Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

longLasting: d788d14d6a4e532474194b7bdaacd028

Åpner for kollektivtrafikk på anbud

Fylkestinget har åpnet for at kollektivtrafikken i Buskerud skal ut på anbud. Det betyr at operatører kan få bonus når antall passasjerer øker.

I juni vedtok fylkestinget en ny modell for kontraktsformer for kollektivtrafikken i Buskerud. Den nye modellen, som går ut på å innføre bruttokontrakter med bonus, betyr at kollektivtrafikken i fylket for første gang skal konkurranseutsettes.

Den nye modellen innebærer at fylkeskommunen gjennom sitt nye administrasjonsselskap Buskerud Kollektivtrafikk AS tar et sterkere markeds- og utviklingsansvar enn tidligere. Buskerud Kollektivtrafikk AS tok over ansvaret for all lokal busstrafikk i Buskerud 1. juli i år. Anbudsrundene, i regi av det nye administrasjonsselskapet, vil foregå fra 2012 til 2015. Først ut er kollektivtrafikkområdet for Hallingdal i 2012.

Hvert år bevilger fylkeskommunen omlag en kvart milliard kroner til kollektivtrafikk og skoleskyss.
- Målet er å få et best mulig tilbud igjen for de pengene vi stiller til disposisjon, sier samferdselsrådgiver Runar Stustad i Buskerud fylkeskommune.

Selv om kollektivselskapene mister markedsansvar, får man istedet noe å trakte etter i form av bonusordninger - som skal sikre økt kvalitet og passasjervekst. Bonusordningen er en forutsetning for innføringen av den nye modellen.
- Vi kommer til å gjennomføre kvalitetsmålinger, og ved høy score eller økt passasjerantall, skal man få et betydelig insentiv, eller bonus, sier Stustad.

Forrige artikkel:Siste julebrev fra MalagaNeste artikkel:Smilte fornøyde
Flere artikler

2024 Sylling Hardcode