- Det var ikke gøy lenger
Frafallet innenfor organisert idrett er bekymringsfullt, hevder forskere. Liernett har utfordret lokale idrettsledere til å kommentere artikkelen.
I barneskolen deltar åtte av ti i organisert idrett. Ved overgangen til ungdomsskolen er frafallet på 50 prosent og frafallet fortsetter gjennom ungdomsskolen, skriver Annechen Bahr Bugge (dr polit) og Jo Helle-Valle, (dr polit), begge ansatt i Statens institutt for forbruksforsking i en kronikk i Aftenposten 29. juli, like før Norway Cup startet.
Les artikkelen: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Det-var-ikke-goy-lenger-6952991.html
Christian Aakermann, styreleder i Liungen IF:
A)
- Problemstillingen topping vs. bredde er en av hovedutfordringene i norsk idrett og i norsk fotball. NFF har derfor dette som ett av hovedtemaene på ledersamlinger både nasjonalt og regionalt. Problemstillingen er ikke av ny dato, men har fått økt oppmerksomhet og blitt mer aktuell ettersom fotball har blitt en stadig mer populær idrett, nærmest et must for en
gutt å delta på for å være "en del av gjengen" på barneskolen. Damefotball har de siste 20 årene også økt kraftig i popularitet. Overivrige foreldre og trenere, som fremelsker egne barn/eget lag med fokus på å vinne for enhver pris,også kalt "Ekebergslettas skrekk", er et problem for norsk fotball. De er ikke gode rolle-modeller, og bidrar ikke til økt idrettglede. Jeg synes derfor artikkelen fra Aftenposten treffer godt.
B)
Problemstillingen er heller ikke ukjent i Liungen. Vi har de samme utfordringene som norsk fotball generelt. Vi forsøker derimot gjennom vår sportsplan og vår ledelse å forankre NFFs regler for barneidrett, som er svært tydelige i sin fokus på at barnefotball er en bredde-idrett og at det skal være lik spilletid for alle uavhengig av ferdighetsnivå til og
med 12 års alder. Videre er NFFs og Liungens retningslinjer tydelige på at de skal være et tilbud til spillere på alle nivåer, men åpner fra 13 års alder for mer differensiering. NFFs statistikker viser videre at den halve prosentsatsen som til slutt ønsker og evner å bedrive toppidrett, ikke nødvendigvis blomstrer i ung alder.
Liungen vil fortsette å jobbe i tråd med fotballforbundets retningslinjer for barneidrett, da vi fra 2013 kun skal drive med 7er fotball. Den nystartede Stoppen SK vil også jobbe ihht NFFs retningslinjer med tilbud til flest mulig, lengst mulig. Det er ikke til hinder for at de med best ferdigheter skal få utfordringer, og at junior og seniorlag kan hevde seg
godt.
Den beste måten å sikre at alle fotballspillere får et best mulig tilbud, er å utdanne så mange trenere som mulig på et så høyt nivå som mulig. Trenerne vil gjennom denne utdannelsen bli gode fotballpedagoger og gode rollemodeller for spillere på alle nivåer, og alle alderstrinn.
Roar Bogerud, fung rektor ved Sylling skole og leder i Buskerud Idrettskrets.
Betraktninger om fysisk aktivitet og frafallet i idretten
- Økt fysisk aktivitet, sunnere kosthold og redusert bruk av tobakk og alkohol kan forebygge 80% av alle hjerte- og karsykdommer, KOLS og diabetes, samt mer enn 1/3 av alle krefttilfeller. I tillegg vil fysisk aktivitet virke positivt for den enkeltes psykiske helse. Dette slår helsedirektoratet fast i en publikasjon ”Folkehelsearbeidet-veien til god helse for alle” i 2010.
Nyere undersøkelser viser at ungdommer sitter mer stille enn noen gang, og at norske 15-åringer er mer stillesittende enn pensjonister over 65 år.
Det norske samfunnet står ovenfor en gedigen oppgave. Hvis vi fikk flere i aktivitet mer hver dag, ville samfunnet spares for store reparasjonsutgifter. Samhandlingsreformen er nylig vedtatt, og målet der er ve,l blant annet, å forebygge i stedet for å reparere.
Løsningen er klar, det er mer aktivitet. Men hvem tar ansvaret:
Den enkelte selv og deres foreldre
Samfunnet ved skolen
Idretten
Eller alle parter sammen
Den norske idrettsmodellen er bygd på frivillighet og i stor grad på de som allerede er aktive, der er idretten meget dyktig og gjør en gedigen samfunnsoppgave. Vi opplever at nær alle barn under 10 år deltar i en idrettslig aktivitet eller flere. Dessverre klarer ikke idretten å ta vare på alle, frafallet er stort. Det vet vi mye om.
EN TIMES FYSISK AKTIVITET I LIERSKOLEN.
En løsning kan være å øke aktiviteten i skolen. Målet om en time fysisk aktivitet pr dag er fullt mulig å oppnå via skolen. En time fysisk aktivitet hver dag er i tråd med de mål som både Nasjonalforeningen for Folkehelse, Kreftforeningen, Legeforeningen, Fysioterapeutforbundet og Idrettsforbundet sammen har satt. Det må da tilføres ressurser og kompetanse og legges til rette for at alle kommer i aktivitet. Politikerne i Lier kommune vedtok våren 2012 at fysisk aktivitet skal være et satsningsområde for Lierskolen. Det er flere skoler i landet som allerede er i full gang med dette. En av de skolene som har kommet godt i gang er Trudvang skole i Sogndal. De tar 5% av alle timer, og gjennomfører fysisk aktivitet 30 minutter hver dag det ikke er gymnastikk. Det vil si at via friminuttene, gymtimene og den ekstra aktiviteten oppnår man målene om en time fysisk aktivitet hver dag.
Det er ingen umulighet at dette kan gjennomføres i Lierskolen, dersom det øremerkes ressurser til dette.
I tillegg har Liernett utfordret klubbutvikler Morten Mundal (bosatt på Lierskogen) i Buskerud Fotballkrets som har svart med å henvise til en artikkel, skrevet av Stig Inge Bjørnebye (Utviklingsansvarlig for barne- og ungdomsfotball i NFF).
Les: http://www.fotball.no/Kretser/troms/Krets/2012/BJORNEBYE-EN-BRED-VEI-FREMOVER-FOR-NORSK-FOTBALL/