Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Lier før og nå

Mer enn hundre år skiller de to bildene. De er tatt lengst vest på Lierstranda, like ved kommunegrensen mellom Lier og Drammen.

Samme sted mer enn 100 år senere. Trafikken er større, utsikten mindre.

Det gamle bildet viser jernbaneundergangen der hovedveien mellom Drammen og Oslo gikk under jernbanen mellom de samme to byene. Fra jernbaneforbindelsen ble opprettet i 1872 og helt til det i 1973 ble dobbeltspor og tunnel mellom Lier og Asker, måtte togene fra Drammen til Oslo ta en stor omvei nordover i Lierdalen før ved Lierbyen de tok fatt på oppstigningen mot Reistad og Spikkestad.

Broen ved Brakerøya ble fornyet og forlenget før omleggingen av jernbanen, blant annet for å gi plass til den stadig økende trafikken. Etter at jernbanetraseen ble lagt om i 1973, blir broen brukt som tilførselsvei fra Brakerøya til nordlig retning på E-18.

Det gamle bildet ble publisert i Lier Historielags årbok nr. 12 med denne bildeteksen: Fotografiet viser ”undergangen” under jernbanesporet rett før Brakerøya stasjon på den gamle Drammensbanen. Ute i fjorden ses den såkalte ”Bachetomta” hvor brukseier Bache hadde trelastopplag. Briggen som ligger fortøyd på utsiden kan være ”Nordstjernen”.

På det gamle bildet ser man vesentlig mer av fjorden enn på det nye bildet. Det skyldes at omfattende utfylling i fjorden har gitt plass til gjenvinningsindustri og annen næringsvirksomhet. Hvis den planlagte utbyggingen på Lierstranda blir til virkelighet, vil trolig mange av de nåværende beboerne i strøket miste resten av fjordutsikten.

Forrige artikkel:Livsfarlig overgangNeste artikkel:Slekter følger slekters gang

Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki