Takket nei til Buskerud Kollektivtrafikk
Fra mandag 26. mars vil busstilbudet i Lier kuttes. Endringene påvirker både busstilbudet mellom Oslo og Lierbyen og mellom Sylling og Lierbyen/Drammen.
Siste buss fra Oslo til Lierbyen vil fra mandag 26. mars gå kl. 20.25, mot tidligere kl. 21.25. Det vil også gå færre avganger i rushtiden, med avgang hvert 20. minutt i stedet for hvert 15. minutt.
Les også: - Ikke lenger så attraktivt å etablere seg i Lier
Antall avganger mellom Sylling og Drammen kuttes også fra samme dag. Siste avgang fra Lierbyen til Sylling på fredager har vært kl. 23.25, men blir nå en time tidligere. På lørdager kuttes det fra en avgang hver time til en avgang hver 2. time.
Mandager til torsdager kuttes i tillegg avgangene fra Sylling til Drammen kl. 20.20 og fra Drammen til Sylling kl. 22.01. Siste buss til Sylling mandag til fredag vil med denne endringen gå fra Drammen kl. 21.01. Det kan med andre ord bli travelt for de som bor nord for Lierbyen og jobber i butikker med åpningstid til kl. 21.00 i Drammen.
Takket nei til deltakelse i Buskerud Kollektivtrafikk AS
Buskerud Kollektivtrafikk AS ble opprettet 1. juli 2010 for å ivareta blant annet kollektivtrafikken i Buskerud. Selskapet eies av Buskerud fylkeskommune, samt 18 av fylkets 21 kommuner. De tre kommunene som har valgt å stå utenfor er Lier, Drammen og Nore og Uvdal.
Lier kommune kunne i september 2009 komme med nyheten «Knepent ja til kollektivsamarbeid fra Lier» på sine nettsider, men dette gjaldt bare innstillingen fra formannskapet. To måneder senere ble nemlig samme sak behandlet i kommunestyret, hvor Høyre, Fremskrittspartiet og Uavhengige Folkevalgte fikk gjennomslag for sitt forslag om et nei til invitasjonen om å delta i Buskerud Kollektivtrafikk AS.
Fryktet kutt
Bård Strand, den gang gruppeleder i Lier Arbeiderparti, forteller at det var nettopp slike kutt de fryktet ville kunne oppstå om man valgte å stå utenfor Buskerud Kollektivtrafikk.
- Nå har Lier kommune svært liten påvirkningskraft overfor Buskerud Kollektivtrafikk, selv om administrasjonen og våre fylkespolitikere nok forsøker sitt beste, sier Bård Strand til Liernett.
Høyres gruppeleder Søren Falch Zapffe står fast ved at dette var riktig beslutning.
- Kuttet i kollektivtilbudet i Lier har intet å gjøre med at vi ikke er medeier i Buskerud kollektivtrafikk, men skyldes dårlig trafikkgrunnlag, sier Søren Falch Zapffe til Liernett. Han mener ansvaret for kollektivtrafikk ligger hos fylkeskommunen.
- Det å delta i et eget selskap med en liten eierandel binder kapital og gir ingen eller liten mulighet til påvirkning. Her har fylkeskommunen ansvar og styring. Kommunene kan lett ble et gissel.
Falch Zapffe og Høyre mener Liers påvirkning må gå gjennom den politiske ledelse av fylkeskommunen.
- Som kjent er Trond Johansen (KrF) leder av hovedutvalg for samferdsel og Arne Jørstad Høyres fraksjonsleder i samme utvalg. Mathias Dannevig (Ap) er medlem av samme utvalg. Det er som kjent fylkeskommunen som er den førende eier i selskapet og kan gi styringssignaler, opplyser Falch Zapffe. Han mener at Liers uteblivelse fra Buskerud Kollektivtrafikk ikke har noen betydning for kollektivtilbudet i Lier, men håper at arbeidet med Buskerudbyen på sikt vil kunne gi et bedre tilbud.
- P-hus på Lier stasjon en mulighet?
Bård Strand tror på sin side at kollektivtilbudet i Lier ville ha sett annerledes ut med Lier som en del av Buskerud Kollektivtrafikk.
- Ja, vi ville aldri tillatt en reduksjon i pendlertilbudet mot Oslo! Nå får vi gjøre vårt beste for å bøte på skadene Lier Høyres tåpelige isolasjonistiske standpunkt påfører de mange liungene som ønsker å bruke kollektivtilbud til Oslo hver dag, sier Strand.
- Kanskje kan P-hus på Lier stasjon være en mulighet?
Ordføreren reagerer på busskuttene
I et brev til fylkesordføreren og leder av hovedutvalg for samferdsel reagerer ordfører Helene Justad på at Buskerud Kollektivtrafikk AS nå vil kutte i busstilbudet i Lier:
- Dette rammer først og fremst pendlere og ungdom