Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

longLasting: 0f414074ab0f1e7f54ce31aea70972b6

Sliter litt i Dubai

Liungen Gjermund Frostad begynte tirsdagen bra med jevn kjøring de første 130 kilometerne i VM-runden UAE Desert Challenge i Dubai.

Se siste oppdatering nederst i denne artikkelen

Yamaha-føreren Gjermund Frostad begynte tirsdagen bra med jevn kjøring de første 130 kilometerne i VM-runden UAE Desert Challenge i Dubai. Han startet som nummer sytten og hold denne plasseringen fram til tidskontroll nummer to. Så hendte det noe fram til tredje mellomtid. Gjermund fikk problemer og mistet et drøyt kvarter i sanddynene. Dermed falt han tilbake til plass nummer trettitre. Da bet Lier-gutten tenna sammen og satte alle kluter til inn mot den fjerde og siste mellomtiden før dagens målgang. Og det virket! God navigering og sikker kjøring gjorde at han avanserte og passerte PC4 som nummer tjueseks. De siste fem milene inn mot mål knep Gjermund enda et par plasser og fullførte dagens fartsetappe med tjuefjerde beste tid, ca femti minutter bak etappevinneren.

Gjermund Frostad, som ble nummer 18 på fartsetappen i går, har ikke skrinlagt sin målsetting om å fullføre løpet og styre sin Yamaha inn til en plassering blant de femten beste ekvipasjene i sammendraget. Men først og fremst er dette løpet en oppkjøring foran Dakar-rally i januar.

I ørkenrally er det vanlig med svært store tidsforskjeller. Selv en liten feilnavigering i sanden gir store utslag på klokka. Det er svært få som både navigerer så bra og kjører så fort at de aldri får seg en nedtur i et løp som går over flere dager. Denne rallyformen handler først og fremst om utholdenhet og nøyaktighet. De beste førerne kjører jevnt og bra over lang tid. Man bør unngå uhell, tekniske problemer og grove navigasjonsfeil. Da kommer de gode resultatene nærmest automatisk mot slutten av løpet. I så måte ligger begge de to nordmennene godt an etter to dagers kjøring. Nå er det tre dager igjen av VM-runden og mye kan fortsatt skje.

Pål Anders Ullevålseter, som gjennomførte gårsdagens etappe på sjetteplass, har gjennom dagen ligget på posisjoner mellom sjette og 10. plass. I mål på dagens etappe var han nummer ni, knappe elleve minutter bak etappevinneren. Dagens etappe ble vunnet av Jordi Viladoms, foran Pujol Isidre Esteve og Cyril Despres. Storfavoritten Coma avsluttet som nummer fire på SS2.

I dag kjørte deltagerne 305 kilometer. For å få førerne gjennom løypa før heten ble helt uutholdelig, startet løpet omtrent da sola gikk opp over Dubai-ørkenen. Det vil si klokken tre i natt, norsk tid. I morgen ligger nye utfordringer og sanddyner foran deltagerne i UAE Desert Challenge i Dubai. Trettito nye mil skal forseres. Løpet starter klokken 03:00 norsk tid. Makstiden i morgen er satt til fem timer og femten minutter.


Siste oppdatering:
Gjermund Frostad forteller på telefon om en vanskelig dag med hull i bensintanken, og at han med nød og neppe klarte å komme seg i mål siden han kjøre seg tom for bensin flere ganger.
I morgen er taktikken hans å kjøre på litt ekstra.

Oppdatert historie kan du finne på http://www.rallydakar.no

Resultatlistene viser også at Gjermund etter prologen og de to fartsetappene ligger på 17. plass sammenlagt. Pål Anders Ullevålseter ligger på sammenlagt sjetteplass, drøyt 21 minutter etter lederen.

Resultatlister ligger ute på http://raid.racing-live.com/dakar/en/season/live/live_ie.live

Mens førerne kjører, kan du følge løpsutviklingen ”live” på denne linken http://tracking.iritrack.com/posi/dubai/

Forrige artikkel:- Tok det som treningskampNeste artikkel:Reisebrev fra Kong Filips by – del 2
Flere artikler

2024 Sylling Hardcode