Diskusjonen om Lierstranda fylte Haugestad
Sjelden har så mange hørt at noen er uenig om så lite.
Parkeringsplassen ved Haugestad rant over av blankpolerte biler da representanter for næringslivet i Drammen og Lier møttes for å overvære en debatt mellom de to kommunenes ordførere. Tema: Utvikling av Lierstranda, også omtalt som Liers indrefilet. (Foran på bildet: fra venstre Liers kommunalsjef Synnøve Tovsrud, Drammens ordfører Tore O. Hansen og Drammens byutviklingsdirektør Arild Eek.)
Møteleder i den stappfulle storsalen var Lierpostens redaktør Pål A. Næss (”Hvis jeg kan si Ulla og Tore til dere, kan dere kalle meg Pål”) som styrte møtet ryddig og med stram hånd brakte det til avslutning etter nitti minutter, nøyaktig etter planen.
Etter at to representanter for de to kommunenes administrasjon hadde foilet seg gjennom bakgrunnen for diskusjonen, slapp ordførerne til, men hvor var uenigheten om ”Østlandets mest spennende prosjekt”, som etter Liers ønske skal omfatte 900 daa hvorav 200 daa friareal, 2000 boenheter og 470.000 m2 næringsarealer?
Gjensidig forståelse
- Jeg har forståelse for Liers ønsker, sa drammensordføreren, Tore Opdal Hansen, og var full av lovord både om prosjektet og om samarbeidet med Lier i sin brede alminnelighet. Og alle var enig om at nabokommuner må ta hensyn til hverandre samtidig som de må få ivareta sine egne saker.
Bred enighet og gjensidig forståelse preget møtet mellom de to ordførerne
- Adkomst til en kommune skjer alltid via en annen, sa Opdal Hansen og gjentok det for sikkerhets skyld noen ganger ekstra. Han henviste til Rambøl-rapporten, som beskriver forventet trafikkøkning i deler av Drammen hvis Lierstranda bygges ut slik Lier ønsker, og han var usikker på hvilke trafikkproblemer det kunne medføre for allerede sterkt trafikkbelastede Brakerøya.
- Lierstranda vil fremstå som en entré til Drammen som er en skikkelig by verdig, sa Ulla Nævestad, som for sin del mente at trafikkproblemene ville bli moderate på grunn av gjennomtenkte parkerings- og kollektivtransportløsninger. – Slike løsninger kommer uansett når sykehuset kommer til Gullaug, sa Ulla Nævestad til stor applaus.
Begge var enig om at forholdet mellom de to, i media beskrevet som både verkebyll og isfront, var svært godt og preget av daglig samarbeid og full forståelse om det meste, akkurat slik gode naboer skal ha det.
Hvor ble det av problemet?
Problemet var innsigelsene fra Fylkesmannens miljøvernavdeling, Jernbaneverket, Kystverket og Statens Vegvesen, forklarte Opdal Hansen og viftet med en tykk papirbunke og sammenlignet de nevnte delene av øvrigheten med den store stygge ulven.
- Hvor lenge kan statlige etater lamme utviklingen i et område, spurte Ulla Nævestad med henvisning til Jernbaneverkets ønske om å utnytte deler av Lierstranda til helt andre formål enn Lier har tenkt seg. Drammen og Lier er jo allerede enig om at container- og annen godshåndtering skal foregå på Holmen.
Forestillingen på Haugestad ble avsluttet i fred og fordragelighet med blomsterdryss og gode smil før alle dro hver til sitt. Men i kulissene venter fortsatt den store stygge ulven.