Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Opp igjen

Dette minnesmerket bør reises og settes i stand til 9. april.

Mye tyder på at det er et hendelig uhell som ligger bak. Flydelen som i sin tid ble fraktet ned til hovedveien for å veivise folk til bautaen inne i Maidalen der Sunderlanden gikk i bakken i  1940, er brukket og ligger altså nede. For oss ser det ut som det er en del av flapset på en av vingene på flybåten som ble angrepet over Holsfjorden 9. april litt før kl.18.00.

Onsdag er det 68 år siden Sunderland L 2167 fra No. 210 squadron R.A.F. ble skutt i brann og styrtet på en åsrygg på grensa til Modum inne i Finnemarka. Av et mannskap på ti overlevde bare en, telegrafist Sergeant Ogwyn George. De øvrige ni var de første fra R.A.F. som ga sine liv i den andre verdenskrig.

Den utrolige historien om hvordan Ogwyn overlevde et fritt fall på mer enn 1000 meter fra den brennende flybåten, er legendarisk og kjent blant de fleste med interesse for krigshistorie. . Deler fra flyet ble spredt over et stort område, og  noen fins ennå i Maidalen, der det den 10. juni 1990 ble reist en bauta til minne om tragedien. Antakelig er det et kommunalt ansvar å holde minnesmerker i orden, og nå bør altså de ansvarlige sørge for at noe blir gjort, og aller helst før 9. april.

 Les også: http://www.liernett.no/?artikkel=223  og   http://www.liernett.no/?artikkel=2022

Sunderland

Sergeant Ogwyn Francis George f. 19. februar 1919 i Wales.  Skogsarbeideren Johan T. Bråthen født 16. februar 1911 på Modum var Ogwyns redningsmann

Krigshistorikeren John Evans har skrevet en interessant bok om Squadron 210 der et kapittel er viet Oggie's historie.

Forrige artikkel:Fortsatt skadetNeste artikkel:Snøvær og lamming

Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki