Gilhusodden prosjektskole – behov for nytenkning.
Som rådgiver ved Tranby skole er Kjell Sørlien sterkt i mot at Gilhusodden legges ned sånn uten videre. - Behovet for en alternativ opplæringsarena er større enn noen gang, sier han
I Lierposten ,torsdag 4. mars â04, uttaler vÃ¥r eminente ordfører Ulla Nævestad at det fortsatt rÃ¥r usikkerhet omkring Gilhusodden prosjektskole og dens framtid. Hun begrunner dette med at ungdomsskolene nÃ¥ er bedre rustet til Ã¥ dekke ulike elevers behov enn tidligere.Beklager , kjære ordfører, men pr. i dag er vÃ¥r skole en fullintegrert skole som mer enn noen gang krever sitt. Alle kategorier elever, fra sterkt funksjonshemmede elever til elever i det vi kaller âgrÃ¥sonerâ, befinner seg pÃ¥ vÃ¥r arena. Disse elevene kan sammen med sine foresatte stille krav som innebærer store utfordringer, samtidig som kommunen som er ansvarlig for virksomheten, har store forpliktelser. Imidlertid opplever vi tidvis elever som har sÃ¥ vidt store problemer at de har behov for annen type skole og behandling. I stedet for Ã¥ oppleve at de ikke mestrer hverdagen, kan Lier kommune utvikle et alternativt tilbud som gjør det mulig for enkelte elever Ã¥ vinne over sine problemer.
Det gjøres ,etter min oppfatning, et formidabelt godt arbeid i skolen, men nÃ¥r alle kategorier elever skal inn i samme skolestue, sier det seg selv at dette sliter pÃ¥ omgivelsene. Læringssituasjoner ødelegges, medelever mister optimal læringsmulighet og slitasjen pÃ¥ lærerne blir stor. Ikke minst i ei tid der det ropes høyt om nivÃ¥senkninger i norsk skole. Særlig er dette merkbart i klasser som har elever som er behandlingstrengende. Gilhusodden Prosjektskole burde utvikles til et godt alternativ som kunne dekke et temporært behov hos enkeltelever som âsliterâ. Med et godt alternativ mener jeg her en skolestruktur med høy kompetanse, - da særlig med tanke pÃ¥ elever med tilpasningsproblemer og mestringsproblemer. Buskerud Fylke har færre tilbud enn tidligere, og i og med at kommunene i vÃ¥r tid i større grad skal hÃ¥ndtere utfordringene / problemene selv, ligger det i kortene at Lier kommune her har en oppgave Ã¥ løse. Fylkesbarnevernets multisystemiske terapimodell (MST) dekker ikke alltid behovet. Derfor er vi nødt til Ã¥ lete etter gode løsninger innenfor egne kommunegrenser.
Kjære ordfører,- nå har vi muligheten !
Kjell Sørlien Rådgiver Tranby skole.