Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Siste olje i Lierbyen

Når Statoil snart avvikler i Lierbyen, blir det slutt på olje, vask og diverse bilrekvisita mellom Kjellstad og Tranby.

Det var BP og så ble det ble Norol. Til sist ble det Statoil. I mange tiår har liunger med og uten bil stukket innom den tradisjonsrike bensinstasjonen og handlet med "Arne på tanken" eller noen av de mange andre som med gode smil har gjort stasjonen populær. Men alt har en ende.

Noen mener å huske dager da Lierbyen hadde fire bensinstasjoner. Det var Gulf, Shell, Esso og BP. Og på Heggtoppen var det Fina. I de dager gikk gjennomgangstrafikken rett ved de fleste av stasjonene. Nå går den utenom.

Bilene er blitt mer driftssikre, og viftereimer ryker ikke så ofte som før. Lyspærene må derimot skiftes fra tid til annen, men den jobben er i moderne tid blitt for vanskelig både for bileiere og bensinstasjoner.

Det blir tomt etter Statoil i Lierbyen. Tomt i dobbelt forstand, og det vil neppe overraske hvis noen ser for seg at den store tomta kan utnyttes til annet enn parkering og et par selvbetjente bensinpumper.

Forrige artikkel:Liers dystreste sted?Neste artikkel:Ei jente i løypa

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Onsdag 21. november 2012 15:40: G.L.
Javel, hva skjer med Lier for tiden. Først sentrum dagligvare og nå Statoil :-(
Lierbyen blir bare tommere og tommere!

(Kommentar på Facebook)
Onsdag 21. november 2012 17:31: KnutM
Lierbyen minner mer om en flykningleier og et fristed for rusmisbrukere enn et handels sentrum.... Burde vel vært mulig å drive bensinstasjon og andre forretninger i Lierbyen? Burde vært starta en god gammaldags bensinstasjon med verksted, smørehall og cafe, og som solgte mer enn bare pølser. Siste skikkelige bensinstasjonen i lier var esso på Amtmandsvingen, dem hadde slangeklemmer, viftereimer, slanger, plugger, dekk, batterier, ledninger og det meste. Sto jeg fast en kveld var det bare å dra dit å få kjøpt de delene som mangla... Det er noe jeg virkelig savner!!
Onsdag 21. november 2012 19:38: Victor Fjellman
Jeg er helt enig med de som sier at nå er det snart ikke noe igjen i Lierbyen, bare tomme bygg, uten noen forretninger eller noe annet. Men vi ser det samme her i Sylling også. Her er det bare en butikk igjen, alt annet er borte. Banken er borte, posten er borte, så det er trist også her i Sylling.

Alt kan tilbakeføres til det at kommunestyret i sin tid gikk inn for at Liertoppen kjøpesenter skulle bli bygd og drevet. Og i følge det Ulla Nævestad sa for en stund siden, så var det ikke akkurat dette hun hadde ventet da Liertoppen ble etablert, altså at Lierbyen og Sylling skulle bli til de grader skadelidende. Men sånn går det når man er korttenkt, og bare tenker på og følge en trend i tiden, og ikke å legge noe til rette for at det fortsatt skal være levende forretninger i Lierbyen og Sylling..

Jeg er også enig med vedkommende som skrev i en kommentar at det må da kunne gå an og få til en god gammeldags bensinstasjon, som var noe annet enn at man solgte pølser.
Onsdag 21. november 2012 20:23: k.o.b
IKKE FORSTYR LIER kommune lager liersstørste eldresenter med stillefolketomme miljø gater og avgiftsbelakte parkerinsplasser og helst ikke .forretninger.
Onsdag 21. november 2012 23:14: Liung
Vi er vel alle enige om at utviklingen er trist. Men denne utviklingen er vanskelig å snu. Noen som har forslag til hvordan det skal gjøres? Tror heller vi må henge med i utvikingen enn å kjempe imot.
Torsdag 22. november 2012 06:34: N.F.L.
Dette blir bare tristere og tristere...

(Kommentar på Facebook)
Torsdag 22. november 2012 17:45: T.V.U.
Det er ikke bare lille Lierbyen som fortviler over av-butikkfisering: "storebror" Drammen sliter også med å få kunder tili sentrum. Er det de store sentrene som skal ha all skyld?

(Kommentar på Facebook)
Fredag 23. november 2012 12:35: ol
Når veien ned til Lierbyen de siste 20årene er en humpete "gangvei" og som stadig graves opp og lappes i mange år på rad. Parkeringsgebyrer osv.. så er det ikke noe grunn til å kjøre ned gjennom det hullet i veibanen når butikken og drivstoff ligger før og etter "hullet". Man kjører der hvor veien er i best stand og lett parkering, slik er det bare.
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki