Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Å være redd

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, Beito, pensjonist, med lang botid i Sylling og med røtter i Hurum.

Når jeg velger meg en topp i Jotunheimen, er det gjerne så at en gammel hendelse melder seg. Jeg husker at jeg for en del år siden lot meg friste til å bryne meg på Hørtekollen, for å prøve om jeg var modig nok til å bli med på en tur til Mount Everest. Jeg skulle forsere en smal revne i fjellet der det stakk opp noen busker, og hadde fått tak i en av de buskene som stakk ut av fjellsprekken, meteren lang kanskje, og pekefingertykk. De pleier å være seige og sterke sånne busker i fjellet.

Regnet suste, og under meg hadde jeg et fritt fall på et par hundre meter, så det var om å gjøre å få et bedre fotfeste der jeg sto, jeg trykket kroppen tett inn mot det våte fjellet og halte meg opp med den ene armen og plutselig løsnet busken - med roten. Jeg rutsjet ned tre-fire meter før jeg fikk tak i en ny busk, og den holdt. I samme øyeblikk stupte en jaktfalk forbi meg og ble borte i skogen nedenfor i en fart man ikke skulle tro var mulig.

Men i det øyeblikk jeg raste nedover, kjente jeg den isende redselen som melder seg når du mister grepet og rutsjer mot stupet at, nå dør du! Jeg har hørt at livet passerer revy når man kommer opp i en sånn situasjon, men jeg så ingen revy. Det jeg i farten så var ei lita bjørk, og den grep jeg tak i; Det var den lille bjørka som reddet meg, og jeg har siden vært hekta på bjørker. For hadde det ikke vært for denne lille busken nemlig, så ville mine siste ord til verden blitt en strofe som ikke egner seg på trykk, og det ville jo vært synd.

Forresten har jeg mer enn en gang kjent en isende redsel fare gjennom meg; Særlig når jeg syklet på veien mellom Sylling og Skaret på den tiden av dagen da enkelte eksostroll kuttet svingene og kjørte som om de var formel l-kjørere og hadde veien for seg selv, hendte det at jeg opplevde ting som fikk håret til å reise seg under sykkelhjelmen. Men da var det bare flaksen som reddet meg.

Gunnar Langsrud

5 kommentarer

Onsdag 25. juli 2007 11:53: Kame Ramann
Gunnars innlegg bekrefter de krevende forholdene nord i bygda. Ikke rart at han har utvandret til tryggere omgivelser. Skulle han likevel forsøke seg på Hørtekollen igjen, anbefales det at han medbringer videokamera utstyrt med fallskjerm og nødblink, slik at Liernett kan legge ut videoklipp.
Onsdag 25. juli 2007 22:55: Gunnar
Å bruke videokamera på en sånn tur, det ville være like farlig som å sende bildemeldinger til sin elskede når man er ute og kjører bil.Og la meg tilføye at: Ingen bør forsøke å ta den bratteste veien til Øverskauen, uten først å ha spist mye bananer og vennet seg av med å banne!
Forresten sendte jeg med et bilde jeg tok av Hørtekollen kort tid før jeg flyttet fra Sylling, i håp om at det kunne få plass under petiten. Mer enn en gang har det nemlig undret meg at man stiller seg opp i nord, når man vil fotografere denne majestetiske toppen. Sett fra den vinkelen ser jo Hørtekollen ut som en åskam.
Torsdag 26. juli 2007 08:01: Gunnar
En hjertelig takk til redaksjonen for at bildet ble lagt inn; Nå kan alle Liernetts lesere se hvilken fascinerende topp Hørtekollen er, og at man bør bruke stien når man vil ha seg en tur opp til utkikkspunktet for å nyte utsikten!

Er det noen som vet om jaktfalkene fortsatt holder til der oppe i fjellsiden?
Torsdag 26. juli 2007 09:52: Kame Ramann
Selvfølgelig er det farlig å bruke videokamera på en slik tur, men bygda har vel krav på å få vite hva som gikk galt - om så skjer og klatreren av åpenbare årsaker ikke kan oppdatere media. Fjellklatrere bør i det hele tatt ta mye mer hensyn til publikums interesser. Vi har krav på å vite hva som foregår, og det skal være ekte spenning og dramatikk.

Når det gjelder bildet, så er er det etter min mening tatt med en vidvinkel som får sjølveste Hørtekollen til å framstå som en skråning du kan forsere med blanke lærsåler og polposer i begge henda. Se til å få litt dramatikk i bildene, gutt!
Torsdag 26. juli 2007 18:04: Gunnar
Nåja, bildet taler vel for seg selv. Men skulle noen likevel, etter å ha sett fotografiet, sitte igjen med inntrykk av at den bratteste siden på Hørtekollen kan forseres med blanke lærsåler og polposer i begge henda, så vil jeg anbefale at han eller hun også utstyrer seg med glasøgon. Bildet er forresten tatt med et Canon kompaktkamera.

Når det gjelder ønsket om å få mer dramatikk inn i bildene,
så kan jeg ikke love Liernetts lesere videoklipp fra mine turer i fjellene før jeg blir i stand til å si FY FLATE! når jeg opplever livsfarlige overraskelser i stupbratt terreng. Men det vil nok ta sin tid desverre; Som kjent er gammel (u)vane vond å vende.

Flere saker fra arkivet

Valdresflya åpen

- Veien over Flya ble åpnet i åttetiden i dag, tirsdag, melder Gunnar Langsrud på Beito

Alvorlig talt

Trofaste lesere vil kanskje huske at jeg for noen uker siden skrev om hvor redd jeg ble en dag for en del år siden, da jeg klatret opp på Hørtekollens forside og rutsjet mot stupet, forteller ukens petitskribent ---

Lemen på skia

- Det opplevde vår mann på Beito, Gunnar Langsrud på en skitur nylig ---

Ukens Petit

Liernett har den siste tiden knyttet til seg flere skribenter som har lovet å levere et petit med jevne mellomrom. Først ut på nye Liernett er Gunnar Langsrud. Gunnar Langsrud (66) er opprinnelig fra Hurum, men bodde i Sylling i vel 35 år. Pensjonisten har nå flyttet til Beito og fjellet sammen med kona Kari. Gunnar har en lang yrkeskarriere bak seg.

En natt i Trollheimen

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, opprinnelig fra Hurum, bosatt i mange år i Sylling, nå pensjonist på Beito.

Fra Lier til tinderangling i Jotunheimen

Folk i fjellet er så glad i gamle mennesker, sier Kari og Gunnar Langsrud. De flyttet fra Sylling i fjor, da Kari ble pensjonist. Så er de ikke noen vanlige pensjonister. Friluftsentusiastene elsker tinderangling. De bestiger topper i Jotunheimen. Fra sin praktfulle restaurerte bolig i fjellbygda Beito har de utsikt til flere av toppene

Omkjøring for bilistene i dag

Risvei 285 mellom Engersnippen i Sylling og Skaret er stengt denne uka på formiddag og om kvelden.

Tanker om språk og syndefall

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, Beito

Gunnar Langsrud nyter skiføret

Bilder fra Beitostølen

Kvinnen på eggen

Ukens petit er skrevet av Gunnar Langsrud, Beito

Gledelig for skientusiastene

- Jeg stakk for moro skyld staven ned i snøen. Snødybden var halvannen meter, forteller Gunnar Langsrud på Beito. Og fra Skimten rapporterer Tom Helgesen om kjempeforhold ---

Men været skifter fort

- Mandag blåste det liten storm på Valdresflya, og veien over fjellet var stengt, men i går var det nesten ingen vind skyfri himmel og 2-3 miusgrader forteller vår mann på Beito, Gunnar Langsrud.

For folk flest

Folk flest er ikke hva de en gang var, mener ukens petitskibent Truls A. Hallingstad, Nordal

Ukens Petit

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud (66), opprinnelig fra Hurum, har bodd 35 år i Sylling, før han flyttet til Beito.

Ikke bare bare å bli gammel --

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, Beito.

Min barndoms jul

Vi har utfordet noen av våre bidragsytere til å beskrive sin barndoms jul. Gunnar Langsrud, petitskribent og utflyttet liung, Knut A. Andersen, leder av Lier Historielag, og Liernetts medarbeider Svend Asbjørn Sylling har sendt oss hver sin.

