Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

longLasting: 822026305ea0b886e6e091b2fc882986

Respektløst

At det går an!

Vi gjør oppmerksom på at mannen med kameraet ikke er en av  våre utsendte.
Forrige artikkel:Bilder fra Liungen - SandvikenNeste artikkel:Snart forsvinner bindestreken for godt
Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Torsdag 14. september 2006 07:21: Kame Ramann
Jo, han var det som fotograferte.
Torsdag 14. september 2006 10:15: Tom I.
Forstår ikke jeg. Noen som kan oppdatere meg på hva dette handler om?
Torsdag 14. september 2006 14:39: Kame Ramann
Ja, det er det nok noen som kan.
Fredag 15. september 2006 10:13: Petter
Fint bildet -, men har det noe her å gjøre? Spennende overskrift, men mangler jo helt innhold.... :-(
Fredag 15. september 2006 10:24: benjamin
Huff da. Hvor var den fotografen da Hjallis falt?
Fredag 15. september 2006 11:59: Kame Ramann
Petter skrev:
"Spennende overskrift, men mangler jo helt innhold ... :-( "

Noen må visst ha alt inn med teskje!
Lørdag 16. september 2006 21:44: yngvild
Hæ?
Dette forstod jeg ikke.
Søndag 17. september 2006 09:22: Rune Elven
Jeg skal komme tilbake med forklaring i løpet av dagen. Thorvald er desverre i Trøndelag og tar opp poteten.
Søndag 17. september 2006 10:48: Kame Ramann
"Thorvald er dessverre i Trøndelag og tar opp poteten."
Langt å reise for å ta opp en potet. Må være en stor en.
Søndag 17. september 2006 13:01: Rune Elven
Potet brukt som flertallsord - "det er mye penger innen fotballen" osv.
Søndag 17. september 2006 20:26: Kame Ramann
Skal ikke spikke fliser, herr redaktør, men forklaringen din holder ikke. Potet i bestemt form entall går ikke som flertallsform. Den hadde holdt bedre hvis du hadde skrevet "ta opp potet". Hva sier lokale lærere?
Søndag 17. september 2006 20:41: Yngvild
Jeg syns det er respektløst å velge tittelen "respektløs" i sammenheng med en av tidenes store norske fotografer uten å begrunne bedre. En annen ting er at å fotografere folk på nært hold ikke akkurat er noe "newsflash". Finn på noe bedre å dra i gang debatter med. Ironien smalt ikke like godt gjennom en nettavis.
Søndag 17. september 2006 20:50: Kame Ramann
Aldri før i Liernetts historie har en så kort artikkel ført til så mange kommentarer. Om det ikke er verdensrekord, så må det i det minste holde i hjemkommunen.
Søndag 17. september 2006 21:14: Rune Elven
Der jeg kommer fra tar vi i alle fall opp poteten. Ikke bare det, vi prøver fisken og går i fjellet også. (det siste betyr ikke at vi går inni fjellet)
Søndag 17. september 2006 23:35: Nick S
Rune, nå må vi ikke rote oss helt ut på viddene (selvom vi ikke er i nærheten av noen vidder, ei heller går ut på dem). Men det er faktisk litt forskjell i å ta opp en potet, poteten, flere poteter, enn det er å gå i fjellet. Hvorfor sier man "sitter på bussen", mens man sier "sitter i bilen"? Ingen sitter vel på taket av bussen? Det er lov å innrømme tastefeil på tastaturet.
Mandag 18. september 2006 07:22: Kame Ramann
Det var ikke meningen å gjøre saken til en varm potet for redaktøren, som i det store og hele gjør en minst like god jobb som de fleste nettredaktører. Redaktøren og hans medarbeidere fortjener egentlig stor takk for innsatsen med Liernett, selv om jeg noen ganger mener at Liersport hadde vært et bedre navn.

Temaet i denne saken var dessuten ikke poteter, men noe så alvorlig som humor. Thorvald tillot seg å spøke med både lensmann og Liers mest berømte fotograf, og sånt gjør man ikke upåtalt i en seriøs og alvorstynget bygd der livets harde virkelighet ikke skal fjases unna.
Mandag 18. september 2006 07:56: Rune Elven
Takk for den.

Jeg lover på min side å skjerpe inn norsken. For framtita (unnskyld fremtiden) skal jeg konsekvent skrive flertallsformer når jeg snakker om landbruksprodukter - Bonden tresker kornene f.eks. Ikke den vrange formen tresker korn, eller gud forby tar opp potet :-)
Mandag 18. september 2006 09:16: Kame Ramann
Redaktøren er småfornærmet og sier han vil skrive: "Bonden tresker kornene f.eks. Ikke den vrange formen tresker korn."

Jeg er ikke sikker på at redaktøren tar poenget på kornet, for det heter et korn, flere korn.

Det er i det hele tatt mulig redaktøren er bedre til å ta opp potet(er) enn til å ta poenger, for saken dreier seg ikke om entall eller flertall når man skriver om landbruksprodukter, men om bestemt form entall, idet utgangspunktet for uenigheten er at redaktøren skrev at Thorvald ”tar opp poteten.”

Det var slett ikke meningen å kaste tomaten eller egget på redaktøren. Agurktiden er dessuten over. Bønner bør bli hørt, og jeg lar en klase drue være gulrot for den som kan mose stridens eple.

Unnskyld at jeg trampet i salaten. Alt er skrevet på ert!
Mandag 18. september 2006 11:06: Rune Elven
Jeg er ikke provosert - skal mye mer til :-)

På Røros sier man at man skal ta opp poteten, det er dialekta mi. Jeg registrerer at dette skaper en del unødvendig forvirring, og skal derfor prøve å moderere dialektbruken. "Bonden høster havren" blir fra nå av Bonden høster havrene på Liernett. (en havre / en potet)
Mandag 18. september 2006 11:32: Kame Ramann
"På Røros sier man at man skal ta opp poteten, det er dialekta mi."

Det sier vel mer om ei normal avling i fjellbygda enn om dialekta der. :-)
Mandag 18. september 2006 13:52: Tom I.
Hvis man skal følge norsk rettskriving:
"Å ta opp poteten" er korrekt. "Å ta opp potet" er galt (med mindre man tar opp en enkelt potet).
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=potet&ordbok=bokmaal&alfabet=o&renset=j

Men verken korn eller havre treskes i flertall.
Redaktøren bør krype til korset og innrømme at han mangler en bokstav, og love med hånda på hjertet at Røros-språket ikke skal gjenta seg på trykk i kornbygda Lier.
Mandag 18. september 2006 14:44: Kame Ramann
Jeg tror vi må hindre at det som begynte som fleip, ender som forfølgelse. Rune og hans medarbeidere har gjort Liernett til en pryd for bygda, og jeg skal være den siste til å stikke kjepper i hjulene for den entusiasmen som tydeligvis syder og bobler i redaksjonen.
Mandag 18. september 2006 15:02: Tom I.
Jeg surret visst litt i det innlegget mitt.
"Å ta opp poteter" er korrekt, mens "å ta opp poteten" er galt.
Men "å ta opp potet" er jeg ikke helt sikker på... Men "å ta opp poteten" er definitivt helt på jordet (les: potetåker'n).
Mandag 18. september 2006 15:05: Nick S
Nå roter du vel litt Tom I.? Det skal være motsatt. Ref. til websiden du snakker om: "ta opp p-er". Men Rune, du gjemmer deg bak at du skriver på dialekten din. Det er stor forskjell på muntlig og skriftlig norsk og i en avis som vil bli tatt på alvor bør man vel holde seg til norsk skriftlig?
Mandag 18. september 2006 18:51: Rune Elven
Jeg synes det er fint å variere språket jeg - forøvrig tar jeg meg på ingen måte nær av kritikk av denne art. Jeg er fullstendig klar over at jeg skriver mye feil.
Mandag 18. september 2006 20:00: Bg2
Hei! Kan dere forklare poenget med bildet for de som ikke skjønner det? Hvem er mannen i sort?
Tirsdag 19. september 2006 09:21: Kame Ramann
Folk med noe uregelmessig livsførsel skal visstnok ha gjenkjent mannen i sort som Liers lensmann.

Hvis dette er riktig, betyr det at politiet var tilstede ved hendelsen uten å gripe inn. Stygg sak!
Tirsdag 19. september 2006 11:28: thorvald lerberg
En oppklaring vedr. innpåsliten pressemann: Bildet er tatt på Bygdetunet på Kulturminnedagen. Mitt store forbilde, fotografen, kåsøren og livskunstneren, Johan Brun jaktet på blinkskudd, og fant et i gammalensmannen med strengt blikk og i full mundur. Jeg kom i tanker om pressens innpåslitenhet i forhold til ordensmakten og laget en spøkfull kobling til Bruns motivjakt. Vi i redaksjonen ville være svært takknemlige hvis resutatet av "den gamle mesters" jakt kunne offentligjøres her på nettet.
P.S. Dette har aldri ment å være ironi, men en spøk
Tirsdag 19. september 2006 16:53: Kame Ramann
Thorvald hevder at saken var ment som en spøk, ikke som ironi. Enhver får tro som hun vil. Uansett er spøk en alvorlige sak i Lier, og spøk skal alltid forhåndsvarsles i tide til at vettuge folk kan komme seg ut av bygda eller i det minste helt inn i granskauen.

Til tross for Liernetts gjennom tidene lengste kommentarrekke, sitter leserne sitter igjen med flere spørsmål en svar i denne saken, og det aller mest ubesvarte spørsmålet er: Fikk Thorvald tatt opp poteten, eller ligger den fortsatt der den lå?
Onsdag 20. september 2006 20:44: Ironidamen
Nå syns jeg Liernetts kommentatorer(eller var det Tatere) er særdeles navlebeskuende og tørrvittige.

Og jeg ser at nok et Glimrende fotoøyeblikk har blitt lokket frem fra under forklet og ut til folket, men uten det lovede forhåndsvarslet?

Fot O. Graf
Flere artikler

2024 Sylling Hardcode