Liertoppen bløffer fortsatt
At også markedsførere må holde seg til sannheten, er nokså elementært, men for enkelte blir det av og til fristende å smøre på litt ekstra.
SYNSPUNKT: Ingen tvil om at Liertoppen er Liers desidert største butikksamling. Så hvorfor bløffe med antallet?
Etter at Liernett påtalte Liertoppens meningsløse slagord om at gresset er grønt hele året, bestemte senterledelsen seg for å droppe slagordet. De grønne plakatene ble demontert og fjernet. Men det er flere merkverdigheter i Liertoppens markedsføring.
100 butikker?
Denne uken sendte Liertoppen ut mange tusen "kundemagasiner" til husstander i både Lier og Drammen. På forsiden gjentas den gamle påstanden om at senteret har 100 butikker. På baksiden av "kundemagasinet" er samtlige butikker listet opp. Tar man bryderiet med å telle opp, viser det seg at antallet er vesentlig lavere. Selv når Post i butikk, begravelsesbyrå og et inkassofirma tas med, når ikke tallet høyere opp enn i noen og åtti. Vi gjorde derfor Liertoppen oppmerksom på avviket og ba om en liste over de mange butikkene som tydeligvis ikke hadde fått plass i oversikten.
Det tok ikke lang tid før senterleder Ingunn Brekke svarte:
- Et kjøpesenter er i stadig endring og under kontinuerlig utvikling. Leietakere etableres, andre avvikles, butikker utvides og slåes sammen. Antall butikker i vårt langstrakte senter vil derfor til enhver tid variere, og avvik kan derfor oppstå. Vi er i prosess med å vurdere ulike løsninger hvor vi fortsetter å formidle til våre kunder at vi er et stort og mangfoldig senter, uten å nødvendigvis nevne konkret antall leietakere.
Harald Heide Steen jr. sa noe tilsvarende, men enda kortere: Vi har balalaikaorkester om bord.
Da gjenstår det bare å slå fast: Liertoppen har ikke og har neppe noen gang hatt 100 butikker. Da bør de heller ikke skryte av at de har det.