Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

longLasting: 91b4a86e4d83841484d901c5f2bee356

Den som glemmer lokalhistoria

Ja, hva med den?

Les også: http://www.liernett.no/?artikkel=298

Nå skal en gammel tanke bli realitet. Bygdetunet skal på timeplanen i Lierskolen. Dette vil i så fall være en fortjent påskjønnelse til aldrende dugnadslitere som i beste bondetradisjon har hatt som mål å sette Bygdetunet i god stand for kommende generasjoner. I samarbeid med kulturinteresserte personer i lokalmiljøet skal kulturkontoret lage en struktur til et opplegg der alle elever i grunnskolen skal ha vært innom Bygdetunet minst to ganger i løpet av skoletida.

Interessen for lokalhistorie er langt fra død. Det er bare sik at skolen er engasjert på så mange områder at "ungen ofte slås ut mede badevannet" når planer lages. Her om dagen fikk jeg to flasker vin for å ha snakket om krigen i Lier. Å snakke om lokalhistoria er en takknemlig oppgave. Elevene er interesserte og holder konsentrasjonen i mer enn 45 minutter. Samtalene på lærerværelset etterpå viser at lærerne er engasjerte og vitebegjærlige. Og konklusjonen er gjerne at vi driver for lite med lokalhistorie.
Derfor er det nå viktig at kulturkontoret lager en troverdig og lett tilgjengelig struktur som gjør det mulig for skolene å bruke menneskelige og økonomiske ressurser på mer arbeid med lokalhistoria. Erfaringer viser at slikt arbeid har en tendens til byråkratiseres bort i endeløse utredninger og referater som forteller mer om hva som kan gjøres enn hva som faktisk blir gjort.. 

 All kultur kommer nedenfra. Derfor må lærerne gis tillit og ansvar og ikke minst muligheter til å bruke kreativitet og entusiasme rundt prosjekter som de selv vet vil skape en bedre skole – som det så populært heter. Arbeidet må også gjøres godt kjent i det politiske miljøet. I  markedsføringa kan det være nyttig å knytte til seg politikere med høy merkevarefaktor. Hos oss står Ulla i en særstilling. Hun har promotert Bygdetunet ved uttalligge anledninger - ikke minst fra talerstolen på Nedre Overn der hun ved uttallige festlige anledninger har stått fram som bygdas engasjerte og veltalende gallionsfigur. I arbeidet med lokalhistoria er politikernes velvilje og oppmerksomhet viktig og kommer Ulla med på laget, vil det være en forsterkning av det nettverket som nå skal fange elvene og få dem til å forstå betydningen av lokalhistoria og lokal identitet.


Forrige artikkel:Godt Nett-ÅrNeste artikkel:Båndtvang i alle lysløyper
Flere artikler

2024 Sylling Hardcode