Ingen leserflukt fra Lierposten

Fjorårets opplagstall for landets aviser ble nylig offentliggjort, og Lierposten kan se tilbake på nok et år med gode og stabile tall.
- Med 3405 i godkjent opplag har Lierposten det høyeste reelle opplaget i avisens historie. Det er vi selvsagt svært godt fornøyd med, forteller Lierpostens redaktør Pål A. Næss.
Mens mange av de større papiravisene opplever en voldsom nedgang i opplag, holder mange av de mindre nisje- og lokalavisene fortsatt stand. Hvert år siden årtusenskiftet har Lierposten kunnet rapportere om et opplag i overkant av 3000.
Lierpostens opplag 1994-2010
I lesertall fikk Lierposten denne gang godkjent 11 500 ukentlige lesere, som viser en stabil abonnements- og lesermasse.
- Tall vi har viser at Lierposten har liten utskiftning i abonnementsmassen. Det forteller meg at vi har en god posisjon hos våre trofaste lesere, sier Næss til Liernett.
Men mens Lierposten opplever et stabilt opplag er det verre stilt hos storebror Drammens Tidende, som også er eier av Lierposten. Drammens Tidende opplevde en nedgang på om lag 1500 fra 2009 til 2010. Det godkjente opplaget for 2010 endte på 36 109 eksemplarer. Den største regionsavisen vår har opplevd en ganske jevn nedgang i opplag siden toppåret 2010, da opplaget var 49 174. Dette tilsvarer en nedgang på 27 %.
Men redaktør i Drammens Tidende, Geir Arne Bore, ser ikke på nedgangen som overraskende. - Det er en nedgang som har pågatt i snart ti år, i takt med at avisen har redusert dekningsområdet fra hele Buskerud til Drammensregionen og midtfylket, og med en utvikling hvor den digitale lesingen øker, skriver Bore i sin blogg.
Pål A. Næss i Lierposten har fortsatt tro på papiraviser, selv om han kan se at det foregår en konvertering til nett. - For vårt vedkommende går denne konverteringen mye saktere enn vi har hatt grunn til å frykte og anta. Det har blant annet en sammenheng med at Lierposten er en nisjeavis på geografi. Det er spådd en tryggere levetid for både nisjeaviser og lokalaviser, sier Næss, som mener Lierpostens utfordring blir å dyrke det beste i sine to kanalaer, papir og nett.
- Vi ønsker å konvertere noe mer av vår redaksjonelle innsats til internett, og mer rendyrke ukeaviskonseptet parallelt med den daglige weboppdateringen. Dette er en prosess som er i gang, men som tar tid. Fortsatt kommer våre inntekter hovedsakelig fra avis, og vi sager ikke over greina vi sitter på.
Opplaget for papiravisene i Buskerud årene 2001, 2009 og 2010:
2001 | 2009 | 2010 | |
Bygdeposten | 6 290 | 6 690 | 6 573 |
Drammens Tidende | 49174 | 37678 | 36 109 |
Eikerbladet | - | 2 716 | 2 789 |
Hallingdølen | 9 838 | 9 796 | 9 620 |
Laagendalsposten | 11 016 | 9 885 | 9 511 |
Lierposten | 3364 | 3340 | 3 405 |
Ringerikes Blad | 13 026 | 12 609 | 12 353 |
Røyken og Hurums Avis | 2 796 | 3 541 | 3 711 |
Opplagstall for norske aviser:
http://medienorge.uib.no/?cat=statistikk&medium=avis&queryID=190