Magre dager på Liertoppen

De selger kalorier, men blir ikke feite av det.
Det er mange butikker på Liertoppen. Riktignok langt færre enn de 100 senteret selv påstår, men en god del uansett.
Butikker kommer og går, og nå om dagen er det flere gitre nede fordi driverne har gitt opp. I andre ledige lokaler er det blitt maleriutstilling og egenreklame for Liertoppen.
Ledige lokaler og "kundeklubb" forteller om tøffere tider for mange butikkeiere.
Bedriftene i serveringsbransjen er mest utsatt. Serveringsbransjen krever mye arbeidsinnsats, og ansatte koster penger. Skal man overleve i den bransjen, må kostnadene holdes under ekstra streng kontroll, for ellers er det over og ut.
Det er ingen nyhet at serveringssteder kommer og går i Lier, og Liertoppen er intet unntak. Inntektene strekker ikke alltid til lønn og husleie.
Wahoo som overtok etter Subway, er den foreløpig siste som er forsvunnet, og det er ikke mye som tyder på at noen overtar lokalet med det første. Stedets hovedprodukt var ”subs”, som er baguetter som tilberedes mens kunden venter. Det gir store valgmuligheter når det gjelder hva baguetten skal fylles med, men problemet er at det tar tid, og ofte blir tiden for lang både for kunden som skal bestemme seg og for den som skal oppfylle ønskene.
Der franskinspirerte "La Baguette" holdt til har den noe mer eksotiske "Namnam" overtatt.
Hos nabo Bauhaus er ”La Baguette” borte. Lokalene er overtatt av den relativt lokale kebab- og hamburgerkjeden Namnam, som allerede driver ved Amtmannsvingen. Det er blitt ny meny og ny inngang, men disk og annet interiør er beholdt. Det samme er gjennomgangen til kundetoalettet.