Lokalhistoria skal bli obligatorisk pensum
Nå må rektorene i Lierskolen sette lokalhistoria på dagsorden. Bygdetunet blir helt sentralt i arbeidet med å lære barn og unge om Lierbygda.
Med penger fra Den kulturelle skolesekken har Kulturkontoret tatt initiativet til å klargjøre Bygdtunet for elever fra Lierskolen. Bevilgningene til Bygdetunet satt langt inn i fjor høst, og det var først etter heftige protester fra ildsjeler innenfor Historielaget politikerne gikk med på å opprettholde den foreslåtte summen på 800 000 til det praktfulle tusenårstedet. Samtidig lå det i kortene at det ikke var selvsagt at Bygdetunet skulle tilgodesees med et så stort årlig beløp i tida framover.
Mye står igjen på Bygdetunet, og det er viktig at stedet ikke stagnerer, men profilerer seg og rettferdiggjør sin eksistens overfor politikere som i økende grad tenker rentabilitet når pengesekken åpnes. Flittige dugnadsarbeidere har i årevis lagt ned et ufattelig antall dugnadstimer på gjøre Bygdetunet til et sted der Lierkulturen skal kunne oppleves i en tid da røtter og tilhørighet ikke lenger er ei naturlig bunnlinje i folks liv. Det er ikke nødvendig å være pedagog for å skjønne hvilke muligheter som fins når det gjelder å kunne formidle kulturarven til unge mennesker på et slikt sted. Og lærere i Lierskolen skulle ikke behøve detaljerte planer for å få ideer om hvordan stedet kan tas i bruk i pedagogisk sammenheng.
Likevel har Kulturkontoret satt ned en komité som skal arbeide med å gjøre stedet attraktivt og tilgjengelig for grunnskoleelevene i bygda. For i underkant av 70 000 kroner skal det utarbeides en ”håndbok” for Bygdetunet, en slags hvem, hva, hvor - og når, som skal være en praktisk guide for lærere som ønsker å ta lokalhistoria på alvor. Dessuten er det igangsatt et arbeid med en perm som skal inneholde mer eller mindre ferdige opplegg med utgangspunkt i sentrale deler av i lokalhistoria.
Så skal rektorene på skolene bearbeides. I løpet av våren er det ønskelig at et rektormøte blir holdt i historiske og naturskjønne omgivelser på Hegg gjestgiveri på Bygdetunet. Der vil rektorene bli presentert for opplegget og bli bedt om sørge for at lokalhistoria er med når årshjulene rulles ut til høsten. Kort sagt skal alle skoler ha en strategi for undervisninga i lokalhistorie.
Det fins mange mer eller mindre frynsete lokalhistoriske opplegg rundt på skolene. Kanskje er det tid for å renskjære en del av disse og få dem inn i ressurspermen som i alle fall vil være å finne i Bygdtunets bibliotek.
De er viktig at arbeidet ikke er ferdig når planene er lagt - og lagt bort.
Så får vi se om komiteens arbeid bærer såpass mye frukt at politikerne vil finne det regningssvarende å satse på Bygdetunet i framtida. Aller helst håper vel de folkevalgte at satsningskapitalen blir investert på en måte som over tid vil kunne en nødvendig avkastning til videre utviklingsarbeid på Bygetunet.
I Komiteen for Den kulturelle skolesekken - og Lier bygdetun: Aasmund Lyhus, Wivi Abelsen, ils Johan Rønniksen, Hege Larsen, Gunn Kjæraas og Thorvald Lerberg
Her følger bildeserien Lier bygdetun 13. februar 2006