Kunsten på Høvik et skoleeksempel
- Å jobbe frem kunst i så fine lokaler er en fornøyelse, sier Bente Sommerfeldt-Colberg. Hun er den eneste liungen blant de seks kunstnerne som bidro til utsmykningen av Høvik skole.
Samtidskunsten på Høvik skole er nær sagt et skoleeksempel på hvordan ting kan gjøres, og de 900 elevene har god grunn til å se nærmere på de mange kunstverkene som er plassert i lett tilgjengelige deler av skolen. En vandring gjennom de to etasjene gir mange inspirerende inntrykk.
Skolen og kunsten
Lier kommune setter av 1% av entreprisekostnadene ved nye bygg til utsmykning. Det er et ledd i en bevisst satsning på visuell kvalitet i egne bygg og et signal om at skolebygg er noe av det viktigste som bygges.
Over hundre interesserte meldte seg da utsmykningskomiteen utlyste til prekvalifisering i forbindelse med utsmykning av den nye Høvik skole. Blant de seks kunstnerne som utsmykningskomiteen valgte ut, var det én fra Lier. Det var Bente Sommerfeldt-Colberg, som bor og har atelier på Lierskogen.
Bente er spesielt kjent for sine mekaniske skulpturer, men produksjonen hennes favner langt videre. Hennes kunstverker finnes mange steder i landet, blant annet på flere skoler og på universitetet i Tromsø. Hun har deltatt på en rekke utstillinger i og utenfor Norge. Nå ser hun fremover mot blant annet separatutstillingen hun skal ha i overlyssalen i Kunstnerforbundet i Oslo i august.
Bente Sommerfeldt-Colberg ved "Close up" på Høvik skole.
Samtidskunst på Høvik skole
Vi møtte Bente på Høvik skole for å se de to kunstverkene hennes og for å høre hennes meninger om bruk av samtidskunst i skolen.
- Se hvor fint lyset strømmer inn fra flere kanter i denne skolen, utbryter Bente. – Når man bygger en skole, setter man en standard, og Høvik skole høyner standarden som et godt eksempel.
- Her på Høvik skole tok arkitekten høyde for at det skulle være kunst der elevene er. Å jobbe frem kunst i så fine lokaler, er en fornøyelse.
Utsmykningskomiteen gikk for både to- og tredimensjonale verker, noe som skaper variasjon og bredde. Bente har mange godord om de andre kunstnerne som er representert i utsmykningen.
Det er ikke lett å vite hvilket forhold elevene har til kunsten de har rundt seg, men Bente tror skolen gir informasjon om kunstverkene. - Når samtidskunst blir en del av en skole, kan det skape større engasjement, sier hun. - Møtet med kunsten blir en del av elevenes hverdag og kan skape større interesse og fortrolighet med samtidsuttrykk.
- Da jeg for en tid siden måtte ta ned en del av et av verkene for litt vedlikehold, trodde en elev at jeg skulle fjerne det permanent, og det likte hun dårlig. Slike tilbakemeldinger er gode å få. Da føler du at noen setter pris på det du har skapt.
Bente Sommerfeldt-Colberg på Høvik skole
To av kunstverkene til Bente Sommerfeldt-Colberg har fått plass på Høvik skole. Det er ”Close up” og ”Iris”.
"Close up" består av glasskuler i transparente plexiformer.
Når man nærmer seg glasskulene, blir tekst, symboler eller tegninger synlige.
”Close up” består av glasskuler i transparente plexiformer. Når man nærmer seg glasskulene, blir tekst, symboler eller tegninger synlige. Den andre delen av kunstverket er montert på en motstående vegg. Der er en større glasskule innfelt i en esende form ut fra veggen med speil bak. Kulen speiler omgivelsene opp ned.
En kule kan sees som symbol på himmelen, jorden og solen. Men kulen er også et symbol på mulighet for bevegelse og forflytning og dermed et symbol på elevenes situasjon: Å være underveis.
”Iris” (det øverste bildet) er et foto av et frømodent løvetannhode i øyeblikket før fnokkene løsrives, spres av vinden og utvikles til nye liv. Slik minner det om elevenes egen modning og utvikling som ungdom på springbrettet videre ut i verden. Fotografiet, som er 240 cm i diameter, er montert mellom plexiglass.