På språkreise til England

Briskeby kompetansesenter for hørselshemmede har i samarbeid med Ruuds språkreiser i flere år organisert turer for tunghørte til Eastbourne i Sør – England.
Senteret overtok lokalene til Linnesvollen videregående skole i 1999 og driver fortsatt vidergående skole på stedet, men nå for hørselshemmede elever som ikke bruker tegnspråk. . Elevene kommer fra store deler av landet, og mange bor på hybler i nærheten av skolen.
I år var seks elever i 15-16årsalderen med til Eastbuourne. Langt fra alle med direkte tilknytning til Briskeby. Turorganisator og reiseleder for gruppa var Beathe Ingbre som til daglig arbeider som lærer på Briskeby. Oppholdet varte i 14 dager, og blant mange andre aktiviteter hadde Beathe i år også lagt inn et besøk på . Der skulle elvene fra Norge presentere seg selv og fortelle om norske vaner og væremåte.
Elevene stilte opp ved skoledagens begynnelse tirsdag 8. juli. En ulastelig antrukket headmaster i sort dress og blankpolerte sko tok i mot gjestene i resepsjonen. Ocklynge har nesten 1000 elever, og selv om det krydde av skoleuniformerte gutter og jenter over alt, var lydnivået forbausende lavt.
Veggene i korridorer og klasserom var prydet med bilder og elevarbeider som klart viste at skolen hadde en ”history”. De norske elvene skulle lede en del av morgensamlingen til 10 åringene og hadde fått 20 minutter til disposisjon.
Litt tid var satt av til forberedelser i møterommet der projektor datamaskin og nødvendig lydutstyr var en fast del av inventaret.
Med læreren i spissen kommer elvene på ei rekke inn i rommet, og som tråden i en vev setter de seg på gulvet og fyller opp rommet rad på rad, flere enn 200 i stykker. Læreren introduserer nordmennene med lav røst og uten noen formaninger av noe slag. Jeg legger merke til at han har ”open neck”, antakelig noe som vil bli påtalt på rektors kontor seinere på dagen
Good morning. I am…… I come from…… Here you can see ……… Do you know……. Til en uvanlig lydhør og forsamling forteller elevene fra Norge på god og forståelig engelsk om seg selv, om Norge og nordmenn Publikum applauderer høflig og kommer også med et par spørsmål.
Men tidsplanen må holdes. Morgensamlingen er en viktig kommunikasjonskanal mellom elever og lærere på de fleste engelske skoler. Det er mange som vil ha en del av den dyrebare tida.
For elevene fra Norge var de 20 minuttene en god opplevelse. De hadde fått styrket self-esteem’n både når det gjaldt språket, og det å snakke i en stor forsamling. Også oppholdet for øvrig fikk god karakter. Nordmennen hadde blitt godt tatt vare på av vertsfamiliene, fått bra mat og lært mye engelsk både på skolen og ellers. og Einar Ekker fra Stjørdalen avsluttet sin evaluering av oppholdet slik: ”The trip to England has been so nice that I want to come back next year”.
Andrea Hellegjerde
Andrè Seland
Einar Ekker
Bjørg Hove og Andrea D. Pettersen
Kjetil Knudsen
Andrea Hellegjerde
Bjørg Hove