Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Hva er vitsen med et lokalt e-verk?

I følge gamle tradisjoner, så skal enhver kommune i Norge ha sitt lokale e-verk, som har til oppgave og skaffe innbyggerne strøm. Men etter at det ble åpnet for fri konkurranse på dette markedet i 1991, så har mange kommuner solgt unna sitt lokale e-verk. Etter det jeg kjenner til, så er visst Lier E-verk ikke av de tøffeste når det gjelder pris på strøm til innbyggerne, tvert om så ligger de i klassen for de rimeligste. Og dette er bra.


Risikerer vi mørklagte veier i fremtiden?
Foto: S. A. Sylling

Men det er en ting som forundrer meg, og det er at aktiviteten når det gjelder veibelysning også er satt ut på anbud av politikerne i Lier. Dette må ha blitt gjort i et anfall av motehysteri, altså at man på denne måten sier i fra at også vi følger med på moten som sier at det er klart at vi ønsker og legge alt mulig ut på anbud, også vedlikehold av veibelysningen. Men hva vitsen er, det skjønner jeg ikke i det hele tatt. For er det noen som kjenner omtrent hver eneste stolpe i kommunen, så er det Lier E-verk.

Så når strømmen blir borte på diverse veistrekninger, noe som skjer hver eneste gang det har vært fritt fram for lyn og torden, eller en meget sterk vind, da er det garantert at veilyset blir borte vekk. Og da gjerne i mange dager, for man må jo først innhente opplysninger om hvor det er blitt svarte natten, så må man undersøke om det er en og annen pære som er gått, før man så konstaterer at jo, faktisk så er veibelysningen borte både her og der. Når man har kommet så langt, så må man jo i henhold til instruksen fra kommunestyret, innhente et anbud på jobben og få lys på veien igjen.

Selv om man har det lokale e-verk så å si rett ut for døra, som kunne ha gjort jobben mye raskere og sikrere. Men hva betyr vel det at man skaper usikkerhet for folk som er nødt til og ferdes langs mørklagte veier etter at sola er gått ned, og man føler seg utrygg for at man kanskje kan bli påkjørt av en bil som ikke ser en fordi veilyset er borte? Så hva er vitsen med et krabbekjent lokalt e-verk, når politikerne er mer opptatt av hvor mange penger man kan spare på denne måten og ha veilys på? Kanskje man kan spare kr. 2,50 på og innhente anbud nå som veilyset atter en gang er blitt borte på strekningen Kanada til Fagerliåsen? Dette er ikke første gangen at veilyset blir borte så lenge. (Det forsvant natt til lørdag og nå skriver vi torsdag kveld, og det er fremdeles like mørkt.)

Her i sommer etter at lynet hadde herjet, så gikk det hele 14 dager før lyset kom tilbake. Er det slik man ønsker og ha det i Lier kommune? Må det gå så langt at det må skje en tragisk ulykke før man våkner opp i kommunen? Jeg er nesten fristet til og holde Lier Kommune ansvarlig hvis det skjer en ulykke på grunn av slepphendt behandling av vårt veilys.

Og i og med at det er Høyre som har kontroll med kommunestyret i Lier, så er jeg brennsikker på at dette er en av de supre ideer som Høyre har kommet med i sin visdom. (Eller mangel på sådan). For dette blir like dumt som noe som skjedde i Bærum i 80- åra: Da var det en representant for Høyre, som foreslo at Bærum kommune skulle selge alle tyngre anleggsmaskiner som de måtte eie, det var for dumt at kommunen skulle eie noe slikt mente han når man kunne få leid inn slike maskiner etter behov. Ideen var sikkert fin den, men det var en hake ved den: Han hadde glemt og undersøke hvor mange slike maskiner kommunen faktisk eide, og det var ikke en eneste en! Så dette er en helt super Høyre politikk spør du meg.

Victor Fjellman

Forrige artikkel:Musikalen ”Maria” på Tranby.Neste artikkel:Lier Kammerkor med mangfoldig konsert i Sjåstad kirke.

Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki