Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Drosjeløyver - hvem er de for?

Ulla Nævestad stiller dette spørsmålet etter forgjeves å ha ventet på drosje, natt til tirsdag 27. juli.

Ulla Nævestad bestilte en drosjetur hos Drammens taxisentral kl 00.47. Den meget hyggelige vaktahavende kvinnen på sentralen forberedte henne på cirka en times ventetid. Begrunnelsen var at svært få sjåfører ønsket å kjøre til Sylling. Sentralen på det tidspunktet hadde mer enn nok med å dekke behovet i Drammen.

- Vi forbredte oss på en times ventetid, sier Ulla Nævestad.
Ingen drosje dukket opp.
Ny oppringing kl 01.58. Kvinnen fortalte at det fortsatt var like vanskelig å sende en drosje til Sylling, men bestillingen lå inne.
Kl 03.05 vel to timer senere, ringte Ulla nok en gang og ga beskjed om at man hadde ordnet seg på en annen måte og avbestilte.
- Det får være en grense  for hvor lenge man skal måtte vente på drosje på en vanlig mandagsnatt i Drammensregionen.

- Jeg har svært liten forståelse for at Lier er så dårlig dekket med drosjeservice, skriver Nævestad i sitt brev til Samferdselsadministrasjonen i Buskerud fylkeskommune.
- Jeg har fått som svar at sjefen for denne avdelingen er på ferie, og at brevet er journalført, sier Ulla Nævestad til Liernett i dag.

I brevet stiller også Nævestad seg undrende til at hver enkelt drosjesjåfør skal kunne velge og vrake i turer, og på den måten avgjøre hvorvidt publikum skal få taxi når vi trenger det eller ikke.

Nævestad ber Buskerud fylkeskommune revurdere de løyvene og den praksis som gjelder for Drammensregionen i dag, med sikte på en spredning og bedre dekning av et høyst nødvendig tilbud for alle deler av løyveområdet.

Les Nævestads brev til Buskerud fylkeskommune her

Forrige artikkel:Reisebrev fra Kong Filips by - del 4Neste artikkel:Drosjeløyver, - hvem er de til for?

Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Mandag 30. juli 2012 12:10: Atle Hagtun
Hensikten med dagens lovgivning for drosjer, er at dette ikke skal skje. Det er kjøreplikt fra stasjoneringssted, og det skal sikre tilbudet overalt. Drammens-regionen og andre større byområder er satt i en slags mellomposisjon fordi konkurranse av enkelte ansees som viktigere enn dekning, men det er likefullt drosjeselskapenes plikt å opprettholde tilbudet. Det er derfor positivt at Nævestad tar dette opp. Samtidig illustrerer saken hvordan det vil gå hvis systemet slippes ytterligere opp, slik Konkurransetilsynet og en del politikere vil. Da blir det helt opp til drosjene hvor de vil kjøre og når - ut fra rene lønnsomhetshensyn. Norges Taxiforbund (NT) mener heller reglene bør strammes inn, slik at kjøreplikt fra alle stasjoneringssteder opprettholdes. Mvh Atle Hagtun, kommunikasjonssjef i NT.
Flere artikler

© 2017 Sylling Hardcode

Nytt fra Sylling Hardcode nå: cpm.wiki