Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Livsfarlig overgang

Dette er vel en av grunnene til at barn og ungdom blir kjørt til og fra trening på Stoppen -

Liungen IF benytter Lier stadion sammen med Sparta/Bragerøen IL. Det er ikke ganske forståelig at parkeringsplassen for an garderobeanleggene er velfylt i forbindelse med treninger og kamper.

Et stort antall av Liungens IF s unge fotballspillere er bosatt i Frognerlia og i Lierbyen. Distansen er nokså kort fra Frognerlia og nokså overkommelig for en brukbart trent fotballspiller. Det er relativt trygt å sykle fra Lierbyen og opp til svingen, der sykkelveien tar av til Frognerlia. Men derfra og mot svingen, ned mot avkjøring Vivelstadkjøring gjør sykkelturen farefull på grunn av den manglende sykkelveien. (se bilder).

Til Stoppen er det mulig å ta til høyre og sykle gjennom boligfeltet (ikke synlig på ingressbildet, men vises på et av bildene under) . Deretter krysser man veien til Vivelstad og kommer inn på sykkelveien mot Stoppen. Det oppbygde fotgjengerfetlet. som er godt merket, tilfredsstiller nok kravet til trafikksikkerhet.

Men tilbakebaketuren er ikke særlig trygg -

 Her bør syklistene velge å ta av ved Vivelstadbekken ved busstopp - i stedet for å krysse veien. Men hva gjør syklistene?

Ukjente syklister lurer vel på hvor de havner -

Til høyre eller til venstre?

Tja, syklistene krysser vel forhåpentligsvis Vivelstadveien og sykler opp veien gjennom boligfeltet til venstre - ikke imponrende godt merket, da Liernett syklet her.

På vei ut fra boligfeltet er det livsfarlig å krysse veien for en syklist. Med en fartsgrense på 60 km/t kan man lett bli kjørt ned om han velger å sykle på rett side mot Frognerlia og Lierbyen og ikke velger å sykle på feil side et stykk før man krysser veien. (se bildet under også). Hvem ville ha sendt sine barn på sykkel fra Lierbyen eller Frognerlia til trening når det finnes slike trafikkfeller?

Hva gjør kommunen?

- Vegvesenet ønsker en liste over hvilke fylkesveier som blir benyttet som skolevei til de forskjellige skolene i kommunen. Her blir det lagt inn data om antall elever på skolen, strekninger som har gangvei og dens tilstand med mer. Vi er også bedt om å komme med forslag til tiltak og en prioritering av disse. Det er Fylkeskommunen sammen med vegvesenet som vil benytte disse opplysningene til sitt videre arbeid med gjøre skoleveiene langs fylkesveiene sikrere, sier Tore Johansen i Anlegg og eiendom i Lier kommune.

- Vi har ikke kommet til prioritering enda, men må da se på bl.a. hva som er meldt inn tidligere i lignende saker. Antall skolebarn, trafikkmengde, hastighet og veikryssinger er viktige momenter her. Vår svarfrist til vegvesenet er 12. september, avslutter Tore Johansen.

NB. Liernett presiserer at det er Miljøutvalget i Lier som gir prioriterte anbefalinger overfor Vegvesenet.

Vibeke Sæterdalen ( i bakgrunnen) jobber på Vivelstad dyrepensjonat. På vei hjem for å ta bussen til Lier E-verk på tirsadga denne uka foretrakk hun å gå i grøftekanten mot busstoppen ved Grette gård.

I tillegg har MESTA levd opp til uttrykket NESTA (ironisk benevnelse brukt på selskapet etter ikke-fullført arbeid i Trøndelag).
Hull og stygge sprekker i asfalten fra våren av, er bare delvis raparert (se noe ny asfalt i bakgrunnen på høyre side). Bilister som "kjører slalåm" mellom hullene i asfalten forårsaker ytterligere redusert trafikksikkerhet for myke trafikkanter på denne halve kilometeren
.

Forrige artikkel:Lekte, lærte og koste segNeste artikkel:Lier før og nå

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Fredag 19. august 2011 13:16: Yngvild M.
Det er livsfarlig å ferdes langs veien her. I tilegg bor det utrolig mange småbarnsfamilier her nå pga utbyggingen av de nye boligene ved årkvislaveien. Jeg syns nesten krysset ved årkvislaveien og kjellstadveien er verst. Her skal man forholde seg til trafikk forfra, bakfra, høyre og venstre hvis man skal krysse veien. Både med barn, vogn og hunder må man løpe over veien for bilene kommer gjerne i 70 km. Helt uholdbart, og tilegg er det bussholdeplasser her?
Onsdag 24. august 2011 19:17: Espen Lahnstein
De problemstillingene som tas opp i artikkelen over, er noe som går igjen over hele Lier. Jeg har selv ikke sertifikat og bruker derfor beina eller sykkel for å komme meg fra A - Å. Jeg opplever til stadighet dårlig merking og skilting. Enkelte strekninger jeg må passere for å komme videre, er med livet som innsats. Lier Senterparti går til valg på trygge skoleveier og ferdselsårer med god merking for alle. Vi må organisere bygda vår slik at de ulike trafikantene ikke kommer i konflikt.
Torsdag 25. august 2011 13:37: Håvard
RV 23 fra Amtmansvingen over jernbanen fram til Tuverudveien har blitt betydelig dårligere for fotgjengere og syklene. Tilgjengelig veibane utenfor den hvite stripa er nesten halvert etter ny asfaltering og kanting. Hvorfor gjøres sikkerheten dårligere enn den var?
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki