Lier SVs agurktog
KOMMENTAR: Sommervarme kan som kjent gi seg mange utslag. Imidlertid har temperaturene hittil ikke vært høye nok til å kunne forklare Lier og Røyken SVs virkelighetsfjerne jernbaneutspill.
Det går mot valg, og gode råd er som kjent dyre. Nå kommer Lier og Røyken SV med dårlige råd som kan bli enda dyrere.
Forslaget
Mens røyken tettet Oslofjordtunnelen, klarnet det for to av SVs lokale ledere i Buskerud. De så for seg at veitrafikken over fjorden skulle over på en ny bro, og samtidig skulle den ulykkesforfulgte veitunnelen omgjøres til jernbanetunnel. - Tunnelen er for bratt til biltrafikk, sa de to, og sluttet seg dermed til en tanke som selv Statens vegvesen nylig har vært i nærheten av.
At tunnelen dermed er mer hensiktsmessig for tog, er mindre forståelig selv for den som har reist med Fløibanen i Bergen eller sveitsiske tannhjulsbaner. Folk flest forstår at Oslofjordtunnelen umulig kan være egnet for togtrafikk.
Trylleslaget
Men det fantasifulle SV-forslaget stopper ikke der, for forslagsstillerne har selvsagt tenkt på hvor toget skal gå etter å ha krabbet opp i lia på hurumsiden av fjorden. Løsningen er klar: fra tunnelåpningen skal det legges jernbanespor gjennom fjell og skog de litt over 20 km frem til Spikkestadbanen, som skal forlenges til Drammen via Gullaug og Lierstranda.
Som kjent medførte det betydelige problemer å få toget ned fra Spikkestad da den første banen ble anlagt på 1870-tallet, og topografien er ikke endret nevneverdig etter den tid. Den slags utfordringer beskjeftiger ikke SV seg med, men hopper i stedet rett på fordelene: ”Dette vil endre hele trafikkbildet på Østlandet. Med et trylleslag vil tog være et reelt alternativ for befolkningen rundt en stor del av både Oslofjorden og Drammensfjorden, og Liertunnelen vil få sin etterlengtede avlastningstunnel."
"For Drammens vedkommende vil dette være det første store skrittet i å få bygd et omfattende nett av skinner til en ny Drammen bybane”.
Handleturen
Avslutningen tar leserne med til et nytt høydepunkt:
”Og for personbiltrafikken betyr alt dette at vi slipper å rive oss i håret hver gang tunnelen er stengt, eller være redd for ikke å komme levende gjennom tunnelen. I stedet vil vi kunne sette oss trygt inn i bilen når vi skal til østkanten av Oslo, eller til Sverige på en handletur”
Ja, for bil må selv SV-ledere bruke når de skal på handletur til Sverige. Men hvorfor i all verden ikke legge dobbeltspor fra tunnelåpningen ved Drøbak og helt til Nordbysenteret ved Strømstad? Den nåværende smale jernbaneforbindelsen til Sverige forsvinner jo inn i krattskogen sør for Halden og er ikke i nærheten av et handlesenter før toget nærmer seg Gøteborg.
SVs jernbaneforslag er, for å si det slik, ikke helt på skinner.