Dakar-Gjermund kjørte på tilskuer i Portugal
Dakar-debutanten Gjermund Frostad opplevde alle rallyføreres store skrekk i morges.
På dagens fartsetappe hoppet plutselig to tilskuere ut i løypa og Gjermund klarte ikke å kjøre utenom begge. Heldigvis var farten lav i det aktuelle partiet og han som ble påkjørt ble ikke skadet. Det gikk også bra med Gjermund og Yamahaen, selv om det selvfølgelig ble en stopp på fartsetappen. – Jeg måtte jo sjekke at alt var bra både med tilskueren, meg selv og sykkelen før jeg kunne kjøre videre etter den hendelsen, rapporterer en lett oppskaket Gjermund på telefon. Han er glad for at det gikk så bra som det gjorde.
Gjermund Frostad kjørte likevel inn til en respektabel 37. plass på dagens Dakar-etappe. Taktikken hans var å ta det litt rolig i dag. Han opplevde strekningen som ekstremt farlig. Pål Anders Ulleålseter falt også noe tilbake i dag, og endte som nummer 19 på etappen.
– Det var sleipe serpentinveier hele fartsetappen og stupbratt ned på den ene siden. Det støvet noe forferdelig og vi kjørte mye med sola midt imot. Dette var ikke dagen for å ta noen sjanser, konkluderer den vanligvis sindige Yamaha-føreren. Han mistet trolig opp mot to minutter på denne ulykkelige hendelsen med tilskueren, noe som kan ha kostet ham femten plasser på dagen etappe og fem plasser i sammendraget. – Men to minutter er bare to minutter og jeg har fremdeles to uker å kjøre dem inn på, konkluderer Frosad optimistisk.
Helt i toppen ble det bare mindre endringer. De to portugisiske førerne Rodrigues og Faria har byttet plass på toppen av pallen og leder foran spanjolen Esteve Pujol. Det gikk ikke veldig fort på dagens etappe. Alle førene brukte over en time på å kjøre de 67 kilometerne. Gjermund ble klokket inn på 1:09:10 som var 1:16 svakere enn Pål Anders Ullevålseter og 06:26 bak teten. I sammendraget faller begge de to nordmenne noen plasser tilbake. Gjermund til 20. plass og Pål Anders til 10. plass. Dette er perfekte utgangspunkt for avansement gjennom jevn og god kjøring på det afrikanske kontinent.
Oppgaven i dag var å kjøre drøyt 500 kilometer mellom Portimao og Malaga. Bare 67 av disse kilometerne var fartsetapper. Nesten som en sprint å egne i Dakar-sammenheng. Dagens etappe, som regnes som en av de farligste i hele løpet, gikk på svært krevende og glatt underlag langs fjellsidene i dype raviner. Under slike forhold er det ikke rom for å gjøre feil. Fartsprøven lå veldig tidlig i løypa, så når triptelleren rundet 82 kilometer, så skulle resten av dagen vies transport til Malaga i Spania. På denne etappen gjelder det spesielle regler for transporten. Førerne kan laste sykkelen på en mindre bil og kjøre til Malaga på den måten. Det gir mulighet for noen timer ekstra hvil for deltagerne. Mange velger likevel å kjøre på to hjul for å overholde den stramme tidsfristen som er satt for transporten.
De fleste førerne brukte nok også noen minutter på å la mekanikerne se over utstyret etter dagens fartsetappe. Nå skal de jo klare seg uten serviceteamet i nesten to døgn framover, så en siste sjekk er nok greit å få gjennomført. Hvis det opppstår teknisk feil eller stopp som ikke førerne selv klarer å mekke de nærmeste dagene, så må de bryte løpet.
I natt skal Gjermund og Yamahaen skipes over til Afrika og Marokko. Der vil vanskelighetsgraden på oppgavene øke fra komplisert til nær umulig. Det er her de virkelig lange etappene starter. Ufordringen blir å kjøre raskt, riktig og sikkert i time etter time. De fleste vil nok begynne å stille spørsmål ved sin egen innsats. Man vil begynne å tvile på om man kjører raskt nok eller om man kjører riktig.
Morgendagens 65 mil lange tortur starter i Nador med en transportstrekning på 20 mil. Deretter en fartsprøve på drøyt 250 kilometer. Så runder man av dagen med å kjøre transport de siste 19 milene inn til Er Rachida.
Strekningen er svært krevenede hva gjelder navigasjon, og førerne må være konsentrert hele tiden. Veiene i området er harde og innbyr til stor fart. Men man skal være på vakt, plutselig endre veistandarden seg dramatisk.
I Er Rachida skal førerne overnatte ca 100 kilomerer borte fra servicebilene. De må klare seg under primitive forhold med telt, sovepose og medbrakte nødvendigheter. Hvis noe på sykkelen skal justeres eller repareres, må førerne gjøre det selv. Først tirsdag kveld kan de få hjelp fra teamene sine igjen.