Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Jubileumstreff i Lier

- Drammen Tempo klubb markerte sine 15 år med norskproduserte totaktsmopeder og motorsykler i helgen, forteller leder Terje Syversen (på bildet) til Liernett.

Drammen Tempo klubb har cirka 50 medlemmer som kommer hovedsakelig fra Nedre Buskerud og Nordre Vestfold. Klubben har lokalt treff hvert år. Det er flere Tempoklubber i Norge. Det meste kjente er Tydalstreffet som har vært arrangert siden 1990.  

Terje Syversen har vært medlem siden 1998. Her forteller han mer om helgas treff:

- Treffet var lagt til ”Snarum Gård” i Lier helgen 23. til 25. mai. Fredag var det rigging av leier fra ni om morgenen og frem til første deltager ankom treffplassen ved tre tiden etter 423 km. på sin gode trehjuling. At dette var Erik Homse fra Vikeså overrasker nok ikke de treffaktive i Tempo-Norge. Etter hvert kom det deltagere fra Larvik, Oslo, Romerike, Nittedal, Arendal, Kongsberg, Stokke, Sande, Lier, Nedre Eiker og Drammen. Første kvelden var det registrert 23 deltagere som var noe over hva vi hadde regnet med, men det var jo bare hyggelig at så mange hadde tatt seg tid til en tur for å være med å markere jubileet. Fordi treffplassen lå inntil ”taxe-stripa” til småflyplassen på gården var flere av deltagerne stadig behjelpelige med å trille micro-fly til å fra, noe som ga treffet en ganske spesiell atmosfære. Med så mange feststemte entusiaster på ett sted er det ikke rart det etter hvert utviklet seg til et lystig lag som varte til lenge etter at småfuglene hadde startet morgensangen sin.

Lørdag morgen kom det enda flere deltagere så da kjøreturen skulle starte kl. 12.00 var vi 28 ”ryttere” på hver sin Tempo og 4 med lovlig teknisk forfall, fordelt på to biler. Første stopp var Lyngås motorbane (Lyngåsbanen), hvor Martin Schanke herjet i sine glansdager, hvor vi nå skulle få prøve oss. Det faktum at banen har både asfalt og grusdekke, og noen steder begge deler, gjorde at det ble kjørt ganske forsiktig og at det ikke ble foretatt noen form for dytting eller halsbrekkende forbikjøringer. Etter bare en runde og på tross av opplysning om at dette sannsynligvis var eneste gang de tilstedeværende kom til å få muligheten til å kjøre med sin Tempo på denne banen, var samtlige fornøyd og kjøreturen kunne fortsette. Den gikk på gode veier oppover den naturskjønne Lier dalen til ”Kanada” ved Sylling hvor det ble en kort stopp for å samle troppene. På denne strekningen ble vi en deltager mindre på grunn av tekniske problemer. Så gikk turen nedover Lier dalen til ”Torstad” hvor vi tok av fra hovedveien og la i vei oppover Eikseterveien som i den første delen er ganske krevende for de av deltagerne som hadde færrest hestekrefter. At noen fikk en ”ut av kroppen” opplevelse ble raskt glemt da vi kom frem til serveringsstedet ”Solvang” ved Garsjø i Finnemarka hvor vi ble servert rømmegrøt og spekemat med rød saft. Dette var et meget godt og energigivende måltid som de aller fleste satte stor pris på. De som ikke turte fikk vafler og kaffe.
Etter denne kulinariske opplevelse gikk turen ”nedad de bratte bakke” tilbake til treffplassen på Snarum og da hadde vi tilbakelagt hele 57 Km.

Tilbake på treffplassen ble vi av grunneier, flyger, gartner og ”museumsdirektør” Hans Erik Fuglerud invitert til en guidet omvisning i landets eneste Speedway-museum som han har innredet i den gamle møkkakjelleren på gården sin. På grunn av hans egne erfaringer fra miljøet og med en evne til å fortelle om sporten så tilhørerne synes de både hører lyden og kjenner lukta, ble dette til en minnerik og morsom opplevelse for alle. Dette er et noe bortgjemt, men intimt og interessant museum som mange i motormiljøene i landet vil ha utbytte av å besøke.
Med en romslig og passe varm grill, en lett knurrende sult og et rikt utvalg av utsøkt grillmat ble det etter hvert tryllet frem de lekreste retter. Med rikelig av godt og virksomt drikke var igjen det festlige humøret stigende blant jubileumsdeltagerne. Etter mat var det høytidelig diplomutdeling til treffets lengst kjørte moped, Jostein Haga fra Larvik, lengst kjørte motorsykkel, Erik Homse fra Vikeså og Treffets mest ”oreginale” ekvipasje, Bjørn Skretteberg fra Drammen. I tillegg fikk alle deltagerne velge seg en premie fra et rikholdig premiebord pluss ei skjorte, alt fra diverse sponsorer. På tross av noe regn og kjølig vær ble det en lystig jubileumsfest i DTKs for anledningen innkjøpte selskapstelt på 40 kvadratmeter. Med tre primuser på full styrke og utallige kopper med sterk kaffe (med noe oppi) gjorde sitt til at de aller fleste holdt en god temperatur og et godt humør til ut i de små timer.

Søndag var vår gode venn fra Vikeså klar for hjemreise alt kl. 0800 og ble ønsket god tur av noen få som var oppe på grunn av naturlige gjøremål etter mye å drikke kvelden før. De øvrige våknet opp til en ”god” dag etter hvert ut over formiddagen, ryddet sine ting og takket for nå med ønske om god hjemtur og et snarlig gjensyn.

Drammen Tempo klubb vil takke alle deltagerne for hjelpen med å gjøre treffet til en verdig markering av våre første 15 år og alle våre elskverdige sponsorer. Spesielt vil vi takke NMK Drammen v/Håvard Wam for at vi fikk kjøre en runde på Lyngåsbanen, betjeningen på Solvang ved Garsjø for et smakelig måltid i koselige omgivelser og ikke minst Hans Erik Fuglerud og de øvrige på Snarum Gård for at vi fikk benytte eiendommen som treffplass.

Etter gjennomgang av erfaringer fra treffet og det økonomiske resultatet, tyder alt på at det blir et tilsvarende, på samme tid, om fem år.

For Jubileumskomiteen i
Drammen Tempo klubb

7ER

Under noen glimt fra samlIngen:


  • resized_DCP00499.jpg
  • resized_DSC_1398.jpg
  • resized_DSC_1402.jpg
  • resized_DSC_1404.jpg
  • resized_DSC_1405.jpg
  • resized_DSC_1408.jpg
  • resized_DSC_1409.jpg
  • resized_DSC_1413.jpg
  • resized_DSC_1414.jpg
  • resized_DSC_1415.jpg
  • resized_DSC_1416.jpg
  • resized_DSC_1418.jpg
  • resized_DSC_1419.jpg
  • resized_DSC_1426.jpg
  • resized_DSC_1427.jpg
  • resized_DSC_1428.jpg
  • resized_DSC_1429.jpg
  • resized_DSC_1430.jpg
  • resized_DSC_1431.jpg
  • resized_DSC_1432.jpg
  • resized_DSC_1437.jpg
  • resized_DSC_1438.jpg
  • resized_DSC_1439.jpg
  • resized_DSC_1440.jpg
  • resized_DSC_1441.jpg
  • resized_DSC_1442.jpg
  • resized_IMG_0644.jpg
  • resized_IMG_1621.jpg
  • resized_IMG_1641.jpg
  • resized_IMG_1643.jpg
Forrige artikkel:Gode og heldigeNeste artikkel:Nytt parkeringsregime

Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki