Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

- Ikke lenger så attraktivt å etablere seg i Lier

Marius Næss Olsen (24) vurderer å flytte tilbake til Lier etter studietida i Oslo, men kutt i busstilbudet gjør at han må tenke seg om to ganger.

Marius Næss Olsen har de siste 4 årene bodd i Oslo grunnet studier, men vil til sommeren flytte tilbake til Lier.

- Jeg vil bo i Lier med pendling til jobb i Oslo-området med 169-bussen som plan, kan han fortelle til Liernett.

Men de siste busskuttene på denne ruten kan gjøre det mer utfordrende å være pendler mellom Lier og Oslo. Enn så lenge kan nok de fleste overleve med de siste endringene i avgangene, men Marius er redd for hva som blir det neste og om dette bare er begynnelsen på ytterligere kutt.

Takket nei til Buskerud Kollektivtrafikk

Buss til Lier stasjon og tog videre mot Oslo er også et alternativ som den unge IT-studenten har vurdert, men som Liernett tidligere har omtalt er det ikke lagt til rette for bussforbindelse mellom Lier stasjon og resten av Lier.

- Om man hadde hatt mulighet til å sette fra seg bil ved Lier stasjon, ville kanskje tog vært mer interessant for personer som må hente barn i barnehage og ta seg av andre ærend etter endt arbeidsdag, sier Næss Olsen. Men etter å ha lest om parkeringssituasjonen som har båret preg av kaos på Lier stasjon virker ikke dette heller som et fullgodt alternativ.

- Kaos på Lier stasjon

Næss Olsen ønsker gjerne å være en miljøbevisst pendler, men kan som mange andre liunger ikke helt se hvordan dette kan la seg gjennomføre i praksis.

- Klima har vært et populært tema i det siste. Men bryr ikke Liers politikere seg noe om dette, da køen til Oslo først starter i Asker og Bærum og ikke innenfor Liers kommunegrenser? spør han.

Les også blogginnlegget «Hva skal jeg stemme?» fra 2007.

Forrige artikkel:Takket nei til Buskerud KollektivtrafikkNeste artikkel:- Dette rammer først og fremst pendlere og ungdom

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Torsdag 22. mars 2012 06:46: Morgan Langfeldt
Hvor er Buskerudbyen? Bare prat og lite nytte!
Torsdag 22. mars 2012 10:45: Mathias B. Dannevig
Dette kan innbyggerne takke Høyre og Fremskrittspartiet for, Morgan, så ikke skyld på andre er du snill. Når du og ditt parti stemmer for at Lier Kommune ikke skal være med i Buskerud Kollektivtrafikk kan du heller ikke klage på at Buskerud Kollektivtrafikk ikke leverer. Den som intet sår , intet høster !

Hilsen Mathias B. Dannevig
Torsdag 22. mars 2012 14:41: Petter Dreier
Jeg gir Marius Næss Olsen min fulle støtte. Mitt utspill er ikke avklart med ledelsen i Lier AP og dermed heller ikke på vegne av Lier AP, men jeg synes det er viktig at noen ungdomsrepresentanter i kommunestyret også uttaler seg.

Dette er et resultat av Høyres fantastiske politikk. De vil være med og påvirke på mange arenaer, men melder seg ut av foraer hvor beslutningene tas.

At Lier ordfører og Høyres Søren Falch Zapffe er overrasket, blir nærmest til klovneri. Når man sier nei takk til å være med i Buskerud Kollektivtrafikk, kan man ikke forvente å få være med videre i beslutningsprossessen. Man får ikke i pose og sekk. Har man sagt at man ikke vil være med, må man stå til rette når resultatet av en dårlig besltuning viser seg.

Det er viktig for meg og si at dette er spesielt trist for yngre og pendlere som er avhengig av et godt kollektivtilbud. Derfor gir jeg Marius Næss Olsen min fulle støtte i denne saken.

Petter Dreier
Kommunestyremedlem, Lier Ap.
Torsdag 22. mars 2012 22:30: Ola
Men hvorfor må man absolutt jobbe i Oslo da? Er det ikke jobber i Lier, Drammen, Kongsberg, Vestfold området som kan passe bedre?
Fredag 23. mars 2012 09:07: Petter Dreier
Nå er det ikke rart at landets hovedstad vil tiltrekke seg pendlere også fra Lier traktene. En ganske stor andel av Liers befolkning pendler mot Oslo.
Vi behøver ikke reise lengere enn til Holmen/sandvika før man vil bli rammet av kuttene. Poenget er nødvendigvis ikke at man må jobbe i Oslo, men for de som jobber i Oslo er det viktig at man tilrettelegger også i den retning. På lik linje som man gjør mot Drammen og Kongsberg.
Fredag 23. mars 2012 10:19: Kim A. Hennum
Ola: Det er ikke snakk om at man må jobbe i Oslo, men arbeidsmarkedet er nå en gang sånn at det er flere jobber i hovedstaden enn det er her i traktene. I tillegg har du de som vil studere og fremdeles bo i Lier, Oslo har veldig mange skoler man ikke finner andre steder, da blir Oslo eneste alternativ for å gå skole.
Et annet poeng for å kunne ha muligheten til å bruke kollektivtransport inn til hovedstaden er at det er langt rimligere, en bil skal ha drivstoff, betale bompenger, betale for parkering osv..., dette koster fort mer enn det koster for å ta bussen, men kuttes dette tilbudet så er det flere som tar bilen, og jo flere biler det blir, jo lengre køer, mer forurensning og dårligere miljø. Dette er ting som på sikt kommer til å koste samfunnet mange penger, kanskje ikke nå. Så min mening er enkel, kollektivtilbudet i Lier må ikke kuttes, det må bygges ut, flere avganger og nye ruter som kan knytte forskjellige plasser i Lier og området rundt bedre sammen.
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki