Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Forbi veibommen på sykkel

Ønsker vi at naturens lyder skal vi bli overdøvet av lyden av motorkjøretøy gjennom åpne veibommer i marka eller skal syklistene være priviligerte til å gjøre dykk inn i naturen ? --

Vi står foran årets første helg der sykkelentusiastene og andre naturelskere kan smyge seg forbi veibommen og nyte skogsbilveiene. Det er vel tvilsomt om utspillet fra Fremskrittspartiets lokale toppkandidat  om å åpne veibommene får noe støtte fra denne gruppen liunger --

Da Liernetts sykkelmedarbeider var på årets første dykk inn i marka for 14 dager siden, ble han stoppet av snø og is innenfor Dammyrdammen (se bildegalleriet).  Vinteren hadde tydelig satt sitt spor på noe skilter. Dersom Frivillighetssentralens "skiltpatrulje" har gått tom for oppgaver, kan de ta turen inn inn mot Dammyrdammen og Nykjua.  Eller er det skogkapitaleierens ansatte som står ansvarlig for dette? (Skiltet mot Fallet var bokstavelig falt ned til bakken -- se bilde nedenfor)

Underveis innover fra Kanada bør man ta seg tid til å studere Grytefoss, en liten kraftstasjonen midt i Solbergelva. Vel en kilometers trimtur fra bommen møter sideveien ned. Den ble bygget i 1907, så det er et slags 100 års jubileum i år. Oppdemningen av Dammyra og Nykjua skaffet nok vann og dermed elektrisk kraft til Grytefoss og Tronstad. Tronstad Bruk startet opp i 1904, samtidig som Lierbanen ble åpnet . Fra bommen 100 meter fra Vestsideveien har syklistene flere alternativer. en rundtur rundt Dammyrdammen med nedkjøring på Åtteskillingsveien, eller en tur opp mot Rustan (avledet av Rudstaden) skogsgård. I 1699 fikk Otto von Cappelen skjøte på den 18 000 dekar store gården.

På kvelden med en solnedgang mot vest er en tur opp mot Rustand og nordøstover og ned mot Kårevann er et fint alternativ. Lengre turer mot Nykjua eller sørover mot Saga og ned til Glitrevannsveien. Har du perkert bilen ved Kanada får du da tåle et par-tre kilometer på asfalt tilbake --

God tur!

PS. For å forstørre bildene må du klikke på dem

  • resized_DSC_4336.jpg
  • resized_DSC_4337.jpg
  • resized_DSC_4338.jpg
  • resized_DSC_4341.jpg
  • resized_DSC_4342.jpg
  • resized_DSC_4345.jpg
  • resized_DSC_4348.jpg
  • resized_DSC_4351.jpg
  • resized_DSC_4353.jpg
  • resized_DSC_4355.jpg
  • resized_DSC_4357.jpg
  • resized_DSC_4358.jpg
  • resized_DSC_4361.jpg
  • resized_DSC_4363.jpg
  • resized_DSC_4365(1).jpg
  • resized_DSC_4365.jpg
  • resized_DSC_4366.jpg
  • resized_DSC_4372.jpg
  • resized_DSC_4373.jpg
  • resized_DSC_4374.jpg
  • resized_DSC_4376.jpg
  • resized_DSC_4378.jpg
  • resized_DSC_4380.jpg
Forrige artikkel:SQC Sverige Cup på ATVNeste artikkel:Battle of the bands

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Søndag 6. mai 2007 11:22: Tron Stad
La oss få beholde marka som et (relativt) støyfritt tilfluktssted fra en hverdag som oser mer og mer av eksos og som forstyrres mer og mer av buldrende motorer.

Det er meningsløst med uregistrerte motorsykler på stiene i marka, og det er like unødvendig med Frps forslag om fri bilferdsel på alle skogsbilveier.
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki