Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

longLasting: 0fb2f2db0c6f1a73c4eec82a9b0fd431

De vanskelige bildene

I et par år har jeg tatt bilder på juleballet på Tranby og lagt dem ut på Liernett.

Slike bilder er godt stoff og elevene ”elsker" dem. Jeg har vært skeptisk til å gjøre det ettersom det sies at Lier kommune skal ha laget retningslinjer for hva som kan publiseres av f. eks. skoleelever. Nå er det ulike oppfatninger av hva som kan legges ut, og derfor unnlot jeg i fjor å legge ut bilder i det hele tatt.

Heller ikke skoleledere synes å være enige om hva vi kan fotografere og legge ut på nettet. Jeg kan ikke huske å ha mottatt noen klare regler om hvordan jeg skal forholde meg i forhold til fotografering, men informasjonsstrømmen er kolossal for tida, og mye kan ha unnsluppet min perforerte hjerne. I år gjorde jeg det igjen, la ut et hundretalls bilder fra ballet, få var av enkeltpersoner. De fleste bildene tok jeg av elever gruppevis mot en hvit bakgrunn. Jeg mener også at det var klart at bildene kunne risikere å havne på Liernett. Mange av elevene er 15 år og mer.

Jeg redigerte bildene og foretok en viss sensur etter eget forgodtbefinnende. Bildene havnet etter få timer på lesertoppen i avisen. De lå ute omtrent 48 timer før rektor ba meg fjerne dem fordi hun hadde fått foreldrereaksjoner. Det fantes altså retningslinjer som gjorde det ulovlig å fotografere elever uten foreldrenes tillatelse. Jeg ba om å få navnet på vedkommende som hadde ringt, men det var ikke nødvendig, mente hun, ettersom jeg ikke hadde tillatelse til å ta bilder. Greit nok. To minutter senere var bildene borte fra nettet.

Dermed åpnet jeg for en leserstorm. Å se bilder fra juleballet er en populær aktivitet blant elevene ”dagen derpå”, og best er det på Liernett der bildene er tligjengelige for alle. Nå er de borte, og noen reaksjoner på det ligger på kommentarsida. Det  har også kommet reaksjoner på skolen, og jeg har for noen blitt den "stygge ulven" som altså har fjernet bildene.

Nå har jeg gjennom årene tatt mange bilder av elever, i klasserommet, på turer og andre steder vi har vært sammen om en eller annen aktivitet. Bildene har jeg gjerne publisert sammen med en passende tekst. Til nå har jeg bare fått positive reksjoner på virksomheten.

Jeg har søkt på nettet for å finne klare regler for publisering av bilder. Sant å si synes jeg mye er uklart.
Med Muhammed-debatten friskt i minne, er det kanskje all grunn til å være forsiktig. Bilder brukes i all form form for markedsføring. Ikke minst av skoler som gjerne ikke nøler med å ta kontakt med pressen hvis det i klasserommet har skjedd saker som kan virke positivt på omdømmet. Og jeg vet sant å si ikke om journalister som kommer innom for å ta bilder på skolen, alltid har søkt om tillatelse fra elevenes foreldre.

Elevene selv synes å ha et avslappa forhold til problemet. Ikke fordi de gir blaffen i hva som avbildes, men de tar seg ofte ikke så høytidelige, og de er vokst opp i et samfunn der bilder i stor grad har overtatt for tekst.

Det er heller ikke mange eksempler på at elever har misbrukt muligheten til å ta bilder av alle overalt med mobilen - som elever langt ned i småskolen ser på som en forlengelse av seg selv. Det er ofte først når noe blir forbudt, det blir morsomt og utfordrende. Et bilde er som regel bare et bilde og ikke noe mer. Sjelen har etter hvert blitt et relativt begrep, og selv med de nye digitale mediene er det vel ingen som ved sine sine fulle fem vil hevde den kan fotograferes.

Her for en tid siden studerte jeg klassebilder fra slutten av 1800-tallet. Alle elevene så alvorlige og nærmest triste ut. Lærerne virket truende og lite glade. Jeg tror ikke det forteller hele sannheten om allmenntilstanden i skolen for mer enn hundre år siden; like lite som smilende og glade elever i pene antrekk på juleball, er helt dagligdagse i norsk skole i dag.
Jeg håper mange vil gi sitt besyv i denne saken og være behjelpelige med å trekke grenser for hva som er lovlig å publisere.
Liernett er vidåpen.

