Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Eplefestivalen nærmer seg

Tusener er ventet til eplefestivalen, som i år arrangeres for 20. gang. Programmet for de to dagene er omfattende, og det blir mange opplevelser for både barn og voksne.

Selvplukk, smaksprøver, foredlede produkter, grillet mais og mange underholdningsinnslag er blant programpostene på årets eplefestival.

I fjor påpekte Liernett at det er behov for fornyelse og forandringer såfremt hensikten med arrangementet er å øke omsetningen av lokale produkter i nærmiljøet. Det likte festivalledelsen dårlig.

Vi skrev:
"Liereplene møter konkurranse fra alle verdenshjørner. Eplekjøperne er ikke lokalpatrioter.

Det er mange gode grunner til å velge norske epler fremfor utenlandske. Eplefestivalen sier lite om dem."

Festivalledelsens korte kommentar var at Liernetts utsendte ”har fått i seg for mye muggen frukt”.

Hvorfor eplefestival?
Imidlertid er det ikke helt sikkert at festivalens formål er å øke fruktomsetningen. Festivalledelsen skriver selv at:
”Eplefestivalen er først og fremst et familiearrangement, med barneaktiviteter og underholdning for både store og små.”

Det er selvsagt prisverdig at noen vil forbedre underholdningstilbudet i Lier, men vi våger likevel å påstå at epleprodusentenes hensikt først og fremst er å få solgt flere lierepler, både på festivalen og i butikkene.

Liker du norske epler?
I annonsene sine spør festivalarrangørene:
”Liker du norske epler? Lurer du på noe om norsk frukt og grønt?”

Ja, vi liker norske epler, og – ja! – vi lurer på om liereplene vil bli markedsført like profesjonelt som eplene fra Argentina, Italia, Kina, ”Ny Sjælland” (New Zealand? Observert i dag!) og andre land som er blant hovedleverandørene til eplekjøpere i Lierbygda.

Mange eplekjøpere
I fjor var arrangørene storfornøyd med at de besøkende på festivalen hadde kjøpt med seg fem tonn epler. Fem tonn epler kan overvelde de fleste. Men sammenlignet med at ”an apple a day” ville gi et forsiktig regnet årsforbruk på over 1000 tonn (125 g pr eple, 23000 liunger, 365 dager), er det ikke så mye. Selvsagt vet folk flest at langt fra alle ville spise et eple om dagen, men de vet også at epler ofte veier mer enn 125 g, at det er flere enn 23000 liunger og at det like i nærheten bor flere enn 60000 drammensere som også har Lier som frukthage.

Men selv om det er umulig å få alle liunger til å spise epler, er det slett ingen umulighet å få flere liunger til å spise flere lierepler. Den kampen avgjøres imidlertid ikke på Eplefestivalen, men i Liers mange dagligvarebutikker. Det er der omsetningen foregår.

Når festivalen er over

Nå blir det spennende å se hva eplebygdas fremste aktører gjør for å få sambygdingene til å forsyne seg av det lokale fruktfatet når festivalen er over. Da er igjen Kiwi, Rimi, Rema, Spar, Coop og Meny der Liers 23.000 potensielle eplespisere kan få fylt fruktfatene sine.

Hvis festivalledelsen tror at et familiearrangement med stekte maiskolber og hopping i høyet er det viktigste som skal til for å sikre årsomsetningen, kan de snart bli nødt til å bite i det sure eplet.

Forrige artikkel:- Har ikke tenkt å la Høyre få en lett jobbNeste artikkel:Lier får Norges første salamanderhotell

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Fredag 16. september 2011 23:03: tor
Det hadde vært nyttig om dere tok med datoen i dette stykket!
Lørdag 17. september 2011 07:47: Liernett
Når det gjelder eplefestivalens åpningstider, priser, utstillere, parkering, underholdningstilbud og andre programdetaljer, anbefaler vi arrangørens egen informasjon.
Onsdag 21. september 2011 09:03: Kristin
Helt enig i at norske epler bør profileres bedre og få større plass i forbrukerens bevissthet. Eplefestivalen kan nok ikke gjøre denne omfattende markedsføringsjobben alene, men kan være et viktig bidrag som sesongens eneste lokale fruktfestival.
Ellers vil jeg også anbefale journalisten en tur på arrangørenes egen nettside for festivalens samlede programdetaljer, der man finner langt mer enn hopping i høyet og stekte maiskolber.
Torsdag 22. september 2011 08:06: Grav N. Stein
Med Kristin som markedsjef blir eplesalget lett. Av importepler.
Fredag 23. september 2011 23:49: S
Veldig lite hyggelig kommentar fra Grav!
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki