Leder i Liernett - alternativ sjanger
Antakelig blir skolen et hett tema også i neste høsts valgkamp. Verdens dyreste skole gir dårlige resultater på flere felter. Den er dårlig til å utjevne sosiale forskjeller og evner ikke å gi elevene elementære ferdigheter i vesentlige disipliner. Vi ser det hele fra lærersida og lager drama ut av det som er en dramatisk situasjon.
All likhet med virkeligheten er helt utilsiktet
Tenk om.....
Velkommen til første skoledag
Et lyst, sørvendt kontor. Sola skinner inn gjennom de åpne vinduene. Utenfor sitter en del ungdommer ved et bord. Veggene er dekt med bilder og tegninger fra skolens 30 år lange historie. En del gjenstander som kan spores tilbake til begivenheter ved skolen fins på hyller og i et glasskap ved døra. Ved et bord sitter en dame midt i femtiårene. Foran seg har hun en laptop med nedslått skjerm. Ved siden av seg har hun fire bunker med A4 ark i forskjellige høyder. Midt på bordet står en miniatyrutgave av skolens fane og et banner med kommunevåpenet.
Rektor: Synnøve Dalseng, dame midt i femtiåra
Lærer: Tora Fromm, dame rundt seksti
Det banker på døra.
Rektor: Kom inn! (reiser seg)
En dame nærmere 60 kommer inn. De håndhilser.
Velkommen til nytt skoleår. Hatt en fin ferie? Du ser godt ut.
Tora: Takk, åtte fine uker.
Rektor: Du har ikke helt glemt elevene, da.
Tora: Nei, hvordan kan jeg det? Jeg har samla mye, gjort meg mange tanker. Nå får jeg se hvordan jeg får bruk for det.
Rektor: Her har du timeplanen og arbeidsavtalen din. Hvis du ikke har noe å utsette på arbeidsavtalen, skriver du under og leverer den til meg i løpet av uka.
Tora: Flott. Arbeidsavtalen var vel stort sett ferdig før skolen sluttet. Uten timeplanen blir det ikke orden på noen ting, så den setter jeg virkelig pris på å ha i hånden alt nå.
Rektor: Dere blir to lærere i nesten hver time. Vi har alt snakket med spsp- teamet. Og her får du et forslag til hvordan de der ser for seg bruken av støtteressursene. Skolen har masse ressurser, vet du. De siste ukene har vi jobbet en del med hvordan de best kan utnyttes.
Tora: Ja, dere har jo vært i gang et par uker. Glad det ikke er meg.
Rektor: Det er så, men så har jeg godt over 100 000 mer enn deg i lønn. Og sant å si er ukene uten lærere og elever her på skolen helt uvurderlige for oss i administrasjonen. Fred og ro til å kunne legge en del føringer som kan være gode å styre etter når det stormer som verst i de første ukene på høsten med elever overalt.
Tora: Takk. Flott, det er best å komme i gang fra første dag.
Rektor: Ja, men i morgen er det planleggingsdag og da regner jeg med at du snakker med lærerne du får inn sammen med deg i klassen.
Tora: Jeg ser jeg har fri fra klokka 12 på fredag. Det setter jeg pris på, virkelig omtenksomt gjort.
Rektor: Skulle bare mangle. Du har vært i skolen i 36 år og da har du ærlig fortjent noen små privilegier. Dessuten er jeg forpliktet til å arbeide med seniortiltak ved skolen. Det er for lettvint bare å gi deg en time fri.
Tora: Ja, men den timen setter jeg pris på. Jeg husker du sa at jeg skulle gjøre noe jeg hadde lyst til. Det ble noen timer lokalhistorie i fjor. Og jeg ser at skolen setter pris på det jeg har gjort. Jeg har merket at samlingene jeg laget er i bruk, og at bildene fra diverse prosjekter er oppe og kan fortelle at skolen tross alt har en historie.
Rektor: Det arbeidet skal vi forsette med. Det er viktig at skolen får en identitet, eller history, som de sier i England. Lokalhistoria er jo et punkt på læringsplakaten og skal være en del av alle fag.
Tora: Det synes jeg er selvsagt.
Rektor: Her har du kartleggingsprøvene med resultater og forslag til hva du kan gjøre sammen med støttelærerne. Bruk gjerne litt tid på dem i morgen. Lærerne du skal jobbe sammen med har fått all den informasjonen du får nå. Du har et par elever som jeg alt i morgen skal ha en prat med sammen med sosiallærer. Ikke bry deg om det nå. Den saken må vi ta i oss av.