Mer løst fjell

Arbeidet med å sikre riksvei 285 mot Skaret vil kanskje fortsette fram til utgangen av juni ---

Forundret

- Økonomien gikk så det suste på vårt oljesmurte skjær, skriver ukens petitskribent Gunnar Langsrud fra Beito ---

Lykkepresset

Ukens petit er ved Siri Walen Simonsen, reporter i ukebladet Hjemmet.

En for sorg, og to for glede

Ukens petit er ved Svend Asbjørn Sylling

Hvor starter køen?

Noen tanker rundt fletting.

Karrierevorta

Ukens petit av Ingvild Prytz Lerberg

Mennesket, det komplette mysterium

- Livet går sin gang, enten det går i kroker eller på skakke, i oppoverbakke eller nedoverbakke, skriver ukens petiskribent Gunnar Langsrud

Hvorfor forstår liungene mindre enn drammenserne?

UKENS PETIT: Mellom Heggtoppen og Gluggen avslører mange liunger at de ikke har fått med seg hensikten med fartshumpene.

Video: Skiftende vær over Lierdalen

Lengst nord i Lierdalen ruver Hørtekollen, «Den gruelige Precipice», som en tysk reisende omtalte den på 1800-tallet.

Slekter følger slekters gang

9-åringen kom tidlig i vår og proklamerte: - Bestefar, i år har vi Galdhøpiggen som mål! Ukens petit er ved Brynhild Heitmann.

Stengt til 3. august

Det jobbes fortsatt for fullt med tyngre vedlikehold og forsterkning av kjøresbanen opp til Justadlina på Vestsideveien.

Flom i Jotunheimen

- Huldrenes rike står under vann, rapporterte vår petitskribent, Gunnar Langsrud for noen dager siden

Epostbrev fra fjellet

- Her har det vært "blåsuper-føre" i to uker nå, forteller Gunnar Langsrud, Liernetts petitskribent på Beito

Åpnet på fredag

Vertinnen på Vandrarheimen på Valdresflya, Turid Berge, tilbød vår mann på Beito, Gunnar Langsrud, varm mat etter at han valgte avstå fra en skitur på vidda i den sterke vinden.

Ukens petit: - Hva tenkte han på?

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, journalist i Ukebladet Hjemmet, Norges tredje mest leste trykte medium (nærmere 1 million lesere).

Ikke noe med sex å gjøre

- Tenk om jeg kunne bedt henne med på skitur, skriver ukens petitskribent Gunnar Langsrud på Beito.

Jul i Lierbyen

Stedet Gud glemte og handelsnæringa forlot.

Rapport fra Valdresflya

- Det har kommet et par cm i løpet av natta og det snør fortsatt litt, fortalte vår petitskribent på Beito, Gunnar Langsrud, i formiddag.

Sylling -Skaret/retur

For en tid siden var jeg innom et antikvariat i Gamla Stan i Stockholm. Der fant jeg et gammelt xylografi av Svangstrandveien.Veien er et fremragede stykke ingeniørkunst og bygd etter datidens mest moderne prinsipper.

Guttekonferansen- Golf i regn

Våt dag på Holtsmark golfbane, en av Norges fineste baner.

Veien raste ut

Vannmassene tok halve veidekket, knappe kilometeren fra rundkjøringa i Sylling, i retning Vikersund på riksvei 284 seint i ettermiddag

En dag jeg våknet var Lier-nett vekk.

Jeg har gjort det til vane å ta en tur på nettet mens jeg drikker morraskaffen. Startsiden min er naturligvis Lier-nett, man må ta med de treffene man kan få. Det som møtte meg denne dagen var ei feilmelding. - Ikke nå igjen, tenkte jeg – kanskje litt bortskjemt etter noen måneder uten problemer av noe slag. Det skulle vise seg at vi hadde problemer så det holdt.

Det gjelder å ha tur --

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, Beito

Hardt rammet av tenk-om-trollet

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, Egge, reporter i ukebladet Hjemmet

Tid for å klatre i trærne!

Ifølge Hageselskapet er det nå på høy tid å finne fram saks og sag og begynne med beskjæringen. Fjerning av gamle, stagnerte grener uten årsskudd bidrar til foryngelse av trær og busker, slik at vi kan beholde dem lenger.

Tretti år siden Stensens skøytegull

Den 8. februar 1976 stod Sten Stensen øverst på seierspallen. Den råsterke idrettsmannen fra Mehren i Lier hadde nådd et av sine store mål. Den minnerike dagen startet med en lang løpetur klokka halv seks denne februarmorgenen.

