Hva gikk galt med Lierbyen?
- Glem drømmen om Lierbyen som handlesenter. Det er for sent å rette opp feilene. Gjør det heller triveligere for folk som allerede bor der.
SYNSPUNKT: At Lierbyen verken trekker til seg butikker og kunder, er en konsekvens av at det gjennom årtier har manglet planlegging, noe som har resultert i tilfeldig fremvekst og plassering av små og store bygninger som til sammen skaper en ytterst upraktisk situasjon for butikkdrivere og kunder. Dessverre er det for sent å rette opp de største feilene.
Hvordan oppsto Lierbyen?
Lierbyen oppsto meget langsomt etter at jernbanen ble åpnet i 1872 og togets stoppested i dalbunnen fikk navnet Lier stasjon. Da det noen tiår senere ble busstrafikk, oppsto et knutepunkt ved jernbanestasjonen, og Lierbyen blomstret opp.
Kommunal utstilling (eller lager?) i sentralt butikkvindu.
Hvorfor mistet Lierbyen sin betydning?
Senere ble bilen allemannseie, og en stadig større del av trafikken gikk deretter gjennom Lierbyen, men på vei til helt andre steder uten å stoppe.
Etter at jernbanen ble lagt om i 1973, forsvant ytterligere en god del av Lierbyens betydning som knutepunkt, men det ble knapt lagt merke til av kommunens administrasjon, som i lang tid hadde bygget seg opp midt i Lierbyen.
At den sjenerende gjennomgangstrafikken noen år senere ble ledet utenom Lierbyen, resulterte ikke i nevneverdige fordeler for butikker og kunder. Derimot oppsto det en rekke nye parkeringsplasser midt i Lierbyen, parkeringsplasser som ble benyttet til heldagsparkering av folk med arbeidsplass i de nærmeste byggene. Det medvirket til at mange butikker forsvant og kundene fant andre steder å handle, noe de har fortsatt med.
Lite, men svært synlig kommunalt bygg. Hvorfor er det ingen som reagerer og gjør noe?
Butikkene ligger for spredt
Det langstrakte rådhuskomplekset med sidefløyer, park og parkeringsplasser er blitt selve midtpunktet i Lierbyen. For den som har kontor i rådhuset og dermed kort vei i flere retninger, er det sannsynligvis vanskelig å oppfatte dette som et problem, men for butikkenes kunder betyr det at rådhuset nokså effektivt deler Lierbyen i to. Det blir for langt å gå og for kort å kjøre.
Skulle Lierbyen hatt håp om å lykkes som handlesentrum, måtte butikkene ha ligget tettere og fortrinnsvis på begge sider av gatene. Alternativet kunne vært et stort shoppingsenter med rikelig parkeringsplass, men det har det aldri vært ønske om og heller ikke plass til i Lierbyen.
Lierbyen har i mange år hatt Norges eneste julegate uten et eneste butikkvindu.
Mange alternativer til Lierbyen
Lierbyen ligger ”midt i bygda”, men på mange måter utenom allfarvei. Folk på Tranby dekker sine innkjøpsbehov på Liertoppen, som er det største handlesenteret mellom Gulskogen og Sandvika. Folk på Gullaug, Lierstranda og Nøste har kortere vei til butikkene i Drammen sentrum enn til Lierbyen. Og folk i de øvre delene av Lierdalen fortsetter like gjerne til Asker eller Drammen når de først sitter i bilen eller på bussen.
Den meningsløse investeringen
De fleste har sett at noe har gått galt i Lierbyen, og mange har oppriktig ønsket å gjøre noe med det. Forslagene har ikke alltid utmerket seg ved sin realisme. Det kanskje mest utopiske forslaget var da man nylig var på nippet til å bruke 100 millioner kroner på et kulturhus som ikke først og fremst skulle hjelpe frem kulturen, men redde Lierbyen som kommunesentrum. Til alt hell ble det i siste liten avdekket at forslaget var basert på svært mangelfulle og til dels uriktige opplysninger, og det ble nedstemt av et våkent kommunestyreflertall.
Ledige butikklokaler.
En fremtid for Lierbyen?
La for all del Lierbyen fortsatt være kommunens adminstrasjonssentrum, men glem fantasiene om de små og koselige butikkene der folk kan tilbringe formiddagen med å gå ut og inn for å titte på varene og hyggeprate med betjeningen. Kostnadsutviklingen har for lengst gjort det umulig å drive på den måten. Glem fantasiene om de store kjedebutikkene som trekker mye folk, for kundene har ikke noe sted å parkere. Og husk at dette landet allerede har nok butikker til å betjene en fem ganger større befolkning enn dagens.
Gjør Lierbyen til et triveligere sted for alle dem som allerede bor, jobber og ellers har noe behov for å være der! Sørg for at folk flest kan komme greit til og fra ”Kommunesenteret i Grønne Lier” med offentlig kommunikasjon! Riv opp halvparten av asfalten, og la Lierbyen få mer park enn parkering! Selvsagt løser det ikke alle problemer, men i det minste blir det en viss forbedring.