Tør du ta sjansen?
Du får takk hvis du forteller en medtrafikant at han risikerer parkeringsbot, men si ikke noe hvis han nesten kolliderte, hevdes det i ukens petit.
Det var egentlig ingen fare for kollisjon, men heller ingen tvil om høyreregelen. Den andre bilen hadde vikeplikt, noe føreren overså på grunn av en tydeligvis engasjerende mobilsamtale. Siden det var en solskinnsdag i juni og alle var glade, rullet jeg ned vinduet og gjorde den andre billisten oppmerksom på at mobilbruk bak rattet er farlig, ulovlig og kunne koste noen tusen kroner selv om det ikke skjedde noen ulykke. Svaret var enkelt og greit: Det har ikke du noe med!
Her er vi nok i et grenseland. Selvfølgelig skal man ikke overta politiets oppgaver, men samtidig har man et ansvar for å gjøre andre trafikanter oppmerksom på mulige farer, og mobilbruk bak rattet er en åpenbar fare.
Jeg er ikke i tvil om at en god del trafikkulykker, inkludert møteulykker med dødelig utgang, skyldes at oppmerksomheten har vært redusert på grunn av andre aktiviteter, og ikke minst mobilbruk.
Et meget kjent syn på motorveiene er bilføreren som – og gjerne i venstre felt – mister fart og får lengre og lengre avstand til bilen foran. Det har slett ikke noe å gjøre med å holde trygg avstand eller lovlig hastighet. Det skyldes at oppmerksomheten er helt andre steder enn i trafikken.
Og man skal ikke ha kjørt langt på noen vei før man blant annet observerer:
- mobilbrukere som dropper vikeplikten inn i rundkjøringer fordi det blir rent for mye å passe på både ratt, gir og mobilsamtalen. Ikke har man hender nok heller.
- mobilbrukere som i tillegg til telefonsamtalen gjør notater eller blar i papirer mens de kjører.
Felles for de nevnte situasjonene er at de ikke gir rom for den ekstra oppmerksomheten som behøves når noe oppstår helt uventet, for eksempel når trafikken plutselig stopper etter en sving, eller når et barn løper ut i veien. Det er derfor gode grunner til at mobilbruk bak rattet er forbudt.
Tross høyere bøter tyder mye på at det aldri tidligere har vært så mye mobilbruk bak rattet som nå. Politiet slår jevnlig ned på slik trafikkfarlig mobilbruk, men har ikke kapasitet til alt. Jeg er overbevist om at et betydelig antall ulykker – også møteulykker med dødelig utgang – skyldes mobilbruk. Derfor mener jeg at andre trafikanter ikke bare har rett, men også plikt til å reagere når medtrafikanter setter eget og andres liv og helse på spill.