Liertoppen feirer fødselsdag
I løpet av 25 år har det vært mange glade kjøp og mange bitre nederlag.
I år er det 25 år siden Liertoppen slo opp dørene og ble landemerket folk flest først og fremst forbinder Lier med. Fra starten i 1987 har kjøpesenteret vokst fra ett bygg til tre, og i nærområdet er enda flere butikker dukket opp, blant dem det tyske og ikke helt vellykte Bauhaus.
Liertoppen Kjøpesenter skryter av å ha 100 butikker, men en rask opptelling i senteres egen jubileumsbrosjyre viser at antallet er en god del lavere. Men uansett er det flere butikker på Liertoppen enn i resten av Lier til sammen. Klesbransjen er helt dominerende. Det er ikke usannsynlig at butikkene på Liertoppen står for mer enn 99% av klesomsetningen i Lier.
At senteret, tross massiv motstand blant de folkevalgte, har Liers første og eneste polutsalg, bidrar selvsagt også til å trekke folk. Polutsalget på Liertoppen har like stor eller større omsetning enn for eksempel polet i Horten.
Polet er et trekkplaster
Men Liertoppen var blitt et landemerke lenge før polet åpnet filialen der. Den unike eksponeringen mot E18 har hatt uvurderlig verdi og har blant annet medvirket til at mange forveksler Lierskogen med Liertoppen. Alle som kjører bil mellom Drammen og Oslo vet hvor Liertoppen er.
Tøffe forhold
Å drive butikk på Liertoppen er langt fra noen garantert suksess. Mange butikkeieres drømmer er blitt til mareritt. Svært mange butikker er blitt borte fordi kostnadene ble for store og inntektene for små.
Lukket.
Liernett har tidligere kommentert Liertoppens noe malplasserte slagord: Der gresset er grønt hele året. For gresset har visnet for mange som håpet å bli rike på Liertoppen.
Av de opprinnelige leietagerne i senteret er det nesten ingen igjen. Mange av dem som kom til senere, blir heller ikke med på årets jubileumsfeiring. Det er en tøff verden der det skal godt gjøres å skaffe inntekter nok til å dekke de skyhøye kostnadene.
Det er lov å håpe.
Det er vanlig at når en leietaker har gitt opp og rullegitteret er kjørt ned, kommer det plakater og forheng med teksten: Her åpner en ny og spennende butikk. Men etter hvert som leien er steget, inntektene sunket og gitteret er blitt stående nede, har noen spøkt med at teksten heller burde være: Her er vi spent på om det åpner en ny butikk.
Akkurat det er rett nok enda mer berettiget å spørre om andre steder enn på Liertoppen. Hos nærmeste konkurrent av noe størrelse, CC på Brakerøya, er over en tredjedel av arealene fraflyttet og til leie uten at seriøse interessenter ser ut til å dukke opp.
Liertoppens styrke ligger blant annet i grei tilgjengelighet, omfattende markedsføring og 1200 parkeringsplasser. Det er tre viktige elementer som landsbyen nede i dalen ikke har skjønt betydningen av. Eller kanskje forstått, men likevel ikke gjort noe med.