Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

Kvinnen på eggen

Ukens petit er skrevet av Gunnar Langsrud, Beito

Tror neppe det er så mange av mine lesere som har sett det jeg så en dag i juli. Det var en svært fin og varm dag. Nå var vi forresten to om det, så det står vidnefast, hvis noen skulle komme og mene at jeg fabulerer.

Mens jeg var på tur på Gjendineggen, møter jeg en kvinne som klamrer seg fast i en sprekk i fjellet og er livredd for å falle ned. Jeg tilbyr henne hjelp, men hun er engstelig for at hun kan komme til å dra meg med i fallet dersom hun faller. Men jeg roer henne ned med ordene: Jeg er en erfaren tinderangler, og når jeg sier at det vil gå bra, så går det bra!

Så legger jeg hendene mot skosålene hennes og ber henne legge baksiden mot fjellet og skli nedover. Og det går bra – en stund. Men så hører vi lyden av tøy som revner, og plutselig ser jeg rett inn i noe valdrisene så fint kaller ”heimstølen”. Damens tynne rødorange hotspans hadde hengt seg fast i noe i fjellet og revnet, og hun ser forskrekket på meg med et nærmest glassaktig blikk, skjelver i lårene og er tydelig preget av stundens alvor. Frykter kanskje at nå kan fort det verste skje. Men jeg sier som sant er; at selv om jeg hører til blant dem som aldri rødmer, har jeg likevel plettfri vandel. Og det hjelper; Resten av nedturen går greit, bortsett fra at ei flue hele tiden surrer irriterende nær øyelokkene mine.

Men selv om kvinnen er etnisk norsk og ikke muslim, har hun åpenbart et sterkt ønske om å få dekket seg til nedentil, blikket hennes er bedende som hos en tigger utenfor en kirkedør, så jeg får meg ikke til å bare snu ryggen til henne og gå. Riktignok heter det i et gammelt ordtak at nød lærer naken kvinne å spinne, men her sto jeg tydeligvis overfor unntaket som bekrefter regelen.

Nå har det seg slik at jeg, mens jeg var gårdsgutt i Lier på 50-tallet, mer enn en gang hørte bøndene si at hadde en bonde bare sirup, ståltråd og ei knipetang, da sto han aldri fast. Det er kanskje ikke så lurt å innrømme det offentlig; men i tillegg til det som vanligvis ligger i sekken når man rangler over tindene, har jeg alltid med et glass sirup, en kveil ståltråd og ei knipetang. Riktig nok har jeg hatt bruk for disse hjelpemidlene bare to ganger; første gang da jeg besteg Svartdalspiggen for noen år siden og ble overrasket av et kraftig tordenvær og fikk det fryktelig travelt med å komme meg ned til Gjendebu, og sålen på den ene støvelen min løsnet og falt av. Da var knipetanga og ståltråden gode å ha. Sirupen ble redningen en gang jeg sulten som en fjellrev, skulle spise lunsj på toppen av Nautgardstind og oppdaget at nista mi lå igjen i bilen som sto parkert nede ved Hindseter.

Men tilbake til damen som trengte en håndsrekning; Ved hjelp av ståltråden og en supertrøye, fikk vi dekket til det meste. Og da jeg ønsket henne god tur hjem, virket hun like lettet som en sumi-bryter er etter å ha fått på plass kampkledet han mistet i kampens hete.

Hva skal man ikke oppleve i denne verden!

Gunnar Langsrud

Flere saker fra arkivet

En varm opplevelse

Riktignok måtte jeg legge hendene mot stompen til jenta med høydeskrekk og dytte henne oppover det bratteste partiet, men det virket bare positivt på hormonene mine --- , skriver ukens andre petitskribent Gunnar Langsrud

Ikke bare bare å bli gammel --

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, Beito.

Ikke noe med sex å gjøre

- Tenk om jeg kunne bedt henne med på skitur, skriver ukens petitskribent Gunnar Langsrud på Beito.

Mennesket, det komplette mysterium

- Livet går sin gang, enten det går i kroker eller på skakke, i oppoverbakke eller nedoverbakke, skriver ukens petiskribent Gunnar Langsrud

"Seiglivet virus"

Ukens petit av Gunnar Langsrud, Beito

Tanker om språk og syndefall

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, Beito

NOAS reagerer sterkt

En kvinnelig beboer på Lier Ventemottak ble, i følge NOAS (Norsk forening for asylsøkere) ved avdelingsleder Sylo Taraku (på bildet), nektet å bli sendt til sykehus, men leder ved Ventemottaket på Lierskogen, Harald Nesset, er sterkt uenig i påstanden.

Ei jente i løypa

I helgen møtte en av våre gjesteskribenter designeren til Therese Johaugs superdrakt.

Det gjelder å ha tur --

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, Beito

Å være redd

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, Beito, pensjonist, med lang botid i Sylling og med røtter i Hurum.

Ukens Petit

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud (66), opprinnelig fra Hurum, har bodd 35 år i Sylling, før han flyttet til Beito.

Lemen på skia

- Det opplevde vår mann på Beito, Gunnar Langsrud på en skitur nylig ---

Uforglemmelig tur

- Den som tror at man må slite seg opp til en eller annen topp for å oppleve en nydelig tur, bør ta seg en tur på Gjende i midten av april før det blir vann på isen, skriver Gunnar Langsrud på Beito

Hardt rammet av tenk-om-trollet

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, Egge, reporter i ukebladet Hjemmet

Jeg klarer det sjøl

Ukens petit er skrevet av Siri Walen Simensen, Egge, reporter i ukebladet Hjemmet

Kjersti Wold på Tranby

Niende november var forfatteren Kjersti Wold på Tranby bibliotek Der ble hun intervjuet av Kjersti Sofie Løvåsdal Halvorsen fra 9. klasse på Tranby ungdomsskole

Halve vettet borte

Ukens petitskribent Gunnar Langsrud forteller her om hva som skjer med en mann i møte med to nonner på Besseggen -

Fra Lier til tinderangling i Jotunheimen

Folk i fjellet er så glad i gamle mennesker, sier Kari og Gunnar Langsrud. De flyttet fra Sylling i fjor, da Kari ble pensjonist. Så er de ikke noen vanlige pensjonister. Friluftsentusiastene elsker tinderangling. De bestiger topper i Jotunheimen. Fra sin praktfulle restaurerte bolig i fjellbygda Beito har de utsikt til flere av toppene

For en opplevelse!

En liung banket på døra forleden. Det var Torger Kraugerud (på bildet th) som fortalte at han lenge hadde hatt lyst til å bestige Knutshøi, og lurte på om jeg kunne tenke meg å være fjellguide for ham.

Musejakta

Ukens petit av Gunnar Langsrud

Epostbrev fra fjellet

- Her har det vært "blåsuper-føre" i to uker nå, forteller Gunnar Langsrud, Liernetts petitskribent på Beito

Det gode forbildet

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, reporter i ukebladet Hjemmet

Pappas datter - bloggeren fra Sylling

Liernett har møtt Ida Pettersen (17), jenta bak en av Liers mest leste blogger.

Line Baugstø på Tranby skole

Denne gangen har vi ikke den tradisjonelle reportasjen fra besøket, men går rett på intervjuet. Tradisjonen tro er det laget av Kjersti Sofie Løvåsdal Halvorsen fra 9. klasse på Tranby.

Varme følelser for hverandre

Ukens petit: - Det sitter to unge mennesker på benken foran meg.

Et friskt pust

Den attesten fikk jeg etter et kort besøk på et eldresenter i sommer, da en smilende eldre kvinne sa adjø --

Sommerens nostalgiske påfyll

Ukens petit er ved Torger Almaas, Sylling, fast medarbeider i Liernett.

En natt i Trollheimen

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, opprinnelig fra Hurum, bosatt i mange år i Sylling, nå pensjonist på Beito.

Ukens Petit

Liernett har den siste tiden knyttet til seg flere skribenter som har lovet å levere et petit med jevne mellomrom. Først ut på nye Liernett er Gunnar Langsrud. Gunnar Langsrud (66) er opprinnelig fra Hurum, men bodde i Sylling i vel 35 år. Pensjonisten har nå flyttet til Beito og fjellet sammen med kona Kari. Gunnar har en lang yrkeskarriere bak seg.

Julen - mange barns mareritt

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, Egge, reporter i ukebladet HJEMMET.

Valdresflya åpen

- Veien over Flya ble åpnet i åttetiden i dag, tirsdag, melder Gunnar Langsrud på Beito

Sommerminner i fokus på forvinteren

Problemer med glatte veier og uforberedte bilister gir oss et negativt fokus på overgangen mellom høst - og vinterhalvåret. Men vår gjesteskribent Gunnar Langsrud i fjellbygda Beito koser seg med sommerminner.

Vedlikeholdsfella

Ukens petit er av Rune Elven

Jan Kjærstad på Tranby

Oda Kyrkjerud, 10. klassing på Tranby med dypintervju av forfatteren

Bra bok

Unge anmeldere skriver på Liernett

Mine steder: Veierland

I løpet av 2009 tok Knut A. Andersen med Liernetts lesere med til elleve byer og steder som har betydd noe spesielt for ham. I ukens petit avrunder han med et vinterbesøk på sin ungdoms ferieøy, Veierland.

Min samboer og jeg

Ukens petit er ved Sindre K. Nordengen, videregående student ved medier og kommunikasjon på Norloff mediagymnas

Disiplin, respekt og tradisjoner

Femten år gamle Ramneet Kaur fra Punjab imponerte tranbylærere og kommunalsjef Kirsten Bøckmann

Historier til ettertanke

Ukens petit er ved Sindre J. Nordengen

En julehistorie

Responsen på å få inn julehistorier fra leserne har vært laber, men en av Liers flittigste skribenter har ringt og fortalte at hun hadde opptil flere historier på lager. Det var bare å komme innom i Bakerikvartalet andre etasje.

Kirken, en scene for lokale musikere

Kirken har fra gammelt av vært en scene for lokale musikere som vil bruke sitt talent til å bistå musikalsk ved gudstjenester og andre arrangementer i kirkens regi.

Men været skifter fort

- Mandag blåste det liten storm på Valdresflya, og veien over fjellet var stengt, men i går var det nesten ingen vind skyfri himmel og 2-3 miusgrader forteller vår mann på Beito, Gunnar Langsrud.

Gud på nettet

Her om dagen skrev vår Herre seg inn på kommentarsida til Liernett

Ble stoppet etter 2 mil

Opptil 20 sekundmeter vind stoppet hele 2500 løpere på fjellet mellom Rena og Lillehammer, og vår lokale veteran Øivind Narjord har aldri opplevd makan til vær --

Om tid: 31.01.2004

Tonje Enger kommer med neste bidrag i serien UNG PENN. Tonje er elev i tiende klasse ved Sylling skole, og presenterer her ei novelle med en noe absurd vinkling på temaet tid.

Ukas petit - Mysteriet Hamsun av Thorvald Lerberg

Løste han selv gåten i Drammen?

Ukens petit: Nye tyver på ferde

Ukens petit er ved Ulla Nævestad, Sylling

Hvor starter køen?

Noen tanker rundt fletting.

Minneord: Stian Søderholm

Det vil alltid være en stol som står tom når familien samles ---

”Never Change a Winning Team"?

Høyrepolitikeren Truls Moen har dermed forklart oss hvorfor vi skal stemme Høyre. Eller kanskje det var Ulla han mente?

Månedens blomst til Mari Grimsrud

Septemberblomst til rockens grand ”old” lady

Den beste sommeren er nå

Ukens petit av Siri Walen Simensen, Egge, reporter i ukebladet Hjemmet.

Hyller "Mor Vestsida"

Liernett synes det passet riktig bra å gi Månedens blomst til Laila Stensen dagen før morsdagen

Oppgrader hjernen

De fleste har ikke noe ønske om å¨gå i barndommen . Jeg synes det er et fantastisk turterreng. Livets nest siste reise kan gi gode og forklarende opplevelser.

Driver ungdomsklubb alene

Månedens blomst for juni går til Silje Lyngstadaas Lund for innsatsen for junior- og ungdomsklubben på Lierskogen

Guttedrøm oppfylt

- Fra jeg var seks år har totuesenmeters topper i Jotunheimen vært en stor hobby, sier Sondre Helgesen, opprinnelig fra Kanada i Lier og som her viser fjellområdet og toppen Ama Dablam i Himalaya.

Verden er ikke den samme lenger

Jeg la meg utenfor Schengen, og våknet opp godt innenfor. Snakker om dårlig vakthold.

En smak av Edens hage

Ukens petit er ved Gunnar Langsrud, sprek pensjonist, Beito, huring med cirka 30 års botid i Sylling.

Forundret

- Økonomien gikk så det suste på vårt oljesmurte skjær, skriver ukens petitskribent Gunnar Langsrud fra Beito ---

Min barndoms jul

Vi har utfordet noen av våre bidragsytere til å beskrive sin barndoms jul. Gunnar Langsrud, petitskribent og utflyttet liung, Knut A. Andersen, leder av Lier Historielag, og Liernetts medarbeider Svend Asbjørn Sylling har sendt oss hver sin.

Reisebrev fra Bloody beach – del 1.

Etter å ha vært med på å sette Bulgarsk rekord i varme, nyter jeg sjøen.

En slags julefortelling (1/4)

Svein Trogstad har sendt oss denne julefortellingen, hvor vi møter gutten, Dollar Ola og Trigger, den hvite bikkja. Historien kommer i fire deler, en hver dag frem til jul.

Med Grimsrud til Fjulsrud

Per Grimsrud etterlot seg en litterær arv bestående av alt fra store skjønnlitterære verk til vers, sangtekster, prologer og tekster fra livet i Lier. I boka "Lier i våre hjerter" finner vi eksempler på det meste.

Kunsten å sitte eksamensvakt

Endelig er dagen her som jeg IKKE har lengtet etter

- Du har neppe hørt om Clifton, Texas

I løpet av noen tiår utvandret 860 000 nordmenn til Amerika, de alle fleste som økonomiske flyktninger, skriver Knut A. Andersen, som i ukens petit stopper på en kirkegård langt inne i Texas ---

Det er vår -

Syrinen i hagen dufter på sitt beste, og de som plages av vårallergier er like trofaste i sine ritualer som de pleier.

Lei av Fredrikstad, vil til Lier

Dag Høili har en formue på godt over en halv milliard kroner. I en samtale med Fredriksstad Blad tar han et kraftig oppgjør med det han kaller ”kjerringprat-mentaliteten” i Fredrikstad. Når hovedbygningen på Bakkemehren gård i Lier er pusset opp, blir han liung.

Thank you very much

Ukens gjesteskribent er Elisabeth Thomte Edvardsen.

Slipp mennene til!

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, Egge, reporter i ukebladet Hjemmet

Karrierevorta

Ukens petit av Ingvild Prytz Lerberg

Om synden, bukken og havretrollet

I ukens petit skriver Truls Hallingstad om "syndebukkene" i nyere og gammel tid ----

Den magiske lille hvite ballen

Ukens petit er ved Ulla Nævestad, Sylling.

Uvær herjet på Øverskauen

Flere private veier er ødelagt etter uværet som herjet veldig lokalt tidligere i dag

”Kvinnen ved brønnen”

”Kvinnen ved brønnen” med Inger Lise Rypdal og Kor-90 gjester Frogner kirke søndag 13. november. Det er første gang forestillingen fremføres i Buskerud.

Tenker på de sivile ofrene hele tiden

En skoleasssistent i Lier med mann og barn opplevde at ferien deres hos familien i Libanon, ble forvandlet til et mareritt.

Sommerminne del 4

Camping på 50- tallet

Lykkepresset

Ukens petit er ved Siri Walen Simonsen, reporter i ukebladet Hjemmet.

The twilight zone

Noen mennesker vandrer fra sted til sted. Noen ganger forlater man den frie verden og går inn i et alternativt parallelt univers. Beveger vi oss inn i en slags twilight zone, eller er den internasjonale sonen på flyplassen like virkelig som verden utenfor?

Tidenes langrenns-prestasjon for Storbritannia

Frances Lütken fra Sylling deltok i Sapporo i 72.

Varmt nok

Da jeg mønstret av Liernetts bakerovn etter Lierdagene, trodde jeg det verste var over.

Du skal ikke sove

Kultursjef Ingeborg Rivelsrud tråkket vel i salaten da hun gikk ut i Drammens tidene og kunngjorde sitt syn på regjeringens økonomiske politikk. Dette vakte som ventet reaksjoner fra arbeidsgiver, og ordfører Ulla Nævestad benyttet i dag sjansen til å kvesse kniven i DT.

Ukens petit er skrevet av Thorvald Lerberg

SMS & mail RULER OK

Snart snur sola

Ukens petit er ved Terje Nilsen, Sylling

Konsert i Sjåstad kirke

Frøydis Grorud med musikervennene Ingebjørg Bratland og Torjus Vierli begeistret en nesten fullsatt kirke torsdag

Når mor klikker

Ukens petit er av Siri Walen Simensen, Egge, journalist i ukebladet Hjemmet.

"Unyttig kunnskap"

- Begrepet kunnskap har fulgt meg. Å kunne noe som ingen andre vet er fascinerende, skriver Jan Terje Nilsen i ukens petit

Pågående selgere lurte syllingkvinne

Kl 12.57 Politiet etterlyser en sort stasjonsvogn/kassebil med smykkeselgere som skal ha lurt eldre kvinne i Sylling. OPPDATERT kl 13.49: De tre snakket dårlig norsk.

Tøff i tryne på nett!

Ukens petitskribent, Tonje Evju, skriver her om anonyme nettbøller-

Laguna Beach, fantasi eller virkelighet?

I sin niende petit om steder han har et spesielt forhold til, er Knut A. Andersen denne gang innom en by han første gang møtte i bokform og ventet mange år med å besøke. Besøket fikk uventede konsekvenser.

En slags julefortelling (2/4)

Les hvordan det går videre med gutten og Trigger etter at de fikk regelrett juling i første del av julefortellingen

Månedens blomst til Signe Eira

Tidligere leder av Lierdagskomiteen, Signe Eira, betyr svært mye for en gruppe kvinner i Lier --

Lidir vikinglaug til Gudvangen

Lidir vikinglaug fra Lier tok en tur over fjellet til Gudvangen

Hallå-pår`æ!

- Her om dagen traff jeg min venninnes sønn, forteller ukens petitskribent Tonje Evju.

Drosjeløyver - hvem er de for?

Ulla Nævestad stiller dette spørsmålet etter forgjeves å ha ventet på drosje, natt til tirsdag 27. juli.

Provosert av arroganse

En av Liernetts lesere mener det er kapitalismens krefter som råder ved Everket, og at det ikke er en lokal servicebedrift. Lier Everk svarer her på kritikken.