Drosjeløyver - hvem er de for?
Ulla Nævestad stiller dette spørsmålet etter forgjeves å ha ventet på drosje, natt til tirsdag 27. juli.
Ulla Nævestad bestilte en drosjetur hos Drammens taxisentral kl 00.47. Den meget hyggelige vaktahavende kvinnen på sentralen forberedte henne på cirka en times ventetid. Begrunnelsen var at svært få sjåfører ønsket å kjøre til Sylling. Sentralen på det tidspunktet hadde mer enn nok med å dekke behovet i Drammen.
- Vi forbredte oss på en times ventetid, sier Ulla Nævestad.
Ingen drosje dukket opp.
Ny oppringing kl 01.58. Kvinnen fortalte at det fortsatt var like vanskelig å sende en drosje til Sylling, men bestillingen lå inne.
Kl 03.05 vel to timer senere, ringte Ulla nok en gang og ga beskjed om at man hadde ordnet seg på en annen måte og avbestilte.
- Det får være en grense for hvor lenge man skal måtte vente på drosje på en vanlig mandagsnatt i Drammensregionen.
- Jeg har svært liten forståelse for at Lier er så dårlig dekket med drosjeservice, skriver Nævestad i sitt brev til Samferdselsadministrasjonen i Buskerud fylkeskommune.
- Jeg har fått som svar at sjefen for denne avdelingen er på ferie, og at brevet er journalført, sier Ulla Nævestad til Liernett i dag.
I brevet stiller også Nævestad seg undrende til at hver enkelt drosjesjåfør skal kunne velge og vrake i turer, og på den måten avgjøre hvorvidt publikum skal få taxi når vi trenger det eller ikke.
Nævestad ber Buskerud fylkeskommune revurdere de løyvene og den praksis som gjelder for Drammensregionen i dag, med sikte på en spredning og bedre dekning av et høyst nødvendig tilbud for alle deler av løyveområdet.