Salget av epledrikker øker
- For vår del har utfordringen vært å få tak på nok råvarer de siste sesongene, sier Marius Egge i et intervju i Nationen i dag.
Fra 2009 til 2010 gikk salget av juice, nektar og lemonade ned med 113 millioner kroner, en nedgang på 5,1 prosent. Undersegmentet eplemost opplevde derimot stor framgang, opp hele 25,9 prosent fra 2009 til 2010.
Det er flere store gourmetepledrikk-produkter i Norge. Tine, Egge Gård i Lier, Buskerud og Epleblomsten i Telemark er blant de største.
Mangler råvarer
I disse dager lanserer Tine et nytt epleprodukt basert på epler fra Nord-Italia. Et produkt nisjeprodusentene ikke frykter.
—Tine-produktet er ikke en trussel. For vår del har utfordringen vært å få tak på nok råvarer de siste sesongene, sier Marius Egge, ved familiegården med samme navn i Buskerud-kommunen Lier.
Der tappes store mengder av lokale Lier-eplemosten, som ble omsatt for om lag 7 millioner kroner i fjor.
Les hele artikkelen: http://www.nationen.no/2011/09/27/landbruk/epler/frukt/juice/fruktdrikk/6941441/