Film og geometri i kunst for tiende klasse
Den kulturelle skolesekken bringer kunstnere inn i klasserommet.
Ingressbilde: Kunstneren Kasper Ødegård med elever i tiende klasse.
Elevene i tiende klasse på Sylling skole har i høst ved to anledninger fått kunstnere på besøk.
Gunnhild Enger er filmregissør, og ble hyret inn for å hjelpe elevene, da de skulle lage sin egen kortfilm. Hun jobber selv som filmregissør og inspirerte mange da hun først brukte en dag på å fortelle om ideutvikling, og så en dag på å gi respons på elevenes egne filmer.
Gunnhild Enger (tv) og Rektor Lisbet Grøvdal
Tiendeklassingene jobber nå med å avslutte filmprosjektet sitt.
Like før jul fikk den samme klassen besøk av Kasper Ødegård. Han jobber til daglig med uttrykk der han benytter geometri og matematikk. Han demonstrerte dette ved hjelp av dataanimasjoner, og mange ble overrasket da de fikk høre at også han jobber mye med papir og blyant – i hvert fall i begynnelsen av prosjektene sine.
Elevene laget så sine egne animasjoner og bilder. Noen brukte data, mens andre valgte papir.
Begge kunstnerne kom på plass ved hjelp av midler i ”den kulturelle skolesekken”. Dette er sentralt avsatte midler som skal sørge for at elever på alle alderstrinn får kulturopplevelser inn i skolehverdagen. En del av arrangementene er felles for hele kommunen, for eksempel teater, rikskonsertene, forfatterbesøk og museumsbesøk. I tillegg har hver enkelt skole mulighet til å søke om å få leie inn kunstnere som bistår i gjennomføring av prosjekter. Det var slik tiende klasse på Sylling endte opp med sprell levende kunstnere i klasserommet og lærerne for en stakket stund ble henvist til tilskuerplass.