Jeg gjør oppmerksom på at ingressbildet bare er et bilde, et bilde, et bilde., et bilde, et bilde........................

Forrige artikkel:Godt nyttår! Enig……?Neste artikkel:Romjulsmusikk
Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Lørdag 20. desember 2008 20:05: Google Yahoo
Min tidligere favoritt lærer Thorvald (fra 1984) og Liernett er bare ofre og helt uskyldige i denne saken. Overgriperen er indexeringen til Google og Yahoo som gjør at skoleball bildene ligger ute på nettet til evig tid. Elevene kan synes de er morsomme nå. Men om 20 år........ ? Når de blir intervjuet for en jobb de har tilbrakt tre år på gymnaset og syv år på universitetet for ? Jeg vet at i en råtten verden som dette, vil arbeidsgiverene google vedkommende og disse bildene kommer opp. Det gir en variabel i prosessen som ikke er heldig for kandidaten. Spesielt hvis jobben er i Australia eller der de ikke snakker norsk til daglig. Feil konklusjoner av bildene kan trekkes.

Jeg er FOR at mennesket skal ha et godt liv og derfor kunne ha sine bilder fra et skoleball på Tranby ute på nettet uten at det gir konsekvenser. Men verden er ikke slik. Jeg VET at slike bilder gir negative konsekvenser i et intervju. Da er 10 års hard utdanning bortkastet i jakten på drømmejobben.
Ja, jeg VET at verden ikke burde være slik og at bildene fra skoleballet burde ligge ute. Men verden er ikke ideell. Jeg er like mye for at bildene skal ligge ute som alle andre her. Men i denne informasjonsalderen er det en lang avstand mellom idealene i et demokrati og virkeligheten. Tenk litt på det, neste gang dere googler noen eller noe. OK ?

Jeg hater å innrømme det, men rektor og foreldrene har rett. Og med det har vi tapt noe veldig viktig i vårt samfunn. Friheten ?

En hjertelig "God Jul og Godt Nyttaar" til Thorvald Lerberg som jeg mener er en av de alt for få genuint gode menneskene her i verden.
Måtte de kommende generasjoner fostre flere som han.

mvh,

Google Yahoo
Lørdag 20. desember 2008 21:14: Forelder
Det er vel først om fremst som lærer du burde sette deg inn i hva som er lovlig eller ikke, og det er altså ikke lovlig å publisere bilder av elever på nettet uten at foresatte har samtykket til det.

Så - det var vel egentlig ikke så vanskelig var det vel?
Ikke så rart heller kanskje - om du tenker deg om.
Lørdag 20. desember 2008 21:53: P. Plex
Er faktisk ikke så sikker på at alle disse bildene vil være i kategorien "ulovlig", slik flere andre hevder.
Jeg rakk å se bildene før de ble fjernet, og de fleste av disse bildene var etter hva jeg kan huske gruppebilder.
Gruppebilder er noe helt annet enn portrettfoto eller nærbilder... Det er altså forskjell på et bilde med 1 person og et bilde med en hel skoleklasse.

Dessuten har det ingen betydning om den som er avbildet er 15 år eller 50 år gammel. Prinsippet er det samme, og loven skiller ikke på dette.

Men, som Thorvald skriver, så er det ingen klare definisjoner på hvor grensene går.
Og da er det kanskje greit å følge mottoet "When in doubt - leave it out"?

NB: Som sagt rakk jeg å se alle bildene, og ikke en eneste elev var navngitt... Skal godt la seg gjøre å indeksere personen da. At det kan kopieres til et annet sted, er en annen ting.
Lørdag 20. desember 2008 23:19: Anonym
jeg ser ikke problemet med dette. Det er det samme som at barna legger ut bilder av seg selv på facebook eller andre nettstedet !
Søndag 21. desember 2008 00:26: Forelder
Anonym har kanskje ikke helt skjønt poenget:
1. Om barn gjør det selv, eller en lærer gjør det - en viss forskjell på det kanskje...?
2. At du ikke SER problemet, blir litt som å si at: Jeg synes det er greit å kjøre i 100 her, så jeg er ikke enig i at det er 50-grense....
Søndag 21. desember 2008 11:08: Tron Stad
"Her for en tid siden studerte jeg klassebilder fra slutten av 1800-tallet. Alle elevene så alvorlige og nærmest triste ut. Lærerne virket truende og lite glade. Jeg tror ikke det forteller hele sannheten om allmenntilstanden i skolen for mer enn hundre år siden ..."

Det forteller vel egentlig mer om datidens fotografering, som krevde at folk stod stille og holdt kjeft i mer enn et sekstidels sekund, noe som sikkert var usigelig kjedelig for lærere og nærmest en umulighet for elever. Da som nå.
Søndag 21. desember 2008 21:41: Anonym
ja, men barnet ditt er fortsatt et skolebarn ! barna vil jo se på bildene fra skoleballet dems, så det er bare foreldrene som er negative her. hvorfor tror du de poserer forran kameraet når de vet at han som tar de er fra liernett? !
Mandag 22. desember 2008 15:32: elev-.-
Legg ut bildene a :) vi vil se bilder fra juleballet vort :) Det er gøy for oss elver å se bilder av oss fra ballet. Noen folk fikk ikke en gang se dem. Det er bare bilder. Ikke fyllebilder og sånt. dere gir ikke en gang ut navnet på folka, så det gjør ikke no . hvorfor ligger dere ut klassebilder da? herregud -.-
Mandag 22. desember 2008 21:16: Tidligere Elev.
Lov eller ikke lov, det er ingen som omkommer av at det ligger et bilde av dem selv på nett? de aller fleste fra Tranby legger jo ut 140 bilder av seg selv på nettsamfunnet Facebook. Jeg forstår Frustrasjonen din Thorvald. Når først unga steller seg forran det lerrete og er villige til å bli tatt bilde av, hvor tror de selv bildene ender? på papir så hver enkelt kan få et bilde av seg selv???? nei, de burde skjønne såpass at når de lar seg ta bilde av så må de jo spørre hvor bildene havner.. Hvis det ikke er noen som vil ha bilde av seg selv offentligjort så må unga si ifra selv, og ikke bruke sine foreldre til det senere.
Mandag 22. desember 2008 21:19: Elev
Nå var det jo heller ikke sånn at Thorvald tvang de stakkars små til å stå forran kameraet? "Å stakkars barnet mitt, som bare trodde at han/hun ble tatt bilde av som bare ble sletta etterpå, og nå ligger det på Liernett hvor det er så mange milioner mennesker som kan beskue mitt stakkars lille barn som jeg må skjerme vekk fra hele den skrekkelige verden!"
Mandag 22. desember 2008 22:32: Anonym
endelig er det noen som skjønner meg. Akkurat det er det jeg mener, det er bare de teite foreldrene ikke skjønner hvorfor vi pynter oss til neo stort, og blir tatt bilde ! de fleste vil faktisk komme på nett .. !
Mandag 22. desember 2008 22:42: Forelder
Nei, ingen som omkommer antagelig, men det KAN skje alvorlige forhold likevel, men det er det antagelig for kort tid siden du var elev til at du er i stand til å skjønne, dette basert på setningen din om: "Lov eller ikke lov....."
Den sier i grunn det meste om nivået ditt.
Mandag 22. desember 2008 23:58: P. Plex
Obs obs til "forelder": Ikke lov til å snakke nedsettende om barn slik du gjør i ditt siste innlegg.
Argumentrekka di faller i grus.
Tirsdag 23. desember 2008 07:45: Venom
Og det er tydeligvis ingen som tenker på at det ikke er mulig å google et bilde, med mindre det er et navn knyttet til det?
Tirsdag 23. desember 2008 08:05: Kulturgeneralen
Ikke engang det planlagte kulturhuset nede i Lierbyen har fått slik oppmerksomhet som ballbildene. Sier mye om kulturen her i bygda.

Vi vil ha fotomuseum med bilder av unge og eldre liunger i fest og hverdag!
Tirsdag 23. desember 2008 11:21: Jørnis
Det virker som du er litt bitter for at jobben du gjorde på skoleballet ikke kunne brukes. Det kan jeg forstå.

Jeg syns at det er bra at foreldre bryr seg om barna og deres ve og vel. Det er heller et problem at foreldre er for lite opptatt av hva som legges ut på nett av informasjon om sine egne barn.
Det hadde vært en mer interessant debatt.

Det du får ut av denne debatten er bare en rekke sympatierklæringer fra skoleelevene som ønsker å se bilder fra julebordet. (det er kanskje det du ønsker)

Du kunne jo brent en cd med bildene. Sendt den til skolen også hadde elevene fått se bildene av seg selv og vennene sine på skolen.

I Vær Varsom Plakaten pkt 4.8: Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet....! Pkt.4.12: For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og muntlig fremstilling.

Her burde kanskje din journalisterfaring gjort at du kunne forutse at foreldrene ikke ønsker at barna skal vises frem i all offentlighet.

Et hypotetisk eksempel: Det kan være noen som lever på skjult adresse, men som ikke tenker på det daglig i sin skolehverdag. Da man kommer sammen med venner og skal på skoleball så tenker man ikke over at de bildene kan gjøre at man blir gjenkjent. Da snakker vi konsekvenser.

Det kan være mange andre forhold som også gjør at barna ikke bør bli fotografert.

Ønsker alle en riktig god jul og et godt nytt år.
Tirsdag 23. desember 2008 14:14: P. Plex
Det er et stort paradaoks at Lier kommune ansetter 17 år gamle lærere, mens anonyme gruppebilder på nettet av 16-åringer ikke er lov, fordi de må vernes mot seg selv.
Hvor er logikken?! spør jeg da Lier kommune.
Tirsdag 23. desember 2008 22:08: Venom
Kanskje lokalpressen bør innhente skriftlig tillatelse fra alle foreldre for å dekke sparserien i håndball også... På Liungens damelag i fotball er det vel et par som ikke er myndige - for ikke å snakke om den kommende UKM.

Husk å sjekke med datatilsynet hvordan de innsamlede underskrifter skal lagres.
Torsdag 25. desember 2008 20:14: Elev :)
Hvis man ikke vil at ungen sin skal være av bildet på netttet, syns jeg dere skal si det til ungen.. Jeg er ganske sikker på at 9 av 10 elever får lov til dette og hvis du ikke vil at ungen din skal med bilde på netttet så si det til ungen din at den skal si i fra til fotografene de ikke kan legge ut bilde(eller ta bilde) av deg... Det skal ikke gå ut over de andre at det kanskje er 1 eller 2 som ikke får lov!!!!!-.-

Og til de som fortsatt klager over at bildene var lagt ut.. Hva er problemet nå?? Bildene er jo ikke her lengre.. og uansett er det bilder fra et koselig juleball.. Bildene viser bare hvor mye elevene koste seg på juleballet...
Fredag 26. desember 2008 23:02: Elev
Legg ut bildene på mlg da!!
Torsdag 5. februar 2009 12:17: Richard
Svensedammen barnehage i Drammen gjør unntak ved arrangement.
Gulskogen barnehage i Drammen oppfordrer til å ta bilder av egne barn, men hvis man er enige om det, kan det tas av gruppe.
Hennummarka barnehage i Lier gjør også unntak ved arrangement i barnehagen.
http://dt.no/article/20090205/NYHET/165183943

Man kan altså ta bilder av små barn i barnehagen på Tranby når de har "juleball", men ikke av unge voksne når de har juleball.
Hvor er logikken?
Torsdag 5. februar 2009 18:33: Tåkefyrsten
Richard, nå er det jo ingen som har sagt at det ikke er lov å ta bilder av unge voksne på Tranby når de har juleball.
Så hvis du har trodd det, er det jo heller ikke rart at du sliter litt med å forstå logikken.
Mandag 9. februar 2009 00:28: Lier-trett
Tipser denne Tåkefyrste om å lese artikkelen "Hjelp, hva skal jeg bli" på samme nettavis - såvidt jeg vet er både forfatter og fotograf også ungdomsskolelærer. Om det måtte ha noe å si for "logikken"?!

Eller er det kanskje ikke sak om nettvett og bilder, men person, du er så opptatt av når alt kommer til alt?
Tirsdag 10. februar 2009 11:47: Logiker
Er det noen som har skjønt logikken i dette her overhodet?
Hvis så er - vennligst forklar! (Helst ikke Tåkefyrste selv, han/hun er jo den som har skjønt minst av alle).
Tirsdag 10. februar 2009 15:02: Professor'n
Logikken er klar, det er nødvendigvis ikke forbudt å ta bilder, det er å publisere dem på internett som er problemet. Håper du ser forskjellen....?
Tirsdag 10. februar 2009 16:16: Larssen
Da bør det være forbudt for papiraviser å ta bilder av barn og unge under18 år. Nettavis og papiravis bør stilles likt
Flere artikler

2024 Sylling Hardcode