Lærerlykke
- Skattelistene er offentliggjort, og nettopp i disse tider hender det fra tid til annen at elever søker meg opp og stiller spørsmål om hvorfor jeg er lærer når lønna er så lav, skriver ukens gjesteskribent, Rune Trolsrud Berg, som er lærer ved Tranby skole.
- Til det svarer jeg at jeg har et av verdens beste og viktigste yrker, og at jeg blir rik på noe langt viktigere enn penger. Jobben som ungdomsskolelærer gir meg nemlig opplevelser, gleder, utfordringer og en unik mulighet til å lære av og inspirere morgendagens voksne. I tillegg bidrar kontakten med det pulserende miljøet til at jeg forhåpentligvis holder meg ung, oppdatert, vital og energisk i minst 30 år til. Å tjene mye og være rik på penger betyr ikke nødvendigvis at man er lykkeligere pleier jeg videre å predike. Lykke for meg er å gjøre noe som betyr noe for andre og for meg selv. Sagt med andre ord: Den største glede jeg kan ha, er å lære andre algebra.
Selv med dette svaret er det ikke alltid at elevene møter meg med forståelse. Neste gang jeg må forsvare valget mitt skal jeg derfor understreke budskapet ved å fortelle en tankevekkende historie jeg forleden dag hørte. Fritt gjenfortalt handler den om en rik godseier som ønsket å vise sønnen sin hvordan fattige mennesker lever. De bodde derfor noen dager hos en fattig familie ute på landet. Da de kom hjem igjen, spurte faren sønnen sin om hva forskjellen var på deres og den fattige familiens liv. Til det svarte sønnen: ”Vi har bare én vakthund, men de har mange husdyr. Vi har et lite svømmebasseng og en stor hage, men de har en hel innsjø og en stor skog. Vi har lykter i hagen med ulike farger, men de ser hele stjernehimmelen. Vi har en drøss med tjenere som hjelper oss, men de hjelper andre. Vi har piggtrådgjerde rundt hele eiendommen, men de har venner som beskytter seg”. Til slutt la sønnen til: ”Og jeg som trodde at vi var rike og at de var fattige”.
Dere elever skal derfor vite at jeg gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag til tross for at jeg ikke tjener meg pengerik på det. Utfordrende, stressende og slitsomt til tider ja vel, men dette utlignes av den gleden det er å møte stort sett engasjert, positiv og smilende ungdom midt i sin mest spennende alder. Ungdom som også gir meg troen på en lykkelig framtid for riket, samtidig som de gjør meg rikere på livet.
Jeg er glad i yrket mitt, og en dag fikk jeg lærerpasset mitt påskrevet ved at en elev sa: ”Du blir bare gladsint, du!”. Jeg må innrømme at jeg liker begrepet, da min filosofi er at hvis man møter et annet menneske med et smil, så får man et smil igjen. Livet er for meg for kort til å kjefte og smelle i tide og utide, og hva er vel da bedre enn å være bestemt med glimt i øyet? Og blir jeg en sjelden gang sursint, har jeg sagt til meg selv at det ikke skal vare i mer enn ett sekund av gangen. For negativitet avler negativitet akkurat som positivitet avler positivitet.
La meg avslutte denne ukas petit med et kinesisk ordspråk som forteller om hva det vil si å være lykkelig:
Hvis du vil være lykkelig en time, ta en høneblund.
Hvis du vil være lykkelig en dag, dra på fisketur.
Hvis du vil være lykkelig et år, arv en formue.
Hvis du vil være lykkelig et helt liv, hjelp en annen.