Stopp Einar Olsen & Co
Drammensregionen er i dag en av landets mest trafikkbelastede områder. Når det gjelder støy ligger regionen helt i toppen. Selv langt inne i Finnemarka hører man byens sus.
Dagen oppleves for mange som bor i ytre Lier som et kontinuerlig støy- og trafikkhelvete, og verre skal det bli hvis Einar Olsen, Drammens næringslivsforening og politikerne med Johan Baumann i spissen får det som de vil.
Mens byer over hele landet, med Oslo i spissen, strever for å ta sjøen tilbake, så ønsker Drammen å gjøre det stikk motsatte. Hvorfor tror politikerne at Oslo vil ha containertrafikken vekk? Havne(u)vesenet drømmer om å ta over inntil 50% av Oslos containertrafikk. Dessverre så rekker ikke Olsen og Co’s nesetipp lenger enn til Drammens grenser. Er man egentlig klar over hvilken støy- og trafikkbelastning en slik økning vil beføre for befolkningen i ytre Lier.
Dessverre så har Liers ordfører også forståelse for Drammens planer ved å hevde at Drammen ligger optimalt til som trafikknutepunkt. Betraktningen hadde kanskje vært korrekt hvis Drammensområdet hadde vært fri for innbyggere. På grunn av Drammens topografi spres støy i dette området på en meget effektiv måte. Det er ganske utrolig at høyrepolitikeren Baumann kan hevde at motorvei- og jernbanebroen vil danne en barriere mot støy fra containerhavnen. Det kunne være interessant å få vite hvilke undersøkelser som ligger til grunn for en slik uttalelse.
Jeg ser frem til at EU kommer med et støydirektiv som vil sette klare grenser for hvor meget støy boligområder kan tåle. I den sammenheng vil Ytre Lier kanskje bli erklært for et ikke-beboelig område? Og først da vil det muligens gå opp for Einar Olsen & Co hvilket støy- og trafikkhelvete de har påført sine medmennesker.
Drammensområdet har kanskje en av Norge fineste havneområder. Her vil Einar Olsen & Co satse på containertrafikk og flatlagring. Det må være en idéfattigdom hos politikerne som ikke krever alternative utnyttelsesmuligheter lagt på bordet.
Knut Enger