Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Livet i en boks

Denne metallkassen er noe av det viktigste i livet for Dakar-føreren Gjermund Frostad fra Lier. Ja, man kan vel si at boksen ER selve livet i deler av det forestående løpet.

Absolutt alt personlig utstyr han trenger for å gjennomføre Dakar-rallyet, må MC-føreren få plass til i kassen. Sovepose, mat, dopapir, telt, kokeutstyr. Gjermund Frostad teller seg gjennom pakningen enda en gang for å være helt sikker på at ingenting utelatt. Å glemme kan bli katastrofalt. Så slår Gjermund igjen lokket og låser omhyggelig. Så sender han kassen og den startklare motorsykkelen med servicebilen til starten i Lisboa. Nå er det ingen vei tilbake. Pakket er pakket. Glemt er glemt.

Rally Dakar går over 17 dager og 8708 kilometer. Noen av dagene er metallkassen den eneste bagasjen motorsykkelføreren får tilgang til. Servicebilen er da 100 kilometer borte. Så selv om den er lastet med litt klær, litt ekstra mat og utrolig mange motorsykkeldeler, kan ikke Gjermund Frostad regne med noen hjelp derfra. Slik er løpet lagt opp. Derfor må pakningen være perfekt. Svært lite skiller fiasko fra suksess.

De lengste dagsetappene i Dakar-rally er 817 kilometer lange. Den nest korteste er på ”bare” 458 kilometer. I brennende hete skal Gjermund Frostad kappkjøre med 239 andre MC-førere mellom Lisboa og Dakar. De skal på egen hånd navigere riktig og kjøre så raskt som mulig. Og så er det dette med sikkerheten da. Den skal jo være tilfredsstillende ivaretatt.

Toppfarten? Det er ikke uvanlig med hastigheter på 150 km/t eller mer. Veidekket er grus, sand og stein. Temperaturen i skyggen er opp mot 30 grader. Omtrent det dobbelte i sola. Inni kjøredressen er det varmt og fuktig som i en badstue. Under kjøringen vil han ha en tank med tre liter vann på ryggen. Derfra går det en slange til hjelmen slik at han kan drikke mens han kjører. I tillegg vil han ha lommene fulle med energisjokolader. Det er et problem å få tid til å drikke nok. Helst 8-10 liter om dagen. Tisser gjør man nesten ikke. Væsken kommer ut i form av svette.

Man skulle kanskje tro at heten i ørkenen er det vanskeligste å håndtere. Men det er kulden som er verst.
Om natten faller temperaturen dramatisk. Det er ikke uvanlig med en håndfull kuldegrader i deler av løypa, og deltagerne sover i telt. Og mens førerne inviterer Ole Lukkeøye til teltene, durer det i aggregater og motorsykkelmotorer. For på nettene er det tid for mekanikerne å gjøre sin del av jobben. Det går ikke lydløst for seg.

Fysisk sett sammenligner man ofte Dakar-rally med Tour de France. Det krever enorm styrke og utholdenhet. Lår, rygg, skuldre og armer får mest juling. Men man vinner ikke dersom psyken ikke også er på topp. Rally Dakar gjør vondt – fryktelig lenge.

Blant liggeunderlag og drikkeflasker har Gjermund også funnet plass til våtservietter, barbersaker og julekaker fra mora!

- Jeg må ikke begynne å slurve når jeg blir trøtt og uopplagt. Jeg tror jeg kan hente nye krefter ved å opprettholde en så god personlig hygiene som mulig. Det er lett å gi blaffen når man er trett og sliten, forklarer Gjermund Frostad. Derfor tvinger han seg til å være disiplinert og holde på alle gode rutiner gjennom hele løpet.

Julekakene er ment som en daglig oppmuntring, noe å se fram til. - Jeg har pakket ned sytten kaker, slik at jeg kan se fram til å spise en av mammas julekaker hver dag når alle gjøremål er avsluttet. På den måten skal jeg premiere meg selv, sier Gjermund. Han er klar til start.

Forrige artikkel:Endte opp ved Billingstad skoleNeste artikkel:Kunstgressfondet reddet?

Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki