Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Hvorfor forstår liungene mindre enn drammenserne?

UKENS PETIT: Mellom Heggtoppen og Gluggen avslører mange liunger at de ikke har fått med seg hensikten med fartshumpene.

Gjennomfartsveier i boligstrøk er ingen god løsning, men av en eller annen grunn har Norge ekstra mange slike. Dermed oppstår det interessekonflikter mellom beboere og bilister. Sistnevnte vil fortest mulig frem, mens førstnevnte gjerne vil ha minst mulig støy i stua og størst mulig sikkerhet når de våger seg ut på veien. For å få farten (og støyen), er det derfor anlagt humper som personbiler bare kan passere med moderat hastighet.

Så langt hadde alt vært vel hvis folk flest hadde forstått poenget, noe dessverre ikke så mange veifarende gjør. Man skal nemlig ikke stå lenge i veikanten før man ser det: bil etter bil svinger midt ut i veien og forserer hindringen uten å redusere farten nevneverdig. At kollisjonsfaren øker når man legger seg midt i veien, forstår de fleste. Enda flere forstår, eller burde forstå, at når farten ikke reduseres, er ulempene for beboerne langs veien like store som før.

OK for politiet?
Mens det kan koste en bunke hundrelapper å stå parkert noen minutter lenge i en fredelig avkrok i Lierbyen, er slalåmkjøringen mellom fartsdumpene farefri, i det minste fra et økonomisk synspunkt. Vi skal ikke påstå at politiet godtar slik kjøring, men oss bekjent er det hittil ingen som er blitt stoppet på grunn av den. Da er det nok mer sannsynlig at noen kommer til å oppleve en bråstopp fordi en billist i motsatt kjøreretning har lagt seg til samme uvane.

I Drammen er det også slike fartshumper, men der har de aller fleste fått med seg poenget og glir lovlydig over humpene med tillatt fart. Når en og annen likevel kjører midt i veien uten å sette ned farten, kan det jo være en liung på bytur.

Ble noen provosert av å lese dette? Ta i så fall ikke ut aggresjonen i trafikken. Den er farlig nok fra før.

Forrige artikkel:Stor takk til LierNeste artikkel:Saken utsatt

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Fredag 26. november 2010 10:09: volvo
Problemet med disse dumpene, for oss som ikke kjører traktor, er at enkelte av de er så høye at de
1) knuser frontleppe/fanger
2) slår oppi bunnpanna

Da velger jeg glatt å kjøre mellom, eller alternativt med kun 1 hjul over dumpen.
Fredag 26. november 2010 11:23: renault
Det kan jo være at liungene har skjønt mer enn drammenserne, de har skjønt en enkel måte å unngå disse malplasserte fartsdumpene. På denne strekningen, hvor det er gang- og sykkelvei på siden, er det fartsdumper, men skal du videre fra Gluggen til Stoppen, der det er mange skoler og idrettsanlegg, er det verken nedsatt fart, fartsdumper eller gang- og sykkelvei.
Fredag 26. november 2010 12:04: Jørgen N.
Renault tar feil. Ved skolene på Stoppen er det både nedsatt fart, fartsdumper og gang- og sykkeveg. Hvis han hadde holdt fartsgrensen ville han nok oppdaget det.
Fredag 26. november 2010 15:00:  
Denne kommentaren ble ikke godkjent av redaksjonen.
Fredag 26. november 2010 15:01: RenaultLaguna
har tidligere skrapet nedi med bunnpanna så den ble ødelagt på disse dumpene. bilen var ikke engang senket, og jeg bremset godt ned.
så skjønner godt at folk kjører mellom dem!
men de dumpene av samme type i drammen er verre, f,eks de ved fylkeshuset mot åssiden. disse er det også verre å kjøre mellom, for de er nærmere hverandre.
Fredag 26. november 2010 18:50: renault
Hvis Jørgen N hadde hatt barn som har behov for å sykle til fotballbanene, svømmehallen eller til en av de tre idrettshallene på Stoppen, ville han ha oppdaget at det er livsfarlig å sykle fra Gluggen til du har passert brua over Sandakerelva, der du kan komme inn på en sykkelvei. Hvorfor er ingen opptatt av å gjøre denne strekningen trafikksikker?
Lørdag 27. november 2010 00:09: Fredrik
Dette skrives : "For å få farten (og støyen), er det derfor anlagt humper som personbiler bare kan passere med moderat hastighet."
Disse dumpene er kun for personbiler. Og er det noen kjøretøy som bråker lite så er det vel personbiler.. Fremfor mopeder, traktorer, busser og lastebiler. Alle disse kjøretøyene kan kjøre utenom og holder sjelden fartsgrensen... Så er da Liungene dumme eller er det selve dumpene som er idiotiske? Så håper jeg ikke fotograf også var sjåfør.... For da ryker fort lappen... Og veldig hennsynsløs kjøring ;)
Lørdag 27. november 2010 19:28: Jørgen N
Det blir for dumt når ?Renault? mener han kan kjøre ulovlig i Kirkeveien fordi det ikke er sykleveg mellom Gluggen og Sandaker.
Søndag 28. november 2010 12:10: Fiat
Hvordan disse dumpene passeres er vel ikke viktig. Det er derimot viktig at folk holder fartsgrensen i disse befolkede områdene.

Jeg er forøvrig helt enig med Renault at strekket fra Gluggen til Sandakerelven burde vært utvidet med gangvei.
Mandag 29. november 2010 13:39: Rigmor1
Til Renault : greit nok at det er gang-og sykkelsti på siden av veien, men du har kanskje ikke lagt merke til at alle husene ligger på motsatt side av gangveien ?? Og da kan du kanskje tenke deg at spesielt barn har problemer med å komme seg over til den trygge gangveien....
Onsdag 1. desember 2010 13:23: Liung
Hvis artikkelforfatter hadde tatt seg tid til å se hva som er forskjellen på dumpene i Drammen og Lier ville han ha funnet ut at dumpene i Drammen står med såpass smalt mellomrom at det er fysisk umulig å få bilen mellom "sukkerbitene". Derfor blir bilisten tvunget til å kjøre saktere.

Sukkerbitene her i Lier har såpass stort mellomrom at du trygt kan kjøre i mellom uten å "tøtche" sukkerbitene!

Så Knut Andersen: Liungene forstår ikke mindre, det er bare at drammenserne er fysisk "tvunget" til å kjøre saktere. Ta deg en tur og se selv!
Onsdag 1. desember 2010 18:38: Sindig
Takker Liung for ironisk kommentar til dem som mener at fartshumpene er anlagt som slalåmløype for folk som ikke bryr seg om fartsgrensene.
Torsdag 2. desember 2010 11:57: Fredrik
Og takk til sindig som trur at alle som kjører mellom "sukkerbitene" må være folk som ikke bryr seg om fartsgrensa. JEg kjører der selv og holder fartsgrensa, men ønsker ikke stive og kalde bildeler den ekstra belastningen de får der.. Da kjører jeg heller imellom..
Lørdag 4. desember 2010 08:51: Kutt ut
Det er ingen dokumenterte skader på biler som har passert fartshumpene i Kirkeveien med lovlig hastighet.
Søndag 5. desember 2010 21:18: Observatør
Det blir nok flere humper -
Trangen til å kjøre mellom humper, utenom hump (som ved Egge), kjøre fort gjennom boligfelt osv. dreier seg om at motivasjonen for trygg og sikker adferd i trafikk er lav og manges ego tilsvarende høyt. Ganske pussig: De fleste som kjører bil kjører jo etter egen oppfatning sikrere og bedre enn de fleste andre. I de fleste tilfeller er det "alle de andre" som kjører uvørnt. Reglene som er satt opp gjelder "andre" - men ikke "meg" fordi "jeg" mener at akkurat "jeg" har en god grunn til ikke å følge fellesskapets regler og normer. Hadde folk tatt hensyn til hverandre i trafikken hadde tiltak som f.eks. humper og fartsgrenser vært helt unødvendige. Ut fra en del av kommentarene ovenfor kommer det nok til å bli langt flere humper og fartsgrenser i Lier i årene fremover !.
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki