Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Lier før og nå

NSB hadde stoppested ved Reistad helt til Lieråstunnelen ble åpnet i 1973 og gjorde deler av den gamle Drammensbanen overflødig. Nå er det andre aktiviteter der toget gikk.

Samme sted 38 år senere. Torsdag denne uken gikk bollene unna der togene en gang gikk.

Det øverste bildet er tatt i mai 1973, noen få uker før trafikken på den gamle Drammensbanen opphørte etter innpå 101 år. Toget er et typisk lokaltog fra de siste tiårene banen var i bruk. Togene måtte ta den lange omveien langs Lieråsen, over Lierelven ved Lier stasjon og derfra forbi Kjellstad til Brakerøya.

Etter noe diskusjon om hvorvidt banen skulle beholdes som lokalbane, ble det besluttet å legge den ned. Etter ytterligere tenkepause fant noen ut at jernbanetraseen kunne bli en fremragende gang- og sykkelvei med passelig bredde og stigning, samt - ikke minst - flott utsikt over store deler av Lier.

Skinner, maser, ledninger og gjerder ble fjernet, og veien ble en meget populær turvei. I løpet av de siste månedene er den blitt oppgradert, og torsdag denne uken ble veien gjenåpnet av Liers ordfører. I den anledning serverte kommunen boller, cola og kaffe til de fremmøtte, blant dem en hel ungdomsskoleklasse.

Les mer om den populære turveien: http://www.liernett.no/5793-mer-tilgjengelig-turvei

Forrige artikkel:- Et spennende produkt!Neste artikkel:Hunder innbrakt fra Sylling og Lierskogen

Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki