Suksess eller fiasko?
Tross ballonger, kakefest og glede over nye butikker: Det en gang blomstrende bakerikvartalet sliter med å finne leietakere.
I går var det "Nyåpning av Bakerikvartalet" med ballonger, gratis kake, kaffe, tegneverksted og trylleshow. Sånn sett dufter av suksess, men en tur innom tydet på det motsatte. Tomme lokaler og nedrullede gittergardiner griner mot de besøkende og minner svært lite om de glade dagene med Coop og postkontor som noen av publikumsmagnetene.
Etter en langvarig nedgangstid nærmest uten leietakere er det nå fem firmaer i svært forskjellige bransjer som leier lokaler, 437 m2 lokaler er fortsatt ledig. Utleier lover god eksponering mot Heggsbroveien, men forklarer ikke hvordan den gode eksponeringen er mulig når de ledige lokalene ligger et godt stykke inn i bygget. I dag er det et helsestudio og en grønnsakbutikk som er mest synlig fra gaten.
437 m2 ikke spesielt praktiske lokaler er fortsatt ledig
En av Liers tidligere og mest kjente politikere foreslo for en tid siden at Lierbyen skulle framsnakkes, som det heter med et moteord. Forslaget er sikkert velment, men det hjelper like lite som å framsnakke et beinbrudd. Bakerikvartalet er dessverre bare ett av mange eksempler på mislykket planlegging i Lierbyen.
Den nye grønnsakbutikken har eksponering mot Heggsbroveien. For andre er det mindre muligheter.
Bakerikvartalets butikketasje er utformet etter et konsept som stort sett ble forlatt for flere tiår siden: En stor dagligvarebutikk og en håndfull småbutikker som selger det man ikke får i dagligvarebutikken. Mens slike småbutikker kunne lønne seg i tidligere tider, er de nå innhentet av en ny virkelighet, og virkeligheten er at de er for små til å kunne drive lønnsomt. Derfor skygger de profesjonelle kjedene unna og overlater arenaen til amatører med stort engasjement, men begrenset kapital og kunnskap. Og så går det som det dessverre ofte gjør.