Tora: Ja, jeg skrev en rapport om akkurat de tilfellene i fjor. Jeg har i grunnen sagt mitt.
Rektor: Den har jeg her. Vi har lest den grundig og vil legge mye vekt på det du skrev om elevene.
Tora: Det håper jeg virkelig. Tross alt er det jeg som har hatt mest med dem å gjøre de siste par årene. Og vi har fortsatt et godt forhold oss i mellom.
Rektor: Så er det inspeksjonsplanen. Du har tunge fag, og jeg har halvert inspeksjonen på deg. Kall det gjerne en del av seniorpakka.
Tora: Fint, men jeg er stort sett ute i friminuttene eller sitter i klassen likevel. Men det henger sammen med hvordan jeg mener forholdet mellom lærer og elev skal være.
Rektor: Ja, jeg har i løpet av de årene vi har jobbet sammen sett hvilket elevsyn du har. Og jeg er sikker på at du ut fra det kan si hva som er rett og galt i de forskjellige situasjoner uten å måtte sjekke ordensreglene. Her har du forresten et klassesett av dem som du må gjennomgå med elevene.
Tora: Jeg har alltid satt pris på den tilliten du viser oss. Akkurat det er noe som gjør at jeg faktisk gleder meg å komme tilbake på jobb.
Rektor: Du er stort sett aldri borte, men har tydelig gitt uttrykk for at vi her på skolen driver en del meningsløs og utmattende møteaktivitet, gjerne på tampen av en lang arbeidsdag. Jeg respekterer det du har sagt, og at du bare snakker på egne vegne. Skjønt personlig er jeg ikke så sikker på det. Jeg har tatt det du har gitt uttrykk for oppover i systemet til rektorkollegiet, og jeg ser det som naturlig at misnøye fra lærer med lang erfaring blir behandlet der.
Tora: Jeg kommer i år til å foreslå at vi gjeninnfører lærerråd. Og at det blir et forum der vi kan få utløp for frustrasjoner i forhold til regimet vi er satt til å arbeide under. En del styringsredskaper må der være på plass, saklister, referater og vedtak. Ellers renner det hele ut i sanden.
Rektor: Du er sjelden eller aldri på kurs, dessuten har du ikke akkurat sørget for å etterutdanne deg i løpet av alle åra her.
Tora: Nei, kursene har vært av kort varighet, gjerne noen timer etter skoletid, og kursholderne har ikke akkurat vært av beste merke. Men det er vel slik at stat og kommune holder seg med de nest beste. Jeg skjønner kort sagt ofte ikke hvorfor vi gjør det vi gjør på skolen. Det ser ut til å være ut fra et ønske om å ”keep’em busy”. Gud vet hva det ville føre til om lærerne fikk litt tid til å snakke uformelt sammen, eller gå hjem og lese ei bok. Det skulle tatt seg ut.
Rektor: Nå mener jeg å ha funnet noe for deg. Du er jo glad i England og engelsk kultur. Her er et kurstilbud i York med besøk på engelske skoler og vandringer på Yorkshire Moors. Dessuten en dag i London. Ta med deg fotoutstyr og kom igjen med en bra bildeserie. Kurset er siste uke i april. Så du kommer dit midt i daffodil-sesongen. Jeg har alt ordnet med søknadspapirene og gir deg min beste anbefaling.
Tora: Men vikar og slikt, oppkjøring til eksamen?
Rektor: Det er min sak. Du bare leser gjennom brosjyrene og skriver under, hvis du er interessert.
Tora: Kommer innom i morgen og forteller hva det blir til.
Rektor: Du tilhører ikke akkurat datagenerasjonen. Derfor har jeg meldt deg på et todagers kurs i Oslo sammen med noen av dine likesinnede på datafronten. Det kommer til å bli en eller annen gang i november. Tror det kan bli et hyggelig kurs for dere.
Tora: Har du forresten oversikten over vikartimene jeg hadde i fjor. Jeg ba om den like før ferien.
Rektor: Selvfølgelig. Her har du den og takk for den ekstra innsatsen du sa deg villig til å gjøre.
Tora: Det var ikke akkurat for å mase, og jeg stiller selvfølgelig opp hvis det er noe jeg kan bidra med.
Rektor: Husk at jeg har åpent kontor fire timer i uka. Kom innom hvis det er noe. Samtalene med dere lærere betydde mye for meg i fjor. Ha et godt skoleår!