Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Motorsport er kultur

Årets kulturprisvinner, Hans Erik Fuglerud, her på speedwaysykkelen til "legenden" Barry Briggs, mener at vi må bruke mye tid på fritidssysler og hobbyer i et så vellykket samfunn som vi har.

 - Det har vi råd til. Men han vil ikke si så mye om bruken av kulturmidler. - Det får politikerne avgjøre, sier han.

Artikkelforfatteren så den eminente speedwaykjøreren fra New Zealand sammen med landsmannen Ronny Moore, svensken Ove Fundin,  Aage Hansen fra Norge og resten av verdensiletiten på Trondheim stadion i 1956. Derfor får man på en måte forståelse for hva gartneren og motorsportsentusiasten har klart å samle i museet på Snarum gård på Egge. Er det noe merkelig at det kommer motorsportsinteresserte fra inn- og utland – Jungeltelegrafen har hjulpet meg til å skaffe gjenstander til museet, sier han beskjedent. Men mange internasjonalt kjente kjørere har levert og leverer fortsatt gjenstander til museet.

- Vi har ikke så stor samling i Sverige, innrømmer svenskene som har vært innom her, forteller Hans Erik. Han har all grunn til å være stolt av museet. Det ble åpnet 3. juli i 2007. Ideen kom i 2002. Siden har museet vokst og vokst. - Men vi kan ikke ta i mot flere premier. I 2010 var cirka 40 grupper innom her. Det kan dreie seg om 500 personer totalt på ett år. Museet er også et samlingsted for motorfolket som gjerne legger møter hit.

Hans Erik er tredjegenerasjon på Snarum. Bestefaren kjøpte gården i 1929. Både bestefaren og faren drev allsidig gårdsbruk. Hans Erik har derfor bygd opp gartneriet selv. Nå har han 15 ansatte, de fleste polakker. Sønnen Morten er med, mens yngstesønnen Magnus har begynt i ny jobb i Oslo. Margnus har vært aktiv siden han var liten, men har tatt en liten pause nå.. Banen på jordene ved Snarum har vært i bruk siden 1970-tallet. Det var en viktig treningsbane før Leirdalen ble tatt i bruk for få år siden. - Planene med Leirdalen startet på 1980-tallet. Nå trenger jeg ikke være med så mye der. NMK, Lier har så dyktige folk, skryter Hans Erik.

Hans Erik har selv vært aktiv inne motorsporten fra 16-årsalderen i 1969, til han ga seg i en alder av tretti.. Speedwaykjøreren fra Lier var til og med landsalagskjører på langbane. Han var ikke langt unna Leif Basse Hveems banerekord på Dælenenga. i Oslo. I likhet med en av sine idoler har han bygd syklene selv . Hans Erik har aldri sluttet helt å kjøre. Han har nå vært aktiv i 40 år.

Han slenger med i veteranklassen ennå. Han skal kjøre Gotland Grand National som er et Enduro-løp for 2300 deltakere. Han holder seg i form ved å gå og jobbe mye. Han legger ferien til fjellområder i Finnmark. - Jeg tar meg fri ei uke på sommeren og vandrer i området Tana/Lakseelv. Der er det ikke mobildekning, sier han og smiler. -- Og der får jeg fred og ro.

Man må ta seg god tid når man møter årets kulturprisvinner, spesielt når besøket handler om to av hans livsoppgaver, museet og gartneriet. Selv om han står opptatt med en sveisejobb, tar han seg god tid til å snakke om både motorsporten og gartneriet. Halvannen time går fort med historiefortelleren – Det knytter seg historier til de fleste gjenstander og motorsykler i museet. Han er særlig opptatt av liunger som tidlig kom med i motorsporten i Drammen.

Han er også veldig opptatt av energiøkonomisering og forurensning. - Det er bagatellmesig lite hva motorsykkelungdommen spyr ut i i forhold til luftfarten. - Kona var i Thailand. Tenk hvor mye hvert flysete betyr for CO2-utslippet, sier han med overbevisning. På gården er han veldig påpasselig med forbruket av strøm. Det er fotoceller som regulerer lyset i flere av lagerbygningene. Han har også satt inn solpanel som han prøver ut, med tanke på lagring og forsyning av strøm i den mørkere årstid.

NB.Kulturprisvinneren oppgir at han bortreist på den datoen som er tiltenkt overrekkelsen. Så kulturkontoret bør nok finne en ny dato.

-  Energiøkonomisering er viktig slik at plantene kan vokse fort.

 

Gamle pokaler forteller sin historie. Opsahl, Espedal og Justad var tre liernavn som var knyttet til motorsykkelmiljøet for 90 år siden. Norsk Motorcykleklub, avd Drammen ble stiftet 9. oktober 1920

Denne pokalen, en oppmuntringspremie til det norske edurolaget.. Pokalen har vandret i et uttallige land siden den ble delt ut for første gang tidlig på 1960-tallet

Det er blitt noen premier på Hans Erik og sønnen Magnus -

 Her er Madsen (35) fra Nedre Eiker, medlem av NMK Lier klar for en treningstur. Han har bare lovord  å si om Hans Petter Fuglerud. - Tenk å legge  slik til rette for trening på jordene, sier endurokjøreren.

Les mer om NKM-museet her:
http://www.nmk.no/index.php?option=com_content&view=article&id=92&Itemid=109

Forrige artikkel:Elendig vei får endelig et tykt lag ny asfaltNeste artikkel:- Ønsker en sann folkekirke

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Torsdag 6. oktober 2011 11:44: Skogtraver
Motorsport er IKKE kultur. Motorsport er miljøfindtlig og forurensing. La gå at det er en slags sport men kultur?? NEI!
Mandag 10. oktober 2011 13:56: Liung
Hva er kultur da?
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki