Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Lite informasjon fra Lier kommune

Gode råd er som kjent dyre, og bedre blir det ikke når rådmannen overser rådene.

Lier vokser og Liernett får stadig flere lesere. Mange vil gjerne lese mer om hva som planlegges og gjennomføres av en av Liers største og viktigste virksomheter, nemlig Lier kommune. Det er ikke lett.

Store virksomheter har ofte en informasjonsfunksjon, og mange kommuner ser nytten av å medvirke til at folk blir informert. Det gjør selvsagt også Lier kommune.

Kommunikasjonsbyrået Godt Sagt Kommunikasjon ble derfor hyret inn til en godt betalt jobb. Den jobben er sikkert utført både greit og profesjonelt, men har kommunen fått med seg de gode rådene?

"Enkle, tydelige budskap"
På nettsiden sin beskriver byrået resultatet: Godt Sagt har bidratt til å skape større bevissthet om kommunikasjon som strategisk virkemiddel i Lier kommune.

Fortsettelsen lover også godt: Sammen med Lier kommune har Godt Sagt kommunikasjon utarbeidet en kommunikasjonsplattform - et sett med kommunikasjonsprinsipper - som skal gjøre det enklere for kommunen å formidle enkle, tydelige budskap.

Nokså optimistisk håpet vi derfor at rådmannen kunne medvirke til at det blir formidlet noen enkle og tydelige budskap når kommunen har større saker på gang; saker som folk i bygda gjerne vil vite mer om. Men som kjent er det av og til forskjell på teori og praksis.

Ikke til å misforstå
Rådmannens mening om hvordan folk fra media bør skaffe seg tilgang til viktige nyheter fra Lier kommune var nemlig ikke til å misforstå: Dette får de finne ut av på egenhånd ved for eksempel å være til stede på møter for å bygge opp kontakter og kompetanse slik at det på sikt faller faglig naturlig å følge med.

Bedre kunne det neppe vært sagt – for femti år siden. I mellomtiden er det blitt vanlig at når kommuner og andre har informasjon de vil at flere skal få del i, venter de ikke på at noen skal dukke opp for å spørre, men sørger for å fortelle om det.

Og så det er selvsagt riktig at det ville være mye å plukke opp for den som har anledning til å ha en medarbeider på kontinuerlig vandring rundt i kommunens mange korridorer og kontorer. Men hvem har anledning til det? Og ønsker egentlig kommunen det ?

Likevel håp?
Så hva fikk kommunen ut av det rådgiverne omtaler slik: Godt Sagt har gjort det enklere for medarbeidere, politikere og innbyggere i Lier kommune å forstå hva som skjer i kommunen.

Å forstå hva som skjer i kommunen forutsetter imidlertid at man får rede på hva som skjer. Vi har liten tro på at vi vil få informasjon når kommunen har handlingsprogram, budsjetter og andre store og viktige saker som folk bør få vite mer om.

Likevel har vi ikke gitt opp håpet helt, for kort tid etter svaret fra rådmannen kom det ”Presseinfo” fra kommunen med 11MB bilder og et inderlig ønske om at vi skulle skrive om tenningen av juletreet i Lierbyen.

Forrige artikkel:Til topps i NMNeste artikkel:Vi besøker Liers spisesteder: ASVOs kafé

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Mandag 28. november 2011 09:16: Liung 2
Den slutten likte jeg!
Mandag 28. november 2011 19:45: Anders Nerdrum
Jeg jobber i Bærum kommune og der har nok mange kommuner - Lier inkludert - noe å lære fra. Bærum publiserer alle offentlige dokumenter på internett for eksempel.
Tirsdag 29. november 2011 10:59: Olav Breivik
Ja, vi kan lære mye av andre! I tillegg til at iformasjon/dokumenter skal være tilgjengelig på internett, må det være enkelt å finne fram til dokumentene med god struktur og gode søke-muligheter. Men, det krever sin mann
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki