En erfaren lærer kommenterer dagens skolesituasjon
Kjell Sørlien har i en mannsalder jobbet i Lierskolen. Nå er han rådgiver ved Tranby skole. Han har vært med og kjempet fram rettigheter og goder som gjennom årene har bedret arbeidsforholdene både for elever og lærere. Han er mer enn skeptisk til det som nå er i ferd med å skje i forhold til en del prinsipper norsk skole er bygd på. Her følger den første artikkelen i en rekke der Kjell Sørlien setter fokus på norsk skole.
Foto: Thv.L
NEDBYGGING AV INSTITUSJONER UNDERGRAVER ENHETSSKOLEN.
I en kronikk i Aftenposten 30. mars 2004 hevder lektor Rune Baklien at enhetsskolen bør begraves. Enhetsskolens fundament slÃ¥r sprekker, hevder han, og dette er jeg enig i. Han hevder i sin kronikk at âden sunne sosialdemokratiske tankegangen har nÃ¥dd altfor langt i skolen. Utdannelse er en demokratisk nødvendighet og en selvsagt menneskerett, men i dag er praksis slik at alle har rett til utdannelse â selv pÃ¥ bekostning av andre.â Rune Baklien tar opp et essensielt spørsmÃ¥l som er dagsaktuelt. I kronikken hevdes det at snillisme i form av foreldres rettigheter til skolevalg, bidrar til Ã¥ svekke skolens standard. I dag opplever vi at elever med alvorlige atferdsproblemer fÃ¥r plass i vanlig skole. NÃ¥r foreldre med loven i hÃ¥nd kan kreve at barna kan gÃ¥ i samme klasse som andre barn, har dette sin bakgrunn i at ulike barn skulle lære Ã¥ omgÃ¥s og utvikle respekt og toleranse for hverandre. Med andre ord en tanke som innebar omvendt integrering. Det skulle være slutt pÃ¥ at elever med store problemer skulle fÃ¥ tilbud om behandling og skolegang i spesialskoler. Dette ville føre til stigmatisering. à gi elever et tilbud etter forutsetninger og behov er Ã¥ betrakte som en frase. Mange elever i dagens skole fÃ¥r ikke den tilpassede opplæring som de burde. Barnevernet har gÃ¥tt opp nye veier som nettopp bidrar til de store utfordringene og problemene som vi møter i vÃ¥r enhetsskole. Etter mitt skjønn er det et sunnhetstegn og en god sosialiseringstanke at elever av ulike kategorier, gÃ¥r i samme skole. Imidlertid er det ikke et sunnhetstegn at sterkt behandlingstrengende elever skal gÃ¥ i samme skole som âvanligeâ elever. Her er det tydelig at iveren etter Ã¥ prøve ut nye metoder skjer pÃ¥ bekostning av den behandlingstrengende eleven selv, âvanligeâ elever og lærere. Læringsarenaen forvitrer.
Skolens sanksjonsmuligheter overfor denne elevkategori er ogsÃ¥ meget smÃ¥. Disse elevene kan vanskelig utsettes for samme sanksjonsregler som âvanligeâ elever. Her er mer snakk om tiltak av behandlingsmessig art, sÃ¥ derfor vil jeg hevde at den største trusselen vÃ¥r enhetsskole stÃ¥r overfor , er âtrendyâ metoder som multisystemisk terapi (MST) . Denne ideologien hindrer oss i Ã¥ drive en god skole. Skolen er ingen behandlingsinstitusjon, og sÃ¥ledes er det ut fra dagens rammevilkÃ¥r en utopisk mÃ¥lsetting at elever kan fÃ¥ adekvat hjelp og oppfølging innenfor egen skolekontekst. Oftest mangler ressurser og kompetanse. Det er ikke sjelden vi opplever at problemelever rett og slett stigmatiseres og âisoleresâ pÃ¥ den tradisjonelle skolearena.
Dette skaper alvorlige frustrasjoner hos elevene og alvorlige konsekvenser for lærerne som skal stå til ansvar for en forsvarlig undervisning. Jeg har stor sans for flertallets rettigheter i skolen uten at vi dermed tramper på de elever som ikke bærer på den største bagasjen. Kommuner og fylker har pr. i dag få tilbud til de som har alvorlige symptomer. De har fraskrevet seg ansvaret. Dette er betegnende for barne- og ungdomspsykiatrien.
Kjell Sørlien â cand.polit./ rÃ¥dgiver