Stengt ut mai måned?

Marius og bikkja Knut kan bli å treffe ved Engersnippen i Sylling ennå et par-tre uker ---

Juleffta'n på Hørtekollen

Vi kom til utkikkspunktet på Hørtekollen en stund før jula ringte inn fra Sylling kirke

Været bestemmer

- Været bestemmer om riksvei 284 ved Hørtekollen åpnes i dag, sa Tore Braaten til Liernett i morges

Kunsten å servere gruff i en slurk

Ukens petit er ved Ulla Nævestad, Sylling

Sommerminner i fokus på forvinteren

Problemer med glatte veier og uforberedte bilister gir oss et negativt fokus på overgangen mellom høst - og vinterhalvåret. Men vår gjesteskribent Gunnar Langsrud i fjellbygda Beito koser seg med sommerminner.

- Unnskyld, hvordan kommer jeg meg til Lierbyen?

KOMMENTAR: Kollektivtrafikken i Lier er ikke lett å forstå seg på for reisende som kommer med tog.

90 barn i full fart

Nesten 100 små barn hadde funnet veien til Syllingløpet tirsdag kveld

Angst og fobi

Ukens petit er ved Siri Kitt Nævestad, Sylling

Å kåsere i eget reir.

Ukens petit er ved Rune T. Berg

1 plass på ATV i Quad i Sverige til Tor-Erik Wam

I helgen var det enduroløp i Grums i Sverige. Løpet het ”høst rusket”.

"Seiglivet virus"

Ukens petit av Gunnar Langsrud, Beito

Lev med og i tiden

Ukens petit er ved Rune T. Berg

Forlenger femårig prosjekt

Sammen med tre kolleger i Buskerud Røde Kors reiser Gunn Irene Torsdatter Trøen Samuelsen og Marius N. Kristiansen i Lier Røde Kors til samarbeidspartnere, Nyeri Red Cross i Kenya den 30. mars.

På seierspallen i ATV

Tor-Erik Wam fra Meren ATV har vunnet et enduroløp I Sverige.

Julenissen på SPAR Holsfjorden

En trekkspillende julenisse fikk opp stemningen ved inngangen til Spar Holsfjorden i Sylling lille-julaften

Røtter

Ukens petit er skrevet av Jan Terje Nilsen

Ny pers i Ridderrennet

Øystein Tveten fra Lier deltok for sjette gangen. Denne gangen måtte han nøye seg bare 20 km, her sammen med sin ledsager Bjørg Anita Riste. Det var som kjent vanskelige snøforhold.

Og engler daler ned i skjul.

Jeg sitter med en varm kopp kaffe og nyter noen grader minus, mens jeg tenker på det som kunne vært.

Ukens petit

Ukens petit er skrevet av Martin Fossum Lerberg

Musejakta

Ukens petit av Gunnar Langsrud

Ledsager meldt seg

Øystein Tveten, som er svaksynt, kan se frem til opphold på Beitostølen i januar --

Landskap sett fra toppen

Har du vært på en fjelltopp i år? Send oss et bilde og en tekst!

En varm opplevelse

Riktignok måtte jeg legge hendene mot stompen til jenta med høydeskrekk og dytte henne oppover det bratteste partiet, men det virket bare positivt på hormonene mine --- , skriver ukens andre petitskribent Gunnar Langsrud

Fremst i flokken

Ukens petit er ved Truls Hallingstad

Hørtekollen revisited

På skauen er det skiføre, og det var dit jeg ville

Ukas petit - Mysteriet Hamsun av Thorvald Lerberg

Løste han selv gåten i Drammen?

Den magiske lille hvite ballen

Ukens petit er ved Ulla Nævestad, Sylling.

Nærmere 100 på Hørtekollen i år

Du kan velge mellom Fosskollen, Eggekollene, Glasåsen, Storsteinsfjell, Gjevlekollen, Asdøljuvet og Hørtekollen. Marianne Fossen Nilsen (på bildet t.h.) er en av mange som allerede har trimmet seg opp til Hørtekollen.

Fem år og like langt?

Liernett så dagens lys for fem år siden. Nå er det nok med nettavis.

Fra tre til plast

Hva er vel livet uten plast.? I løpet av fem år har har Torlaug Helgerud hatt fem utstillinger som kaster lys over deler av vår ikke altfor fjerne fortid.

Line Baugstø på Tranby skole

Denne gangen har vi ikke den tradisjonelle reportasjen fra besøket, men går rett på intervjuet. Tradisjonen tro er det laget av Kjersti Sofie Løvåsdal Halvorsen fra 9. klasse på Tranby.

Fire tusen Jordbær-eventyrere

Jordbæreventyret ble arrangert i Sylling for tredje gang med stor suksess og i strålende vær.

Drammen-Lier-Oslo til fots for over hundre år siden

Ukens petit er ved Jan Terje Nilsen, Sylling

Herren er allestedsnærværende

Vi må prioritere.

På sporet av virkeligheten

Billedreportasje med uklar forbindelse til teksten. Lørdag 1. november om kvelden forsvant artikkelen som følger fra lap-toppen min. I går dukket den opp igjen fra maskinens underbevissthet. Den hadde blitt lageret all-right, men hadde maskinen også forstått innholdet og spilt meg et puss?

Flott Lier-innsats i Birken

Liungen Arne Chr Sand (på bildet) som vant klasse 30-34 år med bare cirka 13 minutter bak teten, var en av mange gode plasseringer av liungene i årets massemønstring over fjellet fra Rena til Lillehammer. Liernett bringer her resultater og annet stoff fra årets massemønstring på ski

Lier før og nå

"Du fikk ikke pizza på Saga Kafé" het en film som ble vist på sommerutstillingen på Lier Bygdetun for noen år siden. Men hvor lå den en gang så kjente og populære kafeen?

Kommer tid, kommer råd

Jeg sitter i skrivende stund på Praha internasjonale flyplass. På grunn av en ganske smal smak i reiser, har jeg det med å havne her. I skrivende stund er jeg p (...)

Om tid: 31.01.2004

Tonje Enger kommer med neste bidrag i serien UNG PENN. Tonje er elev i tiende klasse ved Sylling skole, og presenterer her ei novelle med en noe absurd vinkling på temaet tid.

En slags julefortelling (1/4)

Svein Trogstad har sendt oss denne julefortellingen, hvor vi møter gutten, Dollar Ola og Trigger, den hvite bikkja. Historien kommer i fire deler, en hver dag frem til jul.

Miljøvei i Lier

På en slik vei bør myke trafikanter kunne selge miljøkvoter til staten.

Mens vi venter på å dø

Ukens petit er skrevet av Thorvald Lerberg.

Dagbok fra vinterferien

Ukens petit av Thorvald Lerberg

Ukens petit: Sleng deg på livet!

Meningen med livet er å leve det!

Fornøyd med annenplassen

Men ATV-kjøreren Tor-Erik Wam fra Lier var ikke fornøyd med fjerdeplassen sammenlagt etter at det åpne danske mesterskapet ble avsluttet med siste runde i helga.

En smak av Edens hage

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, sprek pensjonist, Beito, huring med cirka 30 års botid i Sylling.

Guttedrøm oppfylt

- Fra jeg var seks år har totuesenmeters topper i Jotunheimen vært en stor hobby, sier Sondre Helgesen, opprinnelig fra Kanada i Lier og som her viser fjellområdet og toppen Ama Dablam i Himalaya.

Folkeaksjonen mot sykkelstier.

Ukens petit av Rune Elven – igjen.

Foretrekker en aktiv ferie

Familiefaren og fotballtreneren Øivind Nilsen, sykler gjerne i ferien. Han sykler gjerne mange dager uka, dersom han ikke er opptatt med Syllings G-14 eller j-16-lag. Sammen med sønnene sykler Øivind gjerne tur-retur til foreldrene i Andebu i Vestfold flere ganger i året. --- Men Anita, kona, kjører ”servicebilen”, smiler den populære vestfoldingen.

Forfatterbesøk på Tranby skole

Intervju med forfatteren Pål Gerhard Olsen

Dagbøker fra Gøteborg

dagbøker fra Gøteborg 2002

Minneord: Stian Søderholm

Det vil alltid være en stol som står tom når familien samles ---

Bjønneleina gruver

Jeg får stadig spørsmål om gruvene på Hørtekollen