Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Gjermund Frostad med flott utgangspunkt i Dakar-rally

Gjermund Frostad kjørte sin Yamaha inn til en flott 19. plass på lørdagens fartsprøve i Rally Dakar

Dette er et kjempefint utgangspunkt for den norske debutanten i Dakar-rally. Med dette har Gjermund vist at han hevder seg fint ”oppi der”. Mange topp-20 førere fra ørken-VM og tidligere Dakar-rally ligger bak Gjermund på resultatlista. Pål Anders Ullevålseter kjørte også svært bra i dag. Han slo Gjermund med 4:28 minutter og ble klokket inn til 8.plass.

Gjermund har nå en differanse på 10:59 minutter opp til portugisiske Faria som leder foran Rodrigues og Casteu etter første dag. Det er ca. 3:30 minutter opp til tiendeplassen som i dag ble inntatt av Depres. Men ingenting er avgjort. I ørkenrally er det vanlig med svært store tidsforskjeller. Gjermund har som mål å fullføre rallyet som en av de 15-20 beste førerne. I dag har han vist at det er mulig. Hvis han kjører så bra over mange etapper, kommer han til å klatre mange plasser oppover lista. Men det er langt igjen til mål. Pål Anders Ullevålseter, som i fjor ble nummer seks i mål, lå den gang på 32. plass etter første dag.

Forholdene mellom Lisboa og Portimao var krevende i morgentimene i dag. Dels var transportetappene, som går på vanlige åpne veier, preget av trafikkork og uhell. Dels lå det tett tåke over deler av traseen.

- Det var helt sinnsykt på den etappen, oppsummerer Gjermund på telefon fra Portimao. - Det stod folk langs hele løypa! Det må ha vært tretti tusen minst, sier en glad og fornøyd Gjermund som ikke tok seg tid til så stoppe og skrive autografer. Allerede i sekstida i morges var gatene i Lisboa fulle av folk som skulle få med seg starten.

- Joda, jeg er fornøyd med den plasseringen, sier Gjermund når han får tenkt seg litt om. - Det var akkurat noe slikt jeg hadde håpet på, legger han til. Gjermund og teamsjefen Joos Jansen har lagt opp til å ta det relativt rolig i løypene de første dagene, for de nordligste etappene er kjent for å være de mest krevende og farligste i rallyet.

I morgen fortsetter Dakar-sirkuset til Malaga. Morgendagens løype skal være knallhard fjellkjøring. Som tortur, skriver arrangørene i sin løypebeskrivelse. Man kan forvente lavere hastigheter og glatte veier hvis det fuktige klimaet holder seg. Veiene går langs bratte og dype ravinedaler. Det sier seg selv at det er svært farlig å kjøre ut her.

Morgendagen starter med en femten kilometer lang transportetappe. Deretter kommer fartsprøven på 60 kilometer. Så avsluttes dagen med en ny transportstrekning på 425 kilometer. I Malaga skal så førere og sykler skipes over til Afrika med båt. Servicebiler og teamet for øvrig skipes ut fra en annen havn, og Gjermund vil ikke se dem før et par dager senere. Førerne må klare seg på egen hånd. Slik er løpet lagt opp for at flest mulig skal bryte så tidlig som mulig i Afrika. Nå gjelder det at både Gjermund og utstyret holder.

Forrige artikkel:Tunge dager i LiungenNeste artikkel:Bildeserie

Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki