Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Mesta fremskritt.

Overgangen fra industrisamfunn til kommunikasjonssamfunn har gått som smurt. Da jeg var ung var store deler av norsk næringsliv statseid, nå er det de nye popstjernene – finansakrobater og børshaiene som eier Norge. Jeg skjønner ikke hva jeg sitter igjen med, men nå er jeg en gang relativt enfoldig.

En viktig del av overgangen var fasadepynting. Før hadde selskapene navn som viste at de var bunnsolide og norske. Nå er de blitt internasjonale og trendy. Televeket har blitt til Telenor og Samvirkelaget har blitt til Coop. Jeg er blant dem som egentlig syntes Samvirkelaget var et hyggelig navn, men jeg innser jo at vi må sikte oss inn på moderne tider og velge en internasjonal variant.

Før hadde hver bygd sin sparebank. Nå har vi sparebanker i øst og vest. Jeg er kunde i sparebanken Øst, bare så det er sagt. Jeg er også kunde i Fokus. Jeg skal først som sist innrømme at det klinger mye bedre enn å være kunde i Forretningsbanken som det het før – så får det være at Fokus er Dansk, og at jeg ikke driver buisness. Forretningsbanken er et navn som oser dress og slips, og jeg går helst i utvaska jeans.

E- verkene heter nå Norkraft eller noe slikt. Lier-nett får stadig henvendelser der vi blir spurt om strømpriser. Det vet vi ikke noe om, og egentlig kan det være det samme, ettersom folk flest ikke eier kraftverkene lenger – men i stedet blir vridd opp hver gang det regner like lite som i fjor. Vi betaler mindre skatt enn vi gjorde før, og kan se reklame på større TV- skjermer enn vi kunne drømme om noen år tilbake. Det får så være at vi ikke kjøper strømmen av e-verket lenger. Har du kanskje lurt på hvorfor du aldri ser en reklame for strøm? Kanskje det ikke er nok penger i strømmarkedet? Shampomarkedet derimot…..

Veivesenet har gjort den største tabben. I iveren etter å finne et internasjonalt og velklingende navn ble de til Mesta. Reklamekonsulenten som klekket ut genistreken visste sikkert ikke at Mesta på min og mange andre dialekter betyr nesten. Nesten passer godt med en del myter om Veivesenet, men var sikkert ikke helt i tråd med bildet de ville tegne av seg selv.

Ikke forstå meg slik at jeg er imot framskritt. Det er jeg på ingen måte. Jeg liker på mange måter kommunikasjonssamfunnet. Dog tror jeg ikke keiserens nye klær blir bedre om man kaller dem Armani.

Mesta riv ingen mann tå hesten, og man blir aldri større enn seg selv. Ikke en gang om man fusjonerer med naboen, kjøper opp nabobygda og kaller seg noe nytt og fancy.

Forrige artikkel:Øystein avsluttet på 53 - plassNeste artikkel:Varierende suksess for Lier-lagene

Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki