Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

- Det går alltid et tog?

- Vi har kronisk mangel på folk som kan gjøre vedlikeholdsarbeidet på jernbanen, skriver Olav Breivik (V).

Det går alltid et tog?

Etter sommerens store skippertak i Oslotunnelen, og åpningen av ny tunnel/dobbeltsportrasè mellom Asker og Lysaker i forrige uke, skulle man tro at togene endelig kunne gå i rute! Men den gang ei. Det er både forsinkelser og avlysninger i morgenrushet. Av og til kommer bare halve toget, slik at de som er så heldige å få komme med blir stående som sild i tønne. Mange blir henvist til senere tog eller alternativ transport. Det irriterer og stresser oss, og det medfører ekstra kostnader for bedriftene vi jobber for.

Av og til må NSB ta skylda (for manglende togpersonell og feil på togsettene), og av og til må Jernbaneverket ta skylda (for signalfeil, kjøreledninger som detter ned og sporvekslere som fryser fast).

Som pendler over lang tid, er det påfallende å registrere hvor ofte NSBs kontrollgruppe er på jobb for å sjekke månedsbillettene våre umiddelbart etter en dag med forsinkelser. Da kommer de ”togende”, gjerne 6 stk samtidig, med politimyndighet og stramme miner. Her skal ingen slippe unna. Angrip fra begge sider og sperr alle utganger! Dersom en stakkar, som er skikkelig trøtt i trynet, har glemt lommeboka denne dagen, er hun ille ute. Da har man begått en av de 7 dødssynder og skal straffes hardt! ”Værsågod og aksepter forelegget på stedet!” ” Værsågod, i dag er det din tur til å sitte urørlig i gapestokken hele veien inn til Oslo!”

Tenk om disse myndige kontrollørene i stedet hadde blitt byttet ut mot vennligsinnede kaffeservitører som med et smil tok seg bryet med å unnskylde gårsdagens forsinkelser og ubehag. Det hadde vært en passende, men dessverre akk så overraskende vri fra vår statlige transportør sin side! Tenk så mange flere fornøyde passasjerer NSB ville hatt med en litt mer ydmyk tilnærming. Det handler kun om en vilje til å sette kunden i fokus. Ikke love mer enn man kan holde, og forsøke å rette opp igjen når det blir begått feil og varen ikke har blitt levert.

Men, bakenfor disse daglige, kanskje litt trivielle, pendlerproblemene mine ligger et større og tyngre strukturproblem. Jernbanesektoren sliter med politisk kortsiktighet og sentral politisk styringsmani, et internt ”laug-system” der gamle ”venner” passer på hverandre og, som mange andre, et norsk lunefullt vinterklima. Politikerne først: De har trenert jernbanevedlikeholdet i mer enn 30 år. Jernbanen har ikke fått de midlene som skal til for å løse samfunnsoppgaven sin. Har man først laget en god og sikker jernbane med riktig kapasitet kommer automatrisk inntektene. Toget ville sannsynligvis være førstevalget for 90% av oss som må innover mot Oslo hver morgen. Nå velger i stedet mange tusen å sitte varmt og trygt i lange køer alene i sin egen privatbil. Der er man sikret et sete, morgennyheter på radio og man vet når man kommer fram, - selv om det tar litt tid.

Men, situasjonen er verre enn som så. Ikke bare har de sentrale politikerne latt være å bevilge nødvendige midler; de få midlene som har blitt bevilget har de til alt overmål detaljstyrt. Våre sentrale politikere vet jo best hvordan Jernbanen skal styres! Slik skal man ikke overlate til glade amatører som har jernbanen som yrke gjennom et langt liv…. I tillegg bestemte politikerne for ca 10-15 år siden at det var mange hundre for mange jernbanefolk i vårt lille Norge. Vekk med dem. Dette får vi svi for nå: Vi har en jernbanesektor som har skutt seg selv i foten. Det har blitt ekstremt vanskelig å øke kapasiteten, for hvem skal lære opp de nye som skal inn i jernbaneyrkene signal, KL og banemontører? De få som kan disse fagene har ikke tid til å drive opplæring. De har nemlig mer enn nok med å drive døgnkontinuerlig brannslukking på et allerede avleggs anlegg. Jeg må skrive dette med store bokstaver på veggen: DET HJELPER IKKE HVOR MYE MIDLER POLITIKERNE NÅ SRØYTER INN I SEKTOREN. VI ER I KRONISK MANGEL PÅ FOLK SOM KAN GJØRE VEDLIKEHOLDSJOBBENE!

Vel, noe kapasitetsøkning kunne vi kanskje fått til ganske raskt, men da måtte ”den hellige treenighet”, nemlig Jernbaneverket, Jernbaneskolen og Jernbanetilsynet ha evnet å sette seg ned sammen for å gjøre det norske jernbaneregelverket litt smidigere. Nå har vi en ”Catch22” tilstand der alle skylder på alle. Hvorfor tar det bare 14 dager for en norsk jernbanemann, med riktig utdannelse fra Norge, å få lov til å jobbe selvstendig på svensk jernbane, mens det tar minst ett år for en svenske å få lov til å jobbe på norsk bane, selv om han er kvalifisert i sitt eget hjemland? Svensken må jo avlegge norsk fagbrev, må vite. I tillegg til alle de norske sikkerhetskursene…. Svenskene har 5 jernbaneskoler. Vi har bare 1 i Norge. Det finnes mange bra jernbanefolk i Sverige som gjerne hjelper oss med å både bygge og vedlikeholde. Vi betaler jo ofte det dobbelte av hva de selv er vant med! Ville ikke du også stått klar til å gjøre en innsats i et annet land med slike utsikter til fortjeneste. Hva er det egentlig som hindrer oss? Jeg bare spør…..

Olav Breivik
Lier Venstre

Innlegg Kommunestyrevalg Tog Venstre

3 kommentarer

Fredag 9. september 2011 00:45: Per Gunnar Mortensen
"I tillegg bestemte politikerne for ca 10-15 år siden at det var mange hundre for mange jernbanefolk i vårt lille Norge. Vekk med dem. Dette får vi svi for nå: Vi har en jernbanesektor som har skutt seg selv i foten." (Sitat slutt)

Hvordan klarte du å plante pistolen som skjøt jernbanesektoren i foten i JERNBANESEKTORENS hånd?? Man kan jo saktens håpe det var et vådeskudd, men du sier det jo i klartekst selv i to setninger tidligere; nødslaktet ble gjennomført med slaktemaska i politikernes hånd. Les litt historie om hva som gikk galt her: http://no.wikipedia.org/wiki/Jernbaneverket.

Jeg liker spesielt godt forklaringen som sier at banedelen (les JBV) skal drives samfunnsøkonomisk. I blame you! Altså politikerne for den skakkjørte jernbanesatsingen i Norge! Og jeg håper den bare er skakkjørt, ikke kjørt HELT i grøfta!
Lørdag 10. september 2011 22:41: F.H.
Så vidt jeg husker var det vel din partifelle, Skogsholm under regjeringen Bondevik som skulle kutte 1000 stillinger i Jernbaneverket? Heldigvis kom dagens regjering og stoppet galskapen etter at ca halvparten av de 1000 fagfolkene fikk sluttpakker og forsvant ut til andre jobber. Hadde man kuttet det antallet Skogsholm ville kutte kan man spørre hvor jernbanen hadde vært i dag?

Og en ting til, om det er slik du sier, at man må ha ett års Norsk utdannelse for å bygge og utbedre jernbanen i Norge så lurer jeg på hvordan tyskere fra DB kunne jobbe i Brynsbakken i sommer? Hadde de ett års utdannelse og fagbrev?
Søndag 11. september 2011 13:24: Per Gunnar Mortensen
Jeg må få legge til at Breivik lager en fantastisk ertesuppe av poteter, epler og pærer her...! "Den hellige treenighet" består altså av en (statlig) skole - Jernbaneskolen, En statlig instans - som skal drive et sosialøkonomisk produkt, styrt av statlige midler (eller i mange år - mangel på slike!) og Jernbanetilsynet. En etat som fører tilsyn med private og offentlige jernbaner, sporveier og tunnelbaner. Etaten ble opprettet 1. oktober 1996 og er underlagt Samferdselsdepartementet. (Sic). (Du snakker om å skyte seg selv i foten!!!)

Det Breivik til sist klager på her er at han ikke får kaffe, men blir bøtelagt dersom han - som enkelte mener seg berettiget til - skal kjøre gratis i dag fordi toget var forsinket i går.

Det er - eh... ventsrehåndsarbeid, Breivik! (Beklager det dårlige ordspillet, men du får takke deg selv...) Research, Breivik! Research!

Til slutt: Det er utrolig arrogant av en politiker å kaste ut påstander og ikke besvare kommentarer med annet enn total taushet

Flere saker fra arkivet

Et lite norsk idrettsunder

- Det har forundret meg ofte at norske padlere og roere gang på gang har vært på pallen i de store mesterskapene, skriver Jan Terje Nilsen i denne ukes petit

Ny i Norge

- Det er mange utfordringer forbundet med det å være ny i Norge, skriver ukens petitskribent, Siri Kitt Nævestad (på bildet) ---

Hardt rammet av tenk-om-trollet

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, Egge, reporter i ukebladet Hjemmet

Guttekonferansen- Rallytur på Sylling

-En skikkelig heisatur på sylling skole

Mange baller i lufta

- Noe av det verste jeg vet er utpregede nei-mennesker med "vondt i vil-ikke`n", skriver Rune T Berg i ukens petit.

Ukens petit: Ny vår!

Det er heldigvis noe som bare blir bedre og bedre med årene! Det er evnen til å være ydmyk overfor årstidene, som like trofast kommer oss i møte år etter år

Kulturblomstring i kulturbygda Lier?

Det kommer et hverdag etter et valg. Vi Høyre vil, tradisjonen tro, følge opp våre saker med mål om å legge fram et politisk regnskap som er i ballanse også ved (...)

Skolestart

Ukens petit er skrevet av Toril Prytz Kverneng

Leter etter hjerterom

Akkurat nå sitter det om lag 250 norske tenåringer og gleder seg til å reise ut i verden som utvekslingselever.

Det gode forbildet

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, reporter i ukebladet Hjemmet

Kulturregnskap

Hva koster kulturen oss, og hva bruker vi pengene til?

Vemodig vakker

Konserten med Lier Kammerkor i Frogner kirke

Lier før og nå

Mer enn hundre år skiller de to bildene. De er tatt lengst vest på Lierstranda, like ved kommunegrensen mellom Lier og Drammen.

Vennene - vår valgte familie

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, Egge, reporter i ukebladet Hjemmet

Ikke så forskjellig fra oss

Ukens petit er ved Torger Almaas, Sylling

Å kåsere i eget reir.

Ukens petit er ved Rune T. Berg

Sporene skremmer

Når serveringstedet ”Toget” på Lier stasjon nå bekrefter at dørene lukkes, kommer det neppe som noen stor overraskelse. Toget er bare et av flere eksempler på at velment, men ukvalifisert og lite gjennomtenkt kommunal medvirkning har resultert i kostbare tiltak med usikker fremtid.

Kunsten å sitte eksamensvakt

Endelig er dagen her som jeg IKKE har lengtet etter

Berit – den utrettelige

Berit Dahl Soltvedt stiller opp når hun kan, og det er ofte. Denne helgen sitter hun i Frogner menighetshus med ny bok på bordet og ”tegneserie” på veggen.

Elever og lærere har samme mål i skolen

Silje Fuglerud i tiendeklasse på Tranby har sendt oss sitt syn på egen arbeidsplass. Vi har laget en kommentar før innlegget og håper mange følger på

Lev med og i tiden

Ukens petit er ved Rune T. Berg

APs kanossagang i Rv23-saken

Innlegg av Ole Marius Evensen, listekandidat for Lier Høyre

Hvor er makta?

Dette spørsmålet stiller ukens petitskribent, Tonje Evju, som selv er lokalpolitiker.

Hva vil vi med Lier?

Dette er spørsmålet kommunestyret må ta stilling til, skriver Marianne Spanli i dette innlegget.

Mandag begynner skolen

Dessverre har den gode feriefølelsen i år blitt forstyrret medienes elendighetsbeskrivelser av norsk skolehverdag. Så hvordan er den gode skolen? Vi henger oss på debatten og oppfordrer deg til å gjøre det samme.

50 (per)cent - it’s good to slæp off

Ukas petit

Magre dager på Liertoppen

De selger kalorier, men blir ikke feite av det.

St. Hallvard spillet - mer enn bare spill

Nytt manus er skrevet, og prøvene er i gang til årets forestilling. Denne gang er stykket ført i pennen av Håvard Rype, Lier kulturkontor, og har fått navnet ”Ikke en spurv til jorden”.

Store forsinkelser

Togtrafikken gjennom Lier med store forsinkelser mandag morgen og utover dagen

- Du har neppe hørt om Clifton, Texas

I løpet av noen tiår utvandret 860 000 nordmenn til Amerika, de alle fleste som økonomiske flyktninger, skriver Knut A. Andersen, som i ukens petit stopper på en kirkegård langt inne i Texas ---

Kulturhusets mange uavklarte sider

Det er ingen tvil om at kulturlivet i Lier både trenger og fortjener mer egnede lokaler, men det er stadig mer usikkert om det foreslåtte kulturhuset er en tilfredsstillende løsning. Kostnadene er også uklare.

- De godaste hamburgarna

Kundene kom ikke marsjerende til Marché, som nå får den svenske hamburgerkjeden Max som samboer. Foto: Max. Tilbudet gjelder kjedens serveringssteder i Sverige.

Eiendommelige eiendomsmeglere

Når man skal selge 40 blokkleiligheter, er det mye å passe på i markedsføringen. Faktisk i meste laget for enkelte.

Den indre motor

Denne ukens petit er ved Jan Terje Nilsen

Vi er som pengesedler

- Her om dagen kom jeg i alt julestresset i skade for å krølle sammen og kaste en hundrelapp i søpla, skriver Rune T. Berg i ukens petit

Tida flyr -

- Jeg sitter her på flyet og ser utover havet en solskinnsdag i ferien min, forteller Rune T Berg i ukens petit -

Den som sover synder ikke

Ukens petit er ved Rune T. Berg, Tranby

Du store verden

Skal du reise fra Majorstuen til Oslo sentrum, må du kanskje først snakke med noen i Liers vennskapsby Falköping.

Deadline

Om oss som sitter inne i finværet.

Knurring og bjeffing i nattemørket

- Jeg lå varm og søvrig i senga i går natt etter å ha lest i KK om at jenter må bli mer hund; knurre litt, bjeffe litt, skriver Elin Fauske i Ukens petit.

Mitt kulturelle dilemma

Leder i Lier Arbeiderparti og medlem av formannskapet Tonje Evju, er litt provosert over debatten utelukkende har blitt til "sykehjem og skole eller kulturhus".

OL-flammen til London

Cecilie Olsen (35) fra Sørsdal i Lier, medieutdannet i England og bosatt i England, har levert oss denne rapporten.

Valg - sinnets suverent største sysselsetter

Ukens petit er ved Rune T. Berg, Tranby

Brannbiler i Drammen

VG har satt fokus på standarden på brannbiler og bredskap i Norge i dag. Og det er ille.

Null musikk for den yngre garde

Leserinnlegg av Lars Einar Johansen

Høy puls i morgen

- Runar Gilberg i bladet Kondis har sammenlignet hvordan kroppen reagerer under motbakkeløpet i Lier med kroppens reaksjoner under Grefsenkollen Opp, forteller ildsjelene Henrik Helmersmo (tv) og Nils Haugen. Et råd til de 182 som hittil er påmeldt?

Tidsføleri

Ukens petit, den siste dette tiåret, er ved Rune T. Berg.

Lier SVs agurktog

KOMMENTAR: Sommervarme kan som kjent gi seg mange utslag. Imidlertid har temperaturene hittil ikke vært høye nok til å kunne forklare Lier og Røyken SVs virkelighetsfjerne jernbaneutspill.

I ville ve(k)sten vest for Asker

Ikke ulikt oljeselskapene som nå finkjemmer jordskorpa på jakt etter den siste oljen, er byggebransjen her til lands på utkikk etter nye attraktive områder som kan legges ut til boligformål

Ukas petit

Velstand og søppel Skrevet av Thorvald Lerberg

Slipp mennene til!

Ukens petit er ved Siri Walen Simensen, Egge, reporter i ukebladet Hjemmet

Agurktid

Som tilbehør til en herlig, nystekt ørret nøt min familie og jeg i dag en like herlig agurksalat.

Mange gode minner

- Fra jeg var 16 til jeg var 22-23 år var jeg på Utøya hver sommer.

Hallå-pår`æ!

- Her om dagen traff jeg min venninnes sønn, forteller ukens petitskribent Tonje Evju.

Tøff i tryne på nett!

Ukens petitskribent, Tonje Evju, skriver her om anonyme nettbøller-

"Unyttig kunnskap"

- Begrepet kunnskap har fulgt meg. Å kunne noe som ingen andre vet er fascinerende, skriver Jan Terje Nilsen i ukens petit

En låst dør eller et åpent sinn?

- Slik jeg ser det skal alle flyktninger vi mottar behandles med respekt og likeverdighet, sier Brynhild Heitmann.

Fem år og like langt?

Liernett så dagens lys for fem år siden. Nå er det nok med nettavis.

Se opp Drammen, her kommer vi!

Dette prosjektet bør falle på sin egen urimelighet! Skriver Jostein S. Hoset i dette ironiske innlegget.

Venter på bussen

Mens Jernbaneverket forlenger plattformen på Lier st. venter pendlerne tålmodig på bussen som skal erstatte toget.

Blomster til Knut A. Andersen

Å gi Knut A. Andersen en blomsterbukett er en tidkrevende oppgave. Når han endelig får den, har du en følelse at han skulle hatt to.

Canada vs. Kanada

Den kanadiske ambassaden i Oslo ønsker informasjon fra Lier Historielag om stedet Kanada i Lier. Noen som har noe å bidra med?

Om synden, bukken og havretrollet

I ukens petit skriver Truls Hallingstad om "syndebukkene" i nyere og gammel tid ----

Historisk medlemsrush

- Folk melder seg inn i Venstre som aldri før, sier sekretær Ståle Sørensen i Drammen Venstre (på bildet), og reaksjonene har vært ulike lokalt ----

Ukens petit: Sleng deg på livet!

Meningen med livet er å leve det!

Men hvor er egentlig Nøste?

Noen adresser selger bedre enn andre. Juks svekker imidlertid tilliten til eiendomsmeglerne, i dette tilfellet Dialog Eiendomsmegling i Drammen.

Skal alle med?

Elin Fauske stiller dette spørsmålet i ukens petit, der tema er ungdommer med manglende motivasjon for skolearbeid.

Min samboer og jeg

Ukens petit er ved Sindre K. Nordengen, videregående student ved medier og kommunikasjon på Norloff mediagymnas

Tidlig høstjakt

Det skrives kun mai og det er omtrent 200 som allerede gjør seg klar til jakta, skriver Tonje Evju i Ukens petit -

På språkreise til England

Briskeby kompetansesenter for hørselshemmede har i samarbeid med Ruuds språkreiser i flere år organisert turer for tunghørte til Eastbourne i Sør – England.

Paradiset Sylling

- og en klem til Kari

Best i test

Grei nok plan for Lierskolen, eller.....................?

Køkultur

Køen er et fenomen som oppstår når man vil fordele goder etter ”først til mølla-prinsippet”.

Leder: - Ser du individet?

Vi er så opptatte av at liungenes nye landsmenn skal integreres

Men hva hvis dersom?

Avstemningen om kulturhuset har ikke satt strek for diskusjonen. Nå florerer hypotesene om hvordan avstemningsresultatet kunne blitt annerledes.

Guttekonferansen- Forsvarets presentasjon på Guttekonferansen

Torsdag 26.10 var det guttekonferanse på Sylling skole og vi, Alan og Erik Haugen, møtte opp ved forsvarets presentasjon klokken 11:00.

Miljøbløff eller virkelighet?

Lier Everk garanterer at all strøm de leverer kommer fra ”de reneste fornybare energikilder”. Men stemmer det?

Foring av folkevalgte

Ukens petit av Ulla Nævestad.

I skyggen av en sommer

“In the lost Childhood of Judas, Christ was betrayed”. (unknown – so far)

Hva driver junior med på nettet?

FAU i Sylling inviterte til foredrag om barn og Internett

Juletreets plass i julefeiringen

Ukens gjesteskribent er Brynhild Heitmann.

Karate- gym på Kjøsterud

Drammen: 8. trinn på Kjøsterud ungdomsskole fikk en litt spesiell overraskelse i gymmen mandag 16. januar. I gymsalen stod en mann kledd i hvitt, og rundt livet hadde han et brunt belte. Det tok nok ikke lang tid før det gikk opp for de fleste at det var en kar fra områdets kampsportmiljø

Hva gikk galt med Lierbyen?

Alle spør om hva som kan gjøres med Lierbyen. Ingen var våkne da Lierbyen fikk bli som den ble, skriver Knut A. Andersen som inviterer til diskusjon og gjerne hører synspunkter

Deltakelse, mestring, innflyelse og likestilling

I samarbeid inviterer Norsk Folkehjelp og Arbeiderpartiet Kvinner Kan fredag og lørdag, melder Aud Watnebryn (på bildet).

Langfredagstanker

Langfredag og nærmest innesnødd på det sentrale Østlandet. For to dager siden raket jeg plenen og drakk kaffe i solveggen. I dag fikk jeg ikke opp garasjedøra uten først å ha tatt noen durabelige tak med snøskuffa.

Bidragsevne versus Bidragsvilje

- Hvem legger ut for "Poden" når far ikke betaler for sine barn? spør Elin Fauske i ukens petit.

Jan Kjærstad på Tranby

Oda Kyrkjerud, 10. klassing på Tranby med dypintervju av forfatteren

Utgått på dato snart?

- Er juletrefestene for lengst bare blitt en pliktøvelse for de voksne?

Lykkepresset

Ukens petit er ved Siri Walen Simonsen, reporter i ukebladet Hjemmet.

Hva gikk galt i kulturhussaken?

Hvorfor reagerte ikke administrasjon og politikere på blant annet mangelfull behovsvurdering, urealistiske budsjetter og andre kommuners negative erfaringer?

Månedens blomst(er)

Turid Jørgensen Rivrud og Bent Bredesen fikk månedens blomst i februar.

Ikke bare velstand

Vi må ikke unnlate å gjøre noe som vi om tjue år vil si at var dumt vi ikke gjorde

Ukens petit er skrevet av Thorvald Lerberg

Trinsemannen

Godt nyttår! Enig……?

Kommentarfeltet

Europark gir dårlig inntrykk

Uklar skilting og uklare bestemmelser er og blir en kilde til irritasjon og gir dessuten et dårlig inntrykk av Lierbyen.

Ny Rv 23 Dagslet - Linnes: Enda lengre å vente

Det var større fremmøte enn optimisme da Lier Næringsråd i dag behandlet det tilsynelatende evige problembarnet: ny riksvei 23 mellom Røyken og Lier.