Ansvaret kan ikke delegeres - siste akt!
Innlegg fra Søren Falch Zapffe, Lier Høyres gruppeleder.
Innlegget er et svar til Mathias B. Dannevigs innlegg 24. mars 2012
Ansvaret kan ikke delegeres - siste akt!
Poenget er at nettopp fylkespolitikerne har ansvaret for kollektivtransporten. Det er et ansvar som ikke kan delegeres i seg selv; fylkespolitikerne kan i stor utstrekning la andre gjøre jobben for seg, men de kan ikke toe sine hender og si at «dette har jeg ikke noe med å gjøre».
Det å være samferdselspolitiker avstedkommer også krav til å sikre planprosessene slik at ressursbruken blir effektiv og resultatene gode. Nå har fylkespolitikerne sluttet seg til de felles målene i Buskerudbyen som skal bidra til at prioriterte grupper får et attraktivt kollektivtransporttilbud; da gjenstår det å ta med disse hensynene i utformingen av egen samferdselspolitikk, være tydelige i vedtakene og ikke minst utøve eierstyring i Buskerud Kollektivtrafikk AS som er verktøyet som skal få politikken til å fungere i praksis.
Påvirkningsarbeid fungerer i mange sammenhenger og bør også gjøre det, men det kan da umulig være argumentasjonen for å abdisere som fylkespolitiker. Snarere tvert imot; en helhetlig tenkning, gode mål og fornuftig bruk av tilgjengelige ressurser må settes i system om ikke tilfeldighetene skal få rå slik disse rutereduksjonene kan tyde på.
Lier har bidratt aktivt i regionalt samarbeid, ikke minst når det gjelder areal-, transport- og miljøspørsmål og vi kommer fortsatt til å gjøre det. Dette dreier seg derfor ikke om en «gratispassasjer» som surmuler. Vår betenkelighet ved dannelsen av Buskerud Kollektivtrafikk AS er først og fremst at invitasjonen til «partnerskap» gjennom medeierskap mer er egnet til å tilsløre ansvarsforholdene enn å bidra til økt kraft og målrettet innsats.
Søren Falch Zapffe
Høyres gruppeleder i Lier