Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Tør du ta sjansen?

Du får takk hvis du forteller en medtrafikant at han risikerer parkeringsbot, men si ikke noe hvis han nesten kolliderte, hevdes det i ukens petit.

Det var egentlig ingen fare for kollisjon, men heller ingen tvil om høyreregelen. Den andre bilen hadde vikeplikt, noe føreren overså på grunn av en tydeligvis engasjerende mobilsamtale. Siden det var en solskinnsdag i juni og alle var glade, rullet jeg ned vinduet og gjorde den andre billisten oppmerksom på at mobilbruk bak rattet er farlig, ulovlig og kunne koste noen tusen kroner selv om det ikke skjedde noen ulykke. Svaret var enkelt og greit: Det har ikke du noe med!

Her er vi nok i et grenseland. Selvfølgelig skal man ikke overta politiets oppgaver, men samtidig har man et ansvar for å gjøre andre trafikanter oppmerksom på mulige farer, og mobilbruk bak rattet er en åpenbar fare.
 
Jeg er ikke i tvil om at en god del trafikkulykker, inkludert møteulykker med dødelig utgang, skyldes at oppmerksomheten har vært redusert på grunn av andre aktiviteter, og ikke minst mobilbruk.
 
Et meget kjent syn på motorveiene er bilføreren som – og gjerne i venstre felt – mister fart og får lengre og lengre avstand til bilen foran. Det har slett ikke noe å gjøre med å holde trygg avstand eller lovlig hastighet.  Det skyldes at oppmerksomheten er helt andre steder enn i trafikken.
 
Og man skal ikke ha kjørt langt på noen vei før man blant annet observerer:
- mobilbrukere som dropper vikeplikten inn i rundkjøringer fordi det blir rent for mye å passe på både ratt, gir og mobilsamtalen. Ikke har man hender nok heller.
- mobilbrukere som i tillegg til telefonsamtalen gjør notater eller blar i papirer mens de kjører.
 
Felles for de nevnte situasjonene er at de ikke gir rom for den ekstra oppmerksomheten som behøves når noe oppstår helt uventet, for eksempel når trafikken plutselig stopper etter en sving, eller når et barn løper ut i veien. Det er derfor gode grunner til at mobilbruk bak rattet er forbudt.
 
Tross høyere bøter tyder mye på at det aldri tidligere har vært så mye mobilbruk bak rattet som nå. Politiet slår jevnlig ned på slik trafikkfarlig mobilbruk, men har ikke kapasitet til alt. Jeg er overbevist om at et betydelig antall ulykker – også møteulykker med dødelig utgang – skyldes mobilbruk. Derfor mener jeg at andre trafikanter ikke bare har rett, men også plikt til å reagere når medtrafikanter setter eget og andres liv og helse på spill.
Forrige artikkel:Føler seg fortsatt som en liten syndebukk -Neste artikkel:- Topp badevannskvalitet i Lier

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Lørdag 10. juli 2010 12:38: Petter
På RV 285 fra Lier oppover mot Sylling bør politiet nå komme på banen. Kontrollaktiviteten må økes kraftig. Det skjer daglig nestenulykker fordi folk kjører mens de sitter i mobiltelefon. Folk svinger over i motsatt kjørebane også pga. hull som har oppstått pga. elendig vedlikeholdt vei. I tillegg skjer det svært farlige situasjoner pga. alle syklistene (!) som bruker denne svært farlige veien som treningsbane. Alle som bor i Sylling bør kreve følgende:
1) Flere politikontroller
2) Forbud mot sykling på RV285
3) Private aksjoner mot folk som kjører som idioter, inkl. skambank
Mandag 12. juli 2010 01:06: ola
En viss svart BMW SUV i Lierbyen område bør også se og få seg headsett, mer vinglette kjøring med nesten ulykker er det lenge siden jeg har sett på lenge Minst 5 nesten kolisjoner på kun 2-3kilometer.!!!!!
Onsdag 21. juli 2010 09:49: Octavian
Null fare med mobil i bilen. Politiet bryr seg sjelden og forsikringa kan ikke bevise at du brukte den.
Lørdag 24. juli 2010 08:58: Sikkerhet først
Brukte mobiltelefon? Hendelig uhell?
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3743810.ece
Kanskje. Vet ikke ennå.
Lørdag 25. september 2010 18:31: Redd for konsekvensene
Sånn kan det gå i Lier også. Håper politiet er mer våkne enn hittil.
http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/mobil/article3827332.ece
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki