Best i landet

I hele høst har elever ved landets videregående skoler kjempet om ære og berømmelse i dataspillet og skoleturneringen "Utviklingsinvestoren"
PRESSEMELDING:
Det er gruppen A.K.E Improvements fra St. Hallvard Videregående Skole i Lier som har vist seg å være best i landet til å skape arbeidsplasser og økonomisk vekst i utviklingsland. Vinnerne belønnes med intet mindre enn en prosjektreise til Uganda med Norfund.
A.K.E Improvements består av elevene Anders Sandnes (tv på bildet), Kevin Hansen ( i midten), Abenezer Fieseha.
– Det var full jubel da elevene fikk vite at de har stukket av med seieren i skoleturneringen Utviklingsinvestoren. Dette har vært et svært spennende prosjekt å ta del i, og viser i praksis hvordan dataspill kan integreres som en del av undervisningen. Spillet er perfekt i faget samfunnsøkonomi ettersom det berører problemstillinger rundt korrupsjon, samfunnsøkonomi, etikk og aksjehandel for å nevne noe. Jeg er selvsagt svært stolt på vegne av elevene, forteller Brita Hamre, samfunnsøkonomilærer på St. Hallvard Videregående Skole.
Tar på seg rollen som investeringsselskap
I det interaktive spillet Utviklingsinvestoren lærer elever om hvordan Norfund fremmer næringsutvikling i Afrika, Asia og Latin-Amerika. Under veiledning fra lærerne, tar elevene på seg rollen som investeringsselskap på vegne av Norfund. Med en startkapital på 100 millioner kroner, har elevene
måtte løse typiske problemer for en investor i utviklingsland. For eksempel problematikk rund hiv/aids, dårlig arbeidsmiljø, korrupsjon og budsjettstyring. Det er totalt 652 elevgrupper, eller 2600 elever, fordelt på 67 skoler som har deltatt i konkurransen på landsbasis. Totalt har 180
lærere engasjert seg.
I godt selskap
Administrerende direktør i Norfund, Kjell Roland, sier han på vegne av selskapet er svært glad for å se at så mange elever og lærere har engasjert seg i spillet.
– Utviklingsinvestoren viser i praksis hvordan Norfunds investeringer lar enkeltmennesker og bedrifter ta ansvar for egen fremtid. Alle valg gruppen A.K.E Improvements tok fikk konsekvenser i form av poeng eller avkastning på investeringene. Med andre ord er dette en gruppe som har tatt gode valg. Vi
gratulerer vinnerne med flott resultat og glimrende innsats, tilføyer han. Hovedpremien vil være en prosjektreise til Uganda, hvor elevene vil se virkelige investeringer som bekjemper fattigdom og skaper økonomisk utvikling, spesielt innenfor mikrofinans og fornybar energi.
Utviklingsinvestoren: Spennende, interessant og morsomt
Spillet egner seg godt innenfor fag som bedrifts- og samfunnsøkonomi, engelsk, geografi og samfunnskunnskap. Tilbakemeldingene fra elevene er at dette er en spennende, interessant og morsom måte å lære på. Odd Arild Olsen i organisasjonen BarneVakten, sier han er glad for Norfund benytter dataspill som et læringsverktøy i skolen.
– Utviklingsinvestoren er et gjennomarbeidet spill som både er lærerikt og underholdene, og er et godt eksempel på hvordan spill kan benyttes i undervisningen, sier han.
NB. Forkortinga til gruppenavnet A.K.E er Anders, Kevin og Ebi (som de kaller han, Abenezer heiter han på papiret, red anm)
For ytterligere informasjon om konkurransen og spillet,
Les mer på: www.utviklingsinvestoren